Pata Ekmanin Nova

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja K.S, 4.11.2012.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Pystyn pystyn, mutten nyt, eli menee reilu viikko. Mut eikös se niin ole, että lahjahevoisen hampaita ei tutkita.

    Vielä yksi kuva aiheen sivusta, linkki/kuva pöllittynä nimimerkki "pequli":lta:

    [​IMG]
     
  2. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Tässähän vilisee legendoja vaikka millä mitalla ! Uskomattoman paljon on näillä ollut merkitystä ja vanhat lehtijutut tuli nöösinä luettua useaan kertaan. Vauhdin maailman "Hiiri joka murisee" juttu jäänyt kanssa hyvin mieleen, Pata Ekman oli Pekka Leinon ohella niitä harvoja joilla aikoinaan riitti ymmärrystä kokonaisuuteen virittämisen suhteen. Samaten Vauhdin maailma jossa Corvette juttu oli tuli kyllä luettua kannettomaksi, muistelisin kans että jokunen Corveten kuva tuli piirusteltua sen mallin mukaan vaihtelevalla menestyksellä, candypunainen isolohko Vette oli niihin aikoihin eksoottisuudessaan kuurakettiin verrattavissa ja yhtä saavuttamattomalta haaveelta tuntuva. Kivinummen "ei kikkoja" juttu Street & Racessa muistuu myös hyvin mieleen, uskomattoman hyvin toimiva kokonaisuus oli aikoinaan.
     
  3. homer

    homer Double Gearhead

    Taisi olla Vauhdin Maailman numero 6/1982 jossa oli juttu tuosta Mäkisen Corvetesta.
    Mistä johtunee kun Markkasen jutut oli Vauhdin Maailman aikaan mielenkiintoisia, toisin kuin kasin tasaisen tylsät tarinat nykyään?
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Missäs vaiheessa Pekka Leino kertoi jossain lehdessä (V8:ssa tai VM:ssä), että suomalaisten katuautojen varttimailiajoista saa puoltoista sekkaa veks nikseillä joita hän kuvaili artikkelissaan?

    Muistelisin, että esimerkiksi lasien vaihtaminen pleksisiksi ei olisi ollut hyvästä, ja toisaalta farmarikorimalli olisi hyvä painonsiirtymän vuoksi. Eli "korkealla" ja takana saa olla painoa. Taisi olla jokin esimerkki myös moottorin painopisteen vaikutuksesta suhteessa...ööh taka-akseliin tai jotain, siis että mitä taaempana sitä parempi. Tai jotain.

    Se joka muistaa oikokoot.
     
  5. K.S

    K.S Gearhead

    Tosiaan moni on saanu elinikäisiä traumoja Patan Novasta ja ei mikään ihme!
    Se että se oli korotettu oli silloin uus juttu sillon mutta kuulemma ajo-ominaisuuksien takia laskettiin alas!

    Kun Nova oli jäähallissa American car showssa mustan värisenä niin pääsin ihan lähelle katsomaan ja tutkimaan, pääsin silloin rakentelupäivänä kun kaverin faijan duuniosastolla oli Hakkaraisen Hemi Roadrunner mutta silti oltiin mielummin Novaa katsomassa kun se plymoutti oli jotenkin niin henkilöautomainen! (ja tää oli silloin, Joken auto on sekin hieno legenda, varsinkin se Valley headservices tarra kojelaudassa) :)

    Mäkisen Corvettea tuli ajettua jonkin aikaa yks kesä 90-luvulla kun silloinen omistaja halus antaa sen mulle ajoon kun elämä oli vähän potkinu meikäläistä päähän, kiitos kyseiselle herralle siitä :)
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nova oli käsittääksen iaka "kertakäyttösesti" rakennettu korinsa osalta, eikä alustaakaan oltu mitenkään rempattu, eli aika tyypillinen sen ajan rakennelma. Sen takia kai osittain värikin vaihtu suht taajaan et pohjiin ei oltu paljon panostettu. Nykyinen omistaja on sitten tehnyt sitä perusteellisemmin ja ulkopeltejä lukuunottamatta auto olikin jo ehjä. Nyt sitte tulee ne ulkopellitkin laitettua.

    Katuautothan ei useinkaan oo edustanut mitään varttimailikulun absoluuttista hyvyyttä täällä, jos vaikka joltain stokkiäijiltä menee kysymään niin niitä häikäsee et miten sellasilla tehoilla pääsee niin hiljaa. Ne halvimmat hevoset jossain vaiheessa tulee vieltä korista, laustasta ja voimansiirrosta. Painojakaumilla ja siirtymillä olis ehkä enempi virkaa noilla lentokenttäradoilla, mut kyl fyyran radat nykyään pääsääntösesti on niin hyviä et pidolla ei pois saa kun ehkä kymppejä. Toinen juttu sitte välitykset ja rubiinit, mut harvassa taitaa ne täällä olla jotka niitä isommin pääsee testaamaan
     
  7. fmila

    fmila Gearhead


    ...ja mun Camarossa on Patan vanha jäähdytin ja Novaan meni tietty mun Camaron vanha jäähdytin (onkohan vielä tallessa?). Oli jotain -83 kun laitoin omaani takas kadulle ja Pata oli just silloin muuttamassa manuaalia omaansa (tai oli jo ehkä vaihtanut??). Omaani laitoin silloin maticcia ja toi kaks rivinen toimi (ja toimii vieläkin) ihan hyvin alkuperäisen tuulitunnelin kanssa :rotfl:

    t. AM

    ps. kiitti Kimi hyvästä topicista
     
  8. pequli

    pequli Gearhead

    Hyvien kuvien lisäksi vielä räpsy Räyskälästä 1980, jonkun käsivarsi tunkee väkisin kuvaan
    [​IMG]
     
  9. hannkul

    hannkul 1st gear

    Laitettiin kaverin kanssa-80 luvun lopulla -70 Novaan 454, alunperin kutosella, mutta jossain vaiheessa koneena oli 327. -90 luvun alussa siihen laitettiin ls 6+ th 400 ja 12 bolt. Auto on punainen, ja olisi kiva tietää, mitä sille kuuluu nyt? Pienet linnut ovat kertoneet auton olevan Loimaalla, mutta lieneekö tottakaan?

    Hantta
     
  10. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Muokattu: 25.3.2023
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kiiiitos!

    Hieman muistin väärin monellako vaihteella se Nova suti, mut tuolloin varsinkin maalaiselle tollaset maamerkit asfaltissa oli ihan utopiaa. Aivan mahtava kuva, todellakin, tuossa artikkelin ekalla sivulla.
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Sellainen kuriositeetti tuossa on, että vaikka moni vanhempi artikkeli tituleeraa autoa '69:ksi, se on kuitenkin vm.1968 kojelaudan perustella. Spinnerin jutussa vuosimalli oli oikein.
     
  13. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Kyllä auto on Loimaalla... Ollut projektina jo varmaan 10-15 vuotta. Moottoria on välillä pyöritelty ettei vallan ryydy.
    Jonkin tyylistä kilpa autoa siitä on ollut meininkinä rakentaa, kaaret sisälle,4 linkki, lattia uusiksi jne
    On muuten sama kaveri tämä kuka osti aikoinaan tässä Topicissa käsitellyn NX-640 novan patalta itseltään.. Oli tuolloin muuten itse vielä autokoulussa!!!
     
  14. K.S

    K.S Gearhead

    Hieno otos ja se V8 jutun burniskuva on kanssa aika viilee, hitto kun en löydä sitä lehteä mistään....pari arkullista alan lehtiä käyty läpi mutta just sitä lehteä en löydä :D

    Onkohan kellään videokuvaa Novasta, mulla on Hangosta mutta silloin Nova ei ollut mukana, pitäisi muuten digitoida kaikki VHS pätkät!

    ps. Kiitos fmila :)
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä se Pata:n Nova jätti aikanaan jälkensä myös allekirjottaneeseen. Lehtijutut tuli luettua moneen kertaan ja kun auton näki ensimmäisen kerran livenä, niin se oli jotain ihan huippua siihen aikaan 8)

    Tuossa auto punaisena Hyvinkäällä NCC Street Slide:ssa 14.6.2008.

    [​IMG]

    Onneksi nykyinen omistaja on säilyttänyt auton arvoisessaan kunnossa, sillä se on samalla kappale Suomi-Hot Rodding:n historiaa :pinup:
     
  16. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Chevy Nova SS
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Just tää V8-Magazine oli eka jonka itse ostin...muistan vieläkin elävästi miten pähkäilin Tex Willerin ja tän autolehden välillä Osuuskaupan lehtitiskillä varmaan joskus loppukesästä 1980. Harmi että lehti ei ole enää tallessa vaan kestolainassa jossain..

    Kiitos skannauksista!
     
  18. K.S

    K.S Gearhead

    Siinähän se burniskuva on ja pojat nojaamassa traileriin :)
    Noi kuppi-istuimetkin oli 8)

    Kiitos :)
     
  19. JariV

    JariV 2nd gear

    Olikos kenelläkään muistikuvaa näiltä tai hieman myöhemmiltä ajoilta mustasta 1966 Chevelle Malibu 2D HT:sta? Oli tyyliltään aika pitkälti samanlainen kuin tämä Patan Nova mustassa asussaan.

    Jossen väärin muista niin oli kait 427:lla silloin ja esittely oli veeseiskassa. Eräs GM-tuttuni kävi siihen aikoinaan todella kuumana mutta on lopettanut näitten romujen ropaamisen jo kauan sitten. Mainitsi mulle tosta asiasta ohimennen haikaillen ja ajattelin kysyä täällä kun kerran memory lane on aktiivisena topiikkina.
     
  20. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tais olla 1967?
     

Kerro tästä muillekin!