Pata Ekmanin Nova

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja K.S, 4.11.2012.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    En tiedä vuosimallia tarkkaan. Noin frendi vaan muisteli että olisi 66.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    oli 67 427 taisi olla tunnelramilla . vuonna 87 oli koskelassa sbc.hävisi jossain 90 alkuun oli ajettu ilmeisesti huolella kanttaria päin kun oli vasemanpyörän kulmat niin ja näin
     
  3. K.S

    K.S 3rd gear

    Onko kyse siitä Pakilassa olleesta isolohkolla ja tunnelaramilla varustetusta yksilöstä?
    Muistaakseni oli myös Kulosaaren pommarissa!
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Jos näin on, niin sitten rekisteritietoihin on sattunut näppisvirhe valmistenumeroon ja tyyppikoodiin.
    1 ja 7 meneekin helposti sekaisin, jos jostain käsin tuhratusta dokumentistä joutuu kopsaamaan...

    Myös valmistenumeron perusteellä '68, käyttöönottovuosi 1967.
    Ja ne vanhemmat artikkelit olivat useimmiten Patan itsensä kirjoittamia...
     
  5. homer

    homer Gearhead

    "Nova EI omistajansa mukaan ole Acadian, se on runkonumeroa myöten varmistettu eikä papereissa ole ikinä mainittu acadiania. En tiedä mistä toi huhu on peräsin vaikkei sillä kyllä itelle sinänsä ole merkitystä, mut totta se ei ole. Kivinummen auto oli Acadian."


    Tuo huhu juontanee veekasin muinoisesta jutusta jossa esiteltiin keltainen Acadian. Muistaakseni siinä jutussa epäiltiin tai suorastaan annettiin ymmärtää että osa Suomen Chevy Nova kannasta on oikeasti Acadianeja.
     
  6. pontso

    pontso Gearhead

    niinhän kaikki amerikkalaisten tuotantoautojen vuosimallit vaihtuvat heinäkuussa ja elokuussa tulee ensimmäinen seuraavanvuoden malli tuotantolinjalta ulos joten joten -68 auto voi olla valmistettu -67 ja myyty suomessa uutena -69 vuoden rekisteröinnillä . tällaisia muutamanvuoden uudempia autoja on suomessa paljon , osa jo maatunut pois. ja onhan aikaisemminkin korjattu katsastuspaikoilla noita rekisteritietoja kun on faktaa näytää ja siten saatu rekisteröinti todistus käytöön oton kohdalta oikein vuosimallin osalta
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead


    Siis meinaatko että se on virhe että otteen mukaan auto on chevy eikä acadian?
     
  8. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Varmaankin tämä artikkeli (V8, 8/1984): Street Racing :D
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    No just tämä artikkeli.

    Näköjään muistin väärin aikaeron eli "vain" sekunnistahan siinä kerrottiin. Kiitos skannauksista.

    Sorry offtopikista tässä ketjussa.
     
  10. K.S

    K.S 3rd gear

    Ooteet ei haittaa ja olihan siinä kuva Patan Novasta ja jonka sivuprofiili oli mm erittäin maukas!
    Kun nyt tämä lähti rönsyilemään niin samalla sivullahan on Lars-Inge Johanssonin Chevelle farmari mutta muistaako kukaan sitä Bilsport numeroa missä oli hänen punainen 2d HT chevelle -66 ja samassa tallissa oli myrkyn vihreä -65 Chevelle 454 koneella ja pihalla seiso - 70 Camaro 307 koneella, se juttu oli kanssa meikäläiselle mieleen. Talli oli Uddevallassa!

    Sekin lehti on luettu ns rikki ja on hävinny...

    Parit linkit

    http://race68.com/lars.htm
    http://race68.com/larsrune.htm

    Nojoo se siitä svedupläjäyksestä :lol:
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Muistellaan täälläkin...

    ...joskus 80-luvun puolivälissä oltiin kesälomamatkalla Ruotsissa ja yövyttiin Tukholman eteläpuolella leirintäalueella. Leirintäalueen parkkiksella (siis ulkona) oli pari norjalaista jotka huolsivat katuautojaan, olivat olleet aiemmin oletettavasti Mantorpissa Bilsportin meetissä, siellä kun oli katuautoiluakin.

    Härskin tuntuisia olivat ja kuvankin räppäsin, toisen päälle tosin oli pistetty jopa suoja, toinen oli avotaivaan alla. Vasta myöhemmin sitten tajusin että nuo autot olivat sen ajan mittapuun mukaan Euroopan ehdotonta eliittiä, toinen oli nimittäin tuon jutun kuvissa oleva Warnessin -66 Chevelle (joka tosiaanei ole ruotsalainen vaikka kuvatekstissä niin sanotaankin) ja toinen Skinne-veljesten Nova.

    Mutta ei ollut nähtävästi pojilla mitkään hurjat budjetit silloin. Kannattaa muuten katsoa näitä Bosticin sivuja:
    http://www.blackout.nu/
    Sieltä sitten Galleries ja löytyy vanhojakin kuvia, oma suosikkini on Whiplash-Camaro-otsikon alla oleva kuva Seinäjoelta, takana Volvon peltivanteet ja kattotelineellä kisagummit...
     
  12. K.S

    K.S 3rd gear

    [​IMG]
    :lol: :eek: :lol:
     
  13. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Juuri tuo! Sillä ajettiin korkeita ysejä 80-luvulla, pikkulohkolla ja manuaalilla.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Varsinainen isolohkojen kiusaaja tosiaan..
     
  15. K.S

    K.S 3rd gear

    Front fender showed the killings (so far) during the unpainted era:
    Chevy '55 454
    Mustang 289
    Escort 289
    DeTomaso Pantera
    Kjelles Power-Cobra
    Mustang 351
    VW 1890 cc
    Edlunds 2.4 L PV
    Satellite 344
    Persåker HEMI
    Corvette 454
    Olds 455 W30
    Plymouth GTX 440
    Dart 340
    Nova 350
    Valiant 331
    Mustang 351
    Camaro 454
    Dart 383
    Chevelle 327
    Mustang 466
    Dart 344
    Olds 455
    Nova 331 turbo
    Super Bee 383
    Challanger 440
    Camaro 350...

    Takaisin aiheeseen :)

    Onko muuten täällä ketään joka on ajanu Pataa vastaan Kehä 1 , Konalassa tai muualla...muistaaksen näitä öisiä skaboja oli jo silloin ja voi ihan huoletta paljastaa....siitä on jo 30 vuotta :D
     
  16. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    joo , mut nascar pata alsakansilla +725hp :

    Baker-built NASCAR 355", Brownfield aluminium heads, Victor intake, single 850 dp.
    This screamed to a competitive 725 + horsepower level on NOS cheater nitrous
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Varmaankin, mut mm. 5-pykäläisellä manuaalilla, eli aina mahdollisuus sössimiseen.

    Ja oliko toi 5.7 mosa heti alusta lähtien toi Bakerin rakentama pata? Joissain kuvissa näyttäisi jakopääkin olevan auki eikä nokka paikallaan. Ilokaasut toki, mut mitähän irtosi itse moottorista bensalla? Ja sentään ajamalla Uumajasta pohojammaan kisoihin...no toki ei siinä kilsoja tietty kovin mahdottomasti tule.

    No tuollahan on lisätietoja:

    "En 355:a byggd efter NASCAR-förebild så mycket det gick. LT1-vev, 6" Bowtie stålstakar, Mahle-kolvar, 12,3 komp. Mek. Isky Z85-kam, fullport Brownfield aluminiumtoppar, Victor-insug (ej Jr), enkel Holley 850 dp och mycket mera. 500 hk kunde skjuta iväg den 1450 kg tunga bilen på 10,40 @ 200 kmh som bäst. Med NOS Stage 2 cheater gav motorn ett minimum på 725 hk och gav 9,85 @ 226 kmh."


    http://race68.com/bostic.htm
     
  18. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Tuosta Lars-Ingen "kaapista" jalostui lopulta Pro Mod :D (omistaja on kylläkin, jo nykyään vaihtunut, ja luokkana näkyi ainakin Tierpin syksyn EM-kisassa, olevan super comp)
     
  19. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Tuo mainittu keltainen Acadian on esitelty V8:ssa 1/1986. Trafin mukaan auton omistaa Vaasalainen naishenkilö ja Acadian on viimeksi leimattu 2003.

    Itellä kiinnostais kovastikin tehdä joku tietokanta aiheesta Suomen 1968-1972 Novat ja Cansot, tai tietää edes "pääluku", jonka oletan olevan jossain 20:n paikkeilla? Maahantuontiohjelmassa nämä ei ole tainneet koskaan olla, eli varhaisimmat yksilöt on muuttoautoja ja sitten tuonnin vapautuessa niitä on tullut maahan pikkuhiljaa. Omani rantautui toukokuussa 2011.
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Jututin kerran Kanadasta joskus muuttanutta joka kertoi vanhempiensa tuoneen aikoinaan muuttoautona tuollaisen kaksiovisen Novan, oletettavasti siis Acadianin. Jotkin kuopiolaiset jopa muistivat auton 70-luvulta, itse en. Muistelisin että hän olisi maininnut sen olleen sininen?
     

Kerro tästä muillekin!