Pata Ekmanin Nova

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja K.S, 4.11.2012.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mul on sellanen käsitys et ohjaus vaihtu vasta myöhemmin, niinkuin kuorta lukuunottamatta suunnilleen kaikki muukin. Auto oli kyllä voimansiirrollisesti käsittääkseni jo Padalla hyvässä kuosissa, mut ulkokuoren lisäks siihen ei kyllä oltu panostettu mitenkään sillee et olis tehty "isältä pojalle". Eli raha käytettiin siihen missä sillä saa tulosta. Siin tais esimerkiks olla jopa rummut joka nurkassa?
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Oli rummut joo, mut Sepi laitto siihen wilwoodit joskus tän vuosituhannen alussa. Ja saatto siinä välillä olla jotku GM levytkin? Oiskohan se simpukka ollu joku WS6 transamin simppa, tai ainakin vois voinu olla...! Nopee se on ainakin.

    Pitääki koittaa käydä tallivierailulla ja ottaa joku kuvakin nykyhetkestä, jos omistajalle passaa. Sit jos te ootte oikein kiltisti niiden tekijänoikeuksienne kanssa, niin voin laittaa kuvan näkyvillekkin! :rotfl:
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    [​IMG]

    Häkki heilahtaa.

    Ja tosiaan, auto on ollut Sepon omistusaikana todella ahkeraan liikenteessä paria viimevuotta lukuunottamatta kun motti on ollut lainassa muualla. Oliskohan siit joku 7 vuotta aikaa kun nykyinen motti on tehty? Se on varmasti yks tän valtakunnan tehokkaimmista pumppubensa vapari 350 moteista ja kuitenkin tehty ihan kotikonstein sekä nähnyt vireysasteeseensa nähden melkosesti kilometreja. Ja tosiaan kylkimyyryy on menty vauhdikkaasti ja pallo savuten. Tuottikohan se peräti luokkaa 620 heppaa Santalalla?
     
  4. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Juu, Street & Racen jutun perusteella juurikin WS-6 Firebirdistä, 2,7 kiekkaa :)

    Samassa artikkelissa mainitaan auton maalatuksi punaiseksi kesällä 1987.
     
  5. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    C-barge tuossa aiemmin mainitsi ettei Nova ollut tehty "isältä pojalle", toisaalta mikäpä oli ´80-luvulla jos ihan rehellisiä ollaan. Aika hyvin vaan muistan omat "räpellykset" ja monta muuta minkä rakentelua aikanaan seurasin. Standardit oli vaan hiukan eri aikoinaan mitä ne on pääosin nykyään. Hyvin pitkälti jenkkejäkin rakenneltiin ja peltitöitä tehtiin ihan niinkuin mihin tahansa vanhaan käyttikseen. Aika harvalla oli esim. hiekkapuhalluslaitteita tai edes painepesuria käytössä, teräsharjalla raapittiin pohjaa puhtaaksi ja sutimassaa vedettiin. Amerikan lehdissäkin korjailtiin ruosteita kanaverkolla ja lasikuidulla toisin kuin nykyään kun hienoja korjauspaloja on saatavana miltei mihin vaan, eikä englanninpyöristä ja muista hienouksista ollut kukaan kuullutkaan. Monesti myös pintakiilto oli tärkeämpää kuin alustan toimivuus. Omaan aikaansa nähden Padan Nova oli varmaankin ihan huippua. Tuossa aiemmin mainittiin musta ´67 Chevelle, olisiko siitä kenelläkään hyvää kuvaa ? V-8 Magazinen ja Vauhdin maailman juttu jossa se oli muistaakseni tunnel ramilla on jäänyt takaraivoon. Kyseinen Chevelle vaan opetti meikäläiselle teinipoikana mitä isolohkon voima on poistuessaan Porin näyttelystä kunnon sikapoljennan kera ! Vaikutelma oli aivan sama kuin tyrannosaurus rex olisi hyökännyt metsän takaa näkyviin, kun Chevelle ilmestyi sladissa renkaat savuten 427 karjuen näköpiiriin. "Kalliit traumat " siitä on jäänyt :D
     
  6. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Tuohon viimeistelyyn liittyen, niin nuita 80-luvun artikkeleita kyseisestä Novasta kun tutkii kuvien osalta, niin näkyy, että kyseisessä autossa on puuttunu ovista kyynärnojaa, ovipahveihin asennettu kaiuttimet, lattiamatot metritavaraa jne. mutta se kaikki tulee asettaa oman aikakautensa viitekehykseen. Tänä päivänä '68-'72 Novaan saa käytännössä minkä tahansa osan uustuotantona (varsinkin nyt kun se mittariston kehys ja b-pilarin sisäverhoilut ovat tulleet valikoimaan), mutta auton rakentamishetkellä 1979 tai vielä 80-luvullakin tilanne on ollut ihan varmasti aivan toinen. Entäs valmiit crate-koneet, Summitin/Jegsin nettikauppa...
     
  7. fmila

    fmila Gearhead


    Valotetaans vähän noita Patan rakentelu ajatuksia. Paljonhan sitä tuli siihen aikaan hänen kanssaan juteltua, tavattiin usein tuolla itäHelsingin talleissa ja baareissa. Ensimmäisen kehitysversion ideat olivat puhtaasti halvalla kovaa. Ideana pudottaa kaikki mahdollinen paino pois. Jopa pyyhkiät kaikkine vipuineen moottoreineen oli kevennyslistalla, samoin sisustasta kaikki mahdollinen; verhoilut, matot, takapenkit ja etuistuimet keveimmän mukaan yms. Auto oli silloin hieman "rotta-look" muutenkin, muovipuskurein yms. Sitten kun tuli seuraava ajatus "SS lookista" ajankohtaiseksi, löysi "mukavuusvarusteetkin" takaisin paikoilleen ja maalaukseenkin satsattiin jo ihan näyttävästi ja konekin rakennettiin paremmilla tavaroilla uusiksi. Loputhan on kaikki jo lehdistä lukeneetkin. Mutta tuo alku oli selkee keventämisen meininki, josta johtuen auto näytti aika "raa'alta"

    t.AM
     
  8. Impala58

    Impala58 Gearhead

    Täytyy sanoa et meikäläiseen patan nova herätti suuren innostuksen muskeliautoja kohtaan,se oli eksinkertaisesti niin kaunis pelkistetty lookki ja siihen aikaan yhdistettynä ripeällä tekniikalla jotain aivan mahtavaa seurattavaa radalla sen kulkua jossain räyskälän radalla 80-luvun alkupuolella.Omaa 70 novaa tuli muokattua vähän saman näköiseksi(valkoinen mustilla ss raidoilla)kulkupuoli oli vähän eri planeetalta vakio 350/350 tekniikalla,kyllä silläkin kumia kärytettiin nuoruuden innolla.t.JJ
     
  9. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Samaa mieltä. Musta korkea Nova syöpyi aika pahasti mielen syövereihin silloin aikoinaan, kun se Veekasissa esiteltiin. Kuten Remu63 totesikin: Mustana paras, mutta sittemmminkin ihan hieno.
     
  10. bootsi

    bootsi Gearhead

    Melkeinpä toivoisin tuon Novan "entisöintiä" mustaan HiBoy lookkiin.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    ^Tälle varovainen ääni. Hopeamaali ja madallus oli mustaan lookkiin verrattuna pieni pettymys silloin aikoinaan, vaikka hieno auto se tietenkin oli/on sittenkin.
    Ei meinaa taaskaan mahtua kuuppaan miten uusi tuo auto oli silloin kasin jutun aikaan. Eihän mulla ole nytkään yhtään niin uutta autoa!
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toivoo sopii toki mitä vaan, mut kylhän tuon auton omistaja rakentaa kuten tähänkin saakka, sellaiseksi kuin haluaa, itseään varten. PAtalla toi kuitenkin oli kauanko, viis vai kymmenen vuotta? Nykyisellä omistajallaankin jo parikymmentä. Se olis aikoinaan ollut kaupassa kenenkä tahansa lunastettavissa ni sitte olis voinut toteuttaa niiitä omia visioitaan. Tai saa kait noitakin vielä, ni voi rakentaa kloonin.
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Saa. Jonkun hetken kuluttua sellaisen voi ostaa leimattuna ja siitä voi sit nykertää sellaisen ku haluaa.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Kyllä vaan. Tuskinpa tässä kukaan tosissaan oli rakentamassa jonkun toisen autoa, ja minulle on ainakin tässä vaiheessa samantekevää mitä sille tehdään, enkä ole itse kiinnostunut novan rakentamisesta. Menneet on just sitä, menneitä.
     
  15. bootsi

    bootsi Gearhead

    No onneks vaan "melkein" toivoin. ;)

    Jotenkin vaan jäänyt jumiin "vanhoihin hyviin aikoihin".
    Aikana jolloin tavallinen Nova... mustana, kasilla ja alumiinivanteilla, oli sitä jotain... AMERIIKKAA.


    Ja uskon että tänäkin päivänä, Nova siinä kuosissa aiheuttais saman fiiliksen kuin aikoinaan. 8)
     
  16. ata

    ata Gearhead

    Joo, eihän ne mitään harrasteautoja varmaan olleetkaan, mitä esim. V8-lehdessä aikoinaan esiteltiin, kun eivät olleet edes 30 vuotta vanhoja. Tavallisia uusia käyttöautoja vaan... :odroll:

    Asenteet on muuttuneet jossain vaiheessa?
     
  17. 69

    69 3rd gear

    Asenteet on pysynyt samana. 60-70 taitteen muskelit oli suosikkeja silloin ja suosikkeja nyt ja tulevaisuudessa.
     
  18. K.S

    K.S 3rd gear

    Löysin omat paperikuvat aiheesta ja alinna se Koskela/Pakila alueella suditellu Chevelle ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Tässä heikko kuva Novasta Mantorpissa 1981.

    [​IMG]
     
  20. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Tuota Chevelleä aiemmin muistelinkin. Löytisikö kellään siitä kuvia ilman tunnelramia, siinä asussa kun V-8 magazinen jutussa oli ? Kyseinen Chevelle tosiaan demonstroi aikoinaan miten isolohkon voima jyllää sangen vakuuttavalla tavalla :D
     

Kerro tästä muillekin!