pc-ohjelma; DeskTop Dyno 2000

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 5KinKP60, 9.12.2002.

  1. fb67

    fb67 1st gear

    Ja kiitokset taas :smile:
     
  2. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    nostetaas tätä 6 vuotta vanhaa aihetta.

    missä siis nykyään mennään näiden "nettidynojen" suhteen ?
     
  3. hoopee

    hoopee 3rd gear

  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi CompCamsin juttu on aika paljon optimistisempi teholuvuissaan. Varmaan tarkoituksella niin myy paremmin sit niitä niiden nokkia :poff:
     
  5. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Olen käyttänyt Dyno-2003 ohjelmaa parin vuoden ajan, sitä ennen Dyno-2000.
    Dyno-2003:en olen hakenut kansien virtausarvot, ja nokka-akselit netistä, oliko just CC:n sivuilta.

    suosittelen lämpimästi joko Dynon versioita, tai muidenkin, lähinnä ainakin muutosten havainnointiin.
    esim. miten eri nokka-akselit muuttavat koneeen käyttäytymistä, ja miten puristus suhde vaikuttaa.

    käytössä myös Drag-2000, joka tuntuu myös näyttävän kohtuu tarkasti. Tänne voi tuoda motit Dyno-2000 ohjelmasta, mutta Dyno-2003 koneen arvot syötettävä käsin.

    Dyno-2003 ongelma lienee pakopuoli, jota ei voi muutella, kuten nokkia, vaan valita ohjelma versioita.
     
  6. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kokeilin dyno2000 ohjelmaa; Laitoin moottorini tiedot siihen niin taraksti kuin tiesin/muistin. Moottori oli jo dynotettu aikaisemmin ja naureskelin yksinäni että mitähän tämä romu ehdottaa moottorini tehoksi.

    Hämennys oli kohtalainen kun ohjelma kertoi koneessa olevan 308 hevosta ja dynottu on 306 hv :eek:

    Sitten kokeilin että paljonko tehot nousevat large tube headerssseilla niin kasvua tuli ohjelman mukaan n. 50-60 hp :wc: Eka "vedossa" oli ruksittu vakio sarjat.

    Voi olla että tuo ensimmäinen oli vahinko ja en osaa muutenkaan käyttää koko ohjelmaa oikein. :poff:
     
  7. Zoidberg

    Zoidberg Gearhead

    En viitsinyt uutta aihetta aukaista, joten kysyn täällä.

    Mitä arvoja olette käyttänyt Engine Analyzer:ssa nykyaikaisten dual plane imusarjojen kanssa? Esim. sbc:n Edelbrock RPM (Air-Gap)? Googlettamalla en onnistunut löytämään oikein mitään.
     
  8. Soikhiopiä

    Soikhiopiä 1st gear

    mullon tuo engine analyzer pro 3.3. ja aikaa tosiaan on menny että sitä ees vähä oikeesti osaa käyttää, mutta ei oo tuottanu pettymystä jos siihen vähänkään viitsii perehtyä. enkä lähtis kovin paljoa vertaan noihin camquesteihin ja desktopdynoihin ym. montamonta oleellista arvoa/asiaa puuttuu.
    ja sehän tosiaan antaa semmoset tulokset mitä käyttäjä arvoiksi sinne naputtelee :soosoo:

    ^ja sulle, laita ne imarin mitat sinne ja flow coef koita jotain luokkaa 1.5-2
    onko sulla siinä plenum specsit?
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä oon testaillu omia myös oikeissa dynoissa sit mitattuja koneita sekä omalla Proracingin desk topilla eli niiden Dyno Sim ohjelmalla että myös jollain hienommalla analyzerillä erään vauhtikaupan toimesta niin itellekin täysin yllätykseks oon huomannu että noi köyhemmällä ohjelmalla kotona "ajetut" onkin menny todella lähelle myöhemmin sit moottoridynossa oikeesti saatuihin tuloksiin nähden kun sit taas siellä analyzerillä saadut tulokset on heittäny enemmän.
    Molempiin on aina laitettu niin tarkat faktat kuin on vaan voitu mut jostain syystä se on vaan menny noin, viimekskin mun desk toppi anto meidän koneelle 929 hp ja 765 lb/ft eli 1038 Nm ja Eagle Racingin moottoridynossa siitä sit mitattiin 930 hp ja 768 lb/ft eli 1041 Nm eli ei paljon heittäny, eri kierrosalueiden kohdillakin arvot eli tulokset oli tolleen tosi lähellä :D
    Eikä siis ollu eka kone joka osu tolleen kohdilleen, evo 4 versiohan toi jo oli noista kyseisen auton padoista ja aikalailla tolleen ne kaikki versiot on osunu kokolailla kivasti etukäteen arvioidulle alueelle kun pitkälti huonon maalaisjärjen lisäks ollaan aina sit käytetty tota desk toppia apuna kun ollaan ennen hankintoja testattu eri osia millä pata sit taas kasattais :wink:
     
  10. Zoidberg

    Zoidberg Gearhead

    Keittiön pöydällä mittailin RPM imaria niin ilmeisesti tuo Edel-perf-2v on vastaava tai ainakin melko lähellä
     
  11. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Nostetaas tätä vanhaa aihetta uudella kysymyksellä.
    Joten mikäli jollakin on hyvää dyno-ohjelmaa, niin mitähän tällainen kombinaatio teoriassa tuottaisi heppoja ja vääntöä?

    SBC-aftermarket lohko: bore 4.125" stroke 4.00" (427 cid)
    6" H-veivit
    Ei ole vielä mäntiä, mutta mikä olisi sopiva ruttu?

    Kannet portatut (225 cc, int. 2,02" /exh.1,6")
    Flow Numbers
    Lift = Intake / Exhaust
    0.100 = 67.9 / 52.2
    0.200 =142.2 / 110.8
    0.300 =193.6 / 160.2
    0.400 =238.9 / 197.7
    0.500 =272.7 / 223.9
    0.600 =295.1 / 235.8

    Mount shaft rocker keinuvipat 1,5:1

    Nokka-akseli: Comp cams solid roller custom grinds (small base circle 0.900"):
    Int. 238°/.050" nosto 0.5805"
    Exh. 248°/.050" nosto 0 .5715"
    LSA 114°
    Nostajat: Lunati mek.roller.

    Pakosarjat: Pitkät RST-Fenderwell

    Imusarja Edelbrock RPM-Airgap + Speed Demon 750 db mek.

    Auto painaa 1200 kg, 4-speed manual, 4,11:1 perävälitykset ja 29" korkeat renkaat.
     
    Muokattu: 15.10.2017
  12. BBC

    BBC Guest

    noilla romuilla 550-570hp.
    Nokka saisi olla kovempi, paljon. Imupuoli saa virrata enemmän. kanavatyötä vain vähän ja 2.05venttiilit. Lobe pienempi, keveät proflot, 250lbs painetta jousiin, 12 ruttua.

    sitten 100hp lisää. näin se suunnilleen menee, mutta viisaammat tietää enemmän.
     
  13. 383

    383 Gearhead

    Ja parempi imusarja.1.6 tai 1.65 vipat saa nostoa lisää
     
  14. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Venajouset on: http://www.airflowresearch.com/afr-8000-1-550-od-solid-roller
    Se unohtui mainita, että kansissa on 65 cc:n palotilat.

    Mä pidän noi rullavipat, mutta mitä ehdottaisitte nokka-akseliksi ja imusarjaksi?

    Ja jos jollakin olisi sitä desktop dynoa tms. käytössä, niin lukemat kiinnostaisi.
     
  15. 383

    383 Gearhead

    Pumppubensa vai race ?????
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Projekti kuulostaa jotenkin tutulle, olikohan tästä puhetta alkukesästä.. katukelpoinen street/strip tyylinen laite?


    -Männiksi jos laitat jotkut flat topit, niin saat rutut sinne 11.5 - 12 paikkeille.
    Jos kovin lyhytajoitteinen nokka ja pumppubensa, niin sitten pykälää alemmaksi monttumännillä.

    -Nokkaan kannattais ainakin laittaa koneen/venttiilien koko huomioiden aika tiukka LSA, jotain 106 tai sinne päin, ja ehkä vähän isompi muutenkin.

    -Jos tarkoitus pysyä street-Roller tyyppisissä profiileissa ja 1.5 vipoissa, niin noi sun jouset on turhan rajut race mallit, mikäli aiot kadulla ajaa enemmän. Venakoneisto pääsee paljon helpommalla vähän pienemmillä paineilla.

    -Imusarjaksi 1-tasonen victor tyyppinen.
     
  17. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Eipä ole ollut aikaisemmin tästä mitään juttua, mutta kadulla ja bensalla olis tarkoitus liikkua.
     
  18. 383

    383 Gearhead

  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nuo männät taitaa olla 5.85" veiville...

    6" veiville suunnilleen vastaava 18cc kupilla olevat olis esim. Wiseco KP 473 AS.
    Niillä rutut 10.5 paikkeille.

    Kun auto on manuaalilla ja kadulla tarkoitus ajaa, ja ettei kruisailusta tulisi ihan hirveetä rynkytystä, niin vois ollakin parempi pysyä kohtuullisessa nokassa/overlapissa/puristuksissa.


    Niin, tuollasesta aika identtisestä motista oli jonkun kanssa puhelimessa kerran puhetta, mutta se olikin sitten eri tapaus.
     
  20. SBM

    SBM 2nd gear

    Engine analyzer pro tuloksia:

    Koska tarkkoja tietoja kaikista osista ei ole, niin heitin vähän sinne päin osien mitoituksia.

    -Puristuksiksi laitoin 10,5:1
    -imusarjaksi "typical race dual plane", ilman tarkkoja mittoja.
    -kaasarin tarkkoja tietoja ei ollut joten laitoin tuon yleismallin 750cfm.
    -Pakosarjojen primäärien/kollektorien koko/pituus ei ollut tiedossa, joten laitoin 1.875" primääriksi ja 36" pituudeksi. (Isohkot primäärit?? ja lyhyet??)
    -Ja nokan profiilia kun ei tiedä, niin laitoin "mild solid roller"

    489Hp/5500rpm ja 509ft-lbs/4500rpm.

    Pelkkää puristussuhdetta laskemalla tai nostamalla 10:1,-11:1 tehoa putoaisi n. 15-25 yksikköä, niin väännöstä kuin hevosista. Eli jos pidät tuon kombinaation, niin 10.5:1 olisi ihan paras tohon sun pakettiin.

    Tein useita imusarja/puristussuhde/kaasari/ nokka vaihdoksia ja toi sun olemassa oleva paketti toimi hienosti

    Joten, flat topit tai pienet dish top männät riittää komeesti.

    Jos haluat että korjaan jotain tietoja, niin ilmoita ja voin paukuttaa niitä tuohon koneelle ja katsella muutoksia.

    Itse luulisin että todellisuudessa se työntäis dynossa enemmänkin, mutta tosiaan kun ei ole kaikkia tietoja niin näillä on nyt mentävä.
     

Kerro tästä muillekin!