Passat ja iskarin yläpäät narisee

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Karpov, 22.9.2016.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Vit tu.


    1995 passat ja tän kanssa tapeltu.

    Iskarin yläpää menee näin: jousijalka iskarin kanssa, jousi, jousilautanen, yläpään laakeri ja siihen sileäreunainen erikoismutteri. Tähän sitten päälle kuminen yläpään kumi ja iskari paikalleen. Konepellin alla jousitötteröön tulee ylälautanen ja lukkomutteri.


    Kasasin tota miljoona kertaa pitkin kesää, mulla näitä useampi ja vanhoista mallia. Kahdella eri kumilla ja laakerilla. Aina välillä narisee/rutisee kumit kun kääntää.


    No isoin ongelma on pyöränsuuntausgurut jotka rutisee: yläpäät rutisee/jumittaa eikä voi kulmia säätää wtf?
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    [​IMG]

    Koottu näin ja jousetkin oikein/ehjät. Jousen päälle tuleva lautanen menee vain yhtä tietä, väärää tietä ei mutteri yllä kiinni. Sama koskee myös yläpään kumia. Niin ja laakerikin menee vain yhtä tietä koska siellä on mutterille paikka. Sama koskee myös ylintä lautasta.
     
  3. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Mää väittäisin et tuossa kuvassa on 7 ja 8 väärinpäin. Muistaakseni tuon ylälautasen 8 pitäis kiristyä iskarin varteen mutterilla 7 jolloin jousilautanen 5 pystyy pyörimään vapaasti laakeria 6 vasten.

    Saatan olla väärässäkin, ei oo taas vähään aikaan tarvinnu vastaavia aukoa.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    8 on yläpään kumi missä iso reikä keskellä, sitä ei saa kiristettyä mihinkään paitsi kun 9 ylälautanen laitetaan ja 8 läpi tulee iskarin kierretanko 1 ja siihen päähän 10.



    Toisessa koottu samoin eikä narise. Voiko kumi olla jotenkin paska ja narinaherkkä?


    Vanhemmassa mallissa oli laakeri alalautasen pohjassa mutta sekään ei pelittänyt.


    Niin ja laakerikin oikeessa momentissa, kokeilin löysempääkin niin sitten aukes ja kolkatti lautanen.
     
  5. Angloid

    Angloid 1st gear

    Onko se laakeri varmasti ehjä?
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Uudet on ja kolmella eri lakerilla kokeiltu.
     
  7. MarttiO

    MarttiO 1st gear

    Minulla oli Audissa samaa vikaa. Vaihdoin laakerit useamman kerran, mutta narinat eivät hävinneet. Yleensä narina kuului silloin, kun lähti pakittamaan ja käänsi renkaita samaan aikaan lähes linkkuun.
    Audista katkesi tuo iskarin kohdalla oleva putki ison mutterin ja jousilautasen välistä ja silloin tuli purettua koko hässäkkä ja tutkittua asiaa enemmänkin. Muuta vikaa en löytänyt kuin että onkohan se nyt Audissa numeroa 5 vastaavan osan reikä oli kulunut soikeaksi. Täyttöhitsasin reiän ja pistin kasaan. Silti narinat ajoittain kuuluivat. Vähän myöhemmin vaihdoin toisen raidetangon pään ja narinat katosivat.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    No tässä kanssa muuten hävinnyt mutta pakittaessa tulee :D

    Samaten sillon tällön jousi lonksahtaa vaikka on tuore, ehjä ja kupissaan. Klonkswagen-nimi ei enää ihmetytä.
     
  9. f34

    f34 Gearhead

    itse vaihdoin turhaan nuo yläpään laakerit, narinan syyksi paljastui lopuksi alapallonivel.
     
  10. chevyartsi

    chevyartsi 2nd gear

    Tyyppivika . injektio neularuisku jutulla atf öljyä suojakumin läpi palloihin.loppuu narinat!!
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Minkä suojakumin ja mihin palloihin? Jos laakerin kuulia meinaat niin laatulaakerit umpinaisia.
     
  12. chevyartsi

    chevyartsi 2nd gear

    Alapallonivelet ja raidetangon päät.suojakumin läpi neulaa . Kääntölaakerit yläpäässä rutisee jos rikki mut sul ei niis vikaa.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Sieltä ei kyllä ääntä kuulu tuo narina on niin monesti paikallistettu ylös, kuulee korvalla ihan kun pyörä pois. Alapallot ja rtpäätkin uusia tossa...
     
  14. JJ

    JJ Gearhead

    Nuo pallonivelien öljyämiset neulalla kuuluu seuraavan korimallin Passattiin.
     

Kerro tästä muillekin!