Pari pientä kysymystä T-Bird SC:stä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ceecee, 28.6.2005.

  1. mn12bird

    mn12bird 1st gear

    No nyt on auto ollut pari kuukautta myynnissä ja yhtään kiinnostunutta ei ole löytynyt, joten pitääpä sitten itse alkaa jalostamaan tuota eteenpäin.Nyt tulee sitten tietäjille pari hölmöä kysymystä. Paljon täytyy osia vaihtaa, mutta keskitytään nyt tässä vain kansiin ja venttiilikoneistoon sekä nokka-akseliin. Hyllystä löytyy toiset vakio kannet joista ajattelin kaivatuttaa eräällä tutulla kaverilla virtaavammat --> kanavista ohjurien tienoilta "patit" pois ja imupuolen aukkojen sovitus tiivisteisiin. Sitten laitettaisiin isommat venttiilit (imu 1,84" pako 1,55"), jotka menisivät vielä vakio seeteihin. SCcoa sivustoilta olen etsiskellyt paljon tietoja sopivasta nokka-akselista ja se tuntuisi olevan tuommoinen n. 0,5" nostolla oleva n.210 asteinen. Hyvän nokan saisi varmaan, kun tilaisi D.Dalkelta, mutta olisikohan tuosta Comp Camsin 259HR115 kepistä mihinkään? Asteet tuossa on in 204 ja ext. 216 ja nostoa 0,48". Sitten jos laittaisi 1.76 rullavipat, niin eikös tuo nosto olisi 0,54" tietämissä? Ja niistä venttiileistä. Pikkulohko Chevyn venttiilit ovat ilmeisesti vähintään 2,5mm pidemmät kuin alkuperäiset, joten jos haluaa pitää alkuperäisen venttiiligeometrian, niin pitäisikö vipojen pukkeja myös nostaa tuo sama mitta ja työntötankoihin mittaa lisää myös? Mitkähän olisi sitten sopivat venttiilijouset? Compin jousia käyttäessä kansia pitäisi vissiin työstää ja Dalkekin kirjoitteli jotain sen suuntaista ettei ne ihan parhaat mahdolliset ole. Auttakaahan taas viisaammat.
     
  2. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Olen lukenut että tuo Comp Camsin 259HR115 eli stage2 nokka ei tee paljon muuta,kuin tyhjäkäynnin vähän rallimmaksi,imupuolen asteet ei paljoa vakiosta eroa,pako vähän enemmän.

    Tällaiset on tehdasnokkien lukemat:

    89 Manual

    Intake .448", 194° @ .050", ICL 106°
    Exhaust .457", 202° @ .050", LDA 110°
    _______

    89 Auto, 90 thru 93 All

    Intake .445", 192° @ .050", ICL 108°
    Exhaust .457", 198° @ .050", LDA 113.5°
    ________

    94 thru 95 All

    Intake .427", 214° @ .050", ICL 113°
    Exhaust .443", 180° @ .050", LDA 105.5°

    Venttiileistä en muista miten ovat tehneet vakioseeteillä,mulle vaihdettiin isommat seetit myös ja sbc:n venttiilit on asennettu niin,ettei geometria muutu,palotila kyllä vähän pieneni.

    [​IMG]

    Keinusuhteen muuttaminen on mielestäni aika harvinaista näissä,varsinkin miedolla nokalla ei varmaan kovin isoa hyötyä saada sillä noston lisäyksellä,keinusuhteen muuttuessa pitää varmistaa,ettei työntötangot ala kihnaamaan kiinni varrestaan.

    Venttiilijousien asennus oikeaan asennuspituuteen ja seetipaineeseen todennäköisesti vaatii koneistuksia/shimmauksia,tietty riippuu millaisia toleransseja haetaan,mutta jos tohon lähtee,niin se kannattaa samalla tehdä hyvin...

    Suosittelen miettimään koko paketin valmiiksi mitä aiot tehdä,mitkä on tavoitteet ym,sitten otat Dalkeen yhteyttä ja tilaat custom nokan,venajouset ja mahd keinut pakettina Davelta,sitten voit olla varma että osat toimii yhteen,näin saat paremmin vastinetta rahalle.

    Custom nokka ei maksa juurikaan enempää,muistaakseni 340 taalaa oli toi mun nokka,venajouset mulla on Renegade Racing merkkiset.

    Tossa mun nokan arvot:
    [​IMG]

    Oletkos tuota SCU:n fb sivua seuraillut,sieltä saa monenlaista vinkkiä ja virikettä rakenteluun:

    https://www.facebook.com/pages/Super-Coupes-Unlimited-Inc/207270676099734
     
  3. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Tuli haettua tollonen -91 pöllö ja ihmettelen suuresti eikö takaluukun paneelissa ole valoja? En löytäny kun pakkivalojen kannat.
     
  4. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Ne takapanelin valot tuli vasta päivitetyssä -94 mallissa,toki siihen sellaiset saa laitettua jos haluaa et koko perse loistaa punaisena...
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mistä muuten kyseisiä takapaneelin valoja ostelleet? Naiseni '95 SC:stä toinen puoli pimeänä ja pelkkien polttimoiden (ledien?) vaihto käytännössä ilmeisesti lähes mahdotonta.
     
  6. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

  7. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Kyllähän toi pyrstö sais mielellään kokopunasena helottaa. Saakohan tohon vanhanmallin paneelin rakeneltua vai pitääkö metsästää uudempi?
     
  8. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

  9. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Elikkä se on läpinäkyvää sorttia. Kiitoksia! Täytyykin vähän tutustua tohon leditekniikkaan että millasia toimintoja sillä saa. Parashan olisi jos sen sais käyttäytymään samoin kun se varsinainen takavalo eli vilkku,jarru ja parkki toiminnot.
     
  10. amaz

    amaz 2nd gear

    mites tuo ovessa oleva numerokoodikytkin toimikaan?
    koodi = keskuslukko auki
    koodi + 5 = takaluukku auki

    mitäs muita toimintoja tuossa oli ?
     
  11. Vkek

    Vkek 3rd gear

    koodi + toka nappi ja aukeaa myös repsikan ovi,
    kaksi viimeistä nappia yhtäaikaa ja menee ovet lukkoon
    siinäpä ne taitaa olla sun mainitsemien lisäksi..
     
  12. mika.p

    mika.p Gearhead

    Onkos näitä nyt tänä kesänä kellään ajossa?
     
  13. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Kyllä niitä varmaan on ajossa. Taitaa nykyinen T-Bird keskustelu olla facebookissa.
     
  14. zageee

    zageee 1st gear

    Päivää! Toisenlaisen auton ostoreissulla samasta nokkospuskasta löytyi alkupään lintu manuaalina kansipahvivaivaisena ja tarjosivat sitä hyvinkin sopivaan hintaan. Nyt tässä hyvän tovin lueskellut juttuja ko. mallista ja moottorista. Äkkiseltään vaikuttaisi että pahvinvaihdon osat maksaisi n. 300e ja muut kahden vuoden seisomisesta johtuvat viat sitten summan x. Jonkunverran on harrastusintoa ja saisin tod. näk. itse simppelit viat korjattua. Tästä aiheesta kysymys: Nettiautossa on pari keppilaatikolla 3500->. Pitääkö mennä paljon tuon alle että saa myytyä?
    Sitten, aihe nro 2. Ko. auto kiinnostaisi tekniikanluovuttajanakin. Lueskelin että näiden alkupään lintujen moottoreiden kansipahviongelman voi korjata jotain koneistamalla ja vaihtamalla pultit esim. arppilaisiin. Ja toinen asia mitä haeskelin oli luotettavuus kun ollaan paljon korkeilla kierroksilla. Tähän suositeltiin vahvistuslevyä kampuran pukeille. Ei muuta silmiinpistävää. Olenko ihan hakoteillä?
    Nykyisen setuppi on stokki 2.0 doch turboahdettuna 1.1bar. Tuon n.300hv/400nm riittää aika pitkälle, mutta paikkapaikoin saisi olla ainakin satkun verran lisää kummassakin.
     
  15. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Alle 3000 euron sain oman myytyä aikoinaan. T-Bird on mainio ajettava jos kunnossa. Vakionakin suhteellisen pirteä ja sellaisena kannattaa melkein pitääkin. Virittäminen kallista ja suht hankalaa, osia tilattava melkein kaikki suoraan Amerikasta. Minä pitäisin melkein vakiona ja nauttisin ajosta herrasmies coupella! On hyvä kyyti eikä vie paljon bensaa.
     
  16. zageee

    zageee 1st gear

    Selkee! Taidanpa ottaa macheten mukaan ja lähteä hämmästelemään tarkemmin tätä kampetta :)
     
  17. zageee

    zageee 1st gear

    Ai niin ja toinen kysymys heräsi tuossa jo aiemmin. Pääseekö näiden moottorinohjaukseen käsiksi? Jos haluaisi RE85:sta käyttää menovetenä..
     
  18. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Muistaakseni pääsee, mutta palikkaa saa Amerikasta ja en tiedä millainen palikka kyseessä.

    Katoppas vaikka www.supercoupeperformance.com

    Ja spinningwheels-sc
     

Kerro tästä muillekin!