Paronin(pyllykynän) jarrut laahaa

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Lö-paroni, 25.5.2018.

  1. Lö-paroni

    Lö-paroni 1st gear

    Omat taskut on kohta miltei tyhjät ajatuksista niin kokeillaan joukko voimaa täällä OD.llä

    Elikkäs etu jarrut 79 aspenin mallia lahaa. Satulat on uudet, pääsylkkä, putket ja letkut on uudet. Ja nesteet vaihdettu. Kiskot on voideltu grafitti rasvalla sitä ennen putsattu ja kevyesti viilattu.
    Ja silti laahaa. Taka jarruissa ei ongelmia. Ongelmat alkoi kun vaihdoin "väärät" 80-luvun satulat mallia 76-79 satuloihin ilmaamisen helpottamiseksi (eli siis vuosimalliin sopivat). 80-luvun satuloissa ilmaus reikä olis ollu männän pohjalla tai nurin päin käännettynä ei jarruletku taas riittänyt.

    Yritin herkistellä jarruja pukkien päällä kohtuullisella menestyksellä mutta ajon jälkeen ei toisella puolella pysty rengasta pyörittämään käsin ollenkaan. Toisella puolella just ja just käsin.

    Satuloita tuli avattua ennen asennusta ja laitettua jarrukumi rasvaa väliin. Pitäskö mäntien painua sisään käsi voimin? männät ja tiivisteet oli uudet. Ja männät on bakeliittia.
    Olivat aikas tiukat jo paketista avattaessa...

    Ajatuksia ja vinkkejä vian hakuun?
    Satulat auki uudestaan ja tiivisteiden tarkistus jos on jotain menny pieleen asennuksessa?.

    Kiitos jo etukäteen!
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ootko varma ettei pääsylinteri aiheuta sitä laahaamista? Jos siellä tehostajassa oleva tanko on säädetty väärin niin se painaa pääsylinteriä kasaan. Tässä vaan yksi idea sillä mun Dartti teki ihan samaa joskus ja se johtui siitä pääsylkystä.
     
    Lö-paroni tykkää tästä.
  3. Mikko1939

    Mikko1939 1st gear

    Itse en saanu ford broncossa koskaa toimimaan pakeliitti mäntiä, aina jäi laahaamaan. Ostin teräs männät ja tiivistesarjan ni loppu ongelmat.
     
    Lö-paroni tykkää tästä.
  4. Lö-paroni

    Lö-paroni 1st gear

    Pitää varmistaa tuo vielä. Yritin säätää sitä ennen satuloiden vaihtoa ennen ku tiesin että on väärät satulat...
     
  5. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Jos ottaa ilmaus nipan auki ja silti jarrut laahaa ei jää kuin männät ja kiskot.
     
    Powerstroke ja Lö-paroni tykkäävät tästä.
  6. Lö-paroni

    Lö-paroni 1st gear

    Yksin kertanen ja eliminoi paljon muita vaihto ehtoja. Pitää alottaa tuosta kuhan vaivautuu tallille :D
     
  7. Lö-paroni

    Lö-paroni 1st gear

    Kiitoksia vastauksista! Homma selvisi ja leimasta läpi.

    Satulat tuli avattua uusiksi kaverin kanssa joka niitä oli enemmänkin touhunnut. Toinen mäntä oli saanut ikävästi kulumaa, todennäköisesti huonosta asennuksestani. Sekä rasva jota käytin olikin tarkoitettu liukutapeille vaikka mätänetissä "jarrukumirasvaksi" kaupattiin. Se olikin vesivaseliinia vastaavaa. Tilalle sinistä ja liukasta Boschin jarrukumirasvaa. Ja männät painu kivasti käsi voimin satulaan.

    Ihan satuloiden avauksen jälkeen ei homma selvinnyt. Ilmauksen jäljiltä kun ei heti huomannut että jotain piti vielä tehdä. Laahasi leimalle mennessä, ja norsun nokassa sitten avattiin nippoja niin sieltä ruikkasi ilosesti... No armollinen leimasetä antoi aikaa roplata parkkipaikalla. Ja muistin että olin joskus yrittänyt hakea vikaa ennen satuloiden vaihtoa tehostimen ja pääsylinterin välistä. Pääsylinteriä irrottaessa auheuttamani säätö virhe ilmaisi itsensä kun auto liikahti parkki vaihteen varaan. Eli pääsyliteriin oli jäänyt "esipaine" omasta väärästä säädöstä. Säätö kodilleen niin ei lahannut enään.

    Pitänee vielä vaihtaa joku päivä kiskojen vaseliini notkeampaan. nykynen on turhan tahmasta.

    Case closed!
     
    wilburi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!