PCV-venttiili

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tb60, 7.3.2008.

  1. tb60

    tb60 3rd gear

    Onko jonkunlainen takaiskuventtiili vai mikä?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Säätää kampikammion tuuletusilman määrää imusarjan alipainetason ja kampikammion ylipainetason mukaan. Eli ei ole varsinainen takaiskuventiili, ennemminkin virtauksen säätöventiili.
     
  3. etna

    etna 1st gear

    Yksinkertainen pikku vekotin jonka toiminnan huomioimatta jättäminen saattaa johtaa tuhoisiin seurauksiin.
     
  4. rasse

    rasse 1st gear

    Noinhan se on kuin edellä mutta lisäyksenä/selvennyksenä...
    Kierrättää mm. palamattomia bensahöyryjä takaisin poltettavaksi.
    On normaalilla tyhjäkäynnillä kiinni (alipaine) ja kun tarpeeksi annetaan "hanaa" niin paineen vaikutuksesta aukaisee tuon ventiilin ja päästää mm. kierrätettyä palamatonta tavaraa poltettavaksi.
    Ongelmia jolloin ei toimi kunnolla on esim.
    Jos jää täysin auki tai takertelee>> "puhalttelee" ilmaa jolloin tyhjäkäynti saattaa seota tai jopa sammua.(ei ole alipaineinen)
    Jos jumittuu kiinni eikä aukene lainkaan>>Kerää painetta jolloin sisääntuleva ilma putsarilla voi hetkellisesti virrata väärään suuntaan joka näkyy yleensä ölyisenä kosteutena suodattimen pinnalla.
    Myös sylintereiden liian suuri ohivirtaus (esim. kuluneet männänrenkaat)
    voi aiheuttaa saman ilmiön suodattimen pinnalla...

    Eteenkin ruiskuvehkeissä tärkeää että toimii oikealla lailla jolloin ECU säätää oikeat arvot koneelle (seos,ennakko jne...) :odroll:
     
  5. tb60

    tb60 3rd gear

    Kiitoksia erittäin selventävistä vastauksista. Tarkoitus on laittaa tähän 60 T-birdiin tuollainen varuste, koska nyt huohottaa poistoletkusta höyryt suoraan pihalle + ohjaamoon.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Huomioi samalla kampiakmmion puhtaan ilman saamisesta. Eli jostain tuloilmaliitin ja siihen suodatin. Niitä kromattuja entiilikoppaan tarkoitettuja on ainakin hyvin saatavissa. Eli PCV-ventiili ohjaa kampikammiolta imua imusarjaan ja jostain kampikammioon uutta puhdasta ilmaa. Usein puhdasilma on otettu ilmapuhdistajan ja kaasuttimen välistä, jolloin mahdollisissa takaisinpuhallustapauksissa se höyry päätyy myös palotilaan.
     
  7. sectoid

    sectoid Gearhead

    Olen nyt vaihtanut PCV-venttiilin kahteen käyttöautoon. Molemmissa tapauksissa moottorin toiminta tuli paremmaksi, mitä se oli ennen PCV-venttiilin vaihtamista. Miksi näin halpa ja helposti vaihdettava osa on niin ylenkatsottu? Motonet ei edes tuntenut koko osaa, vaikka kyseessä on sentään yleinen automerkki. Luulisi kulutusosia saavan mistä vain, mutta ei. Hölmöä tilata varaosia japanilaiseen autoon Yhdysvaltojen kautta.

    Youtubessa on videoita, joissa kerrotaan PCV-venttiilistä, sekä näytetään sen vaihtamisoperaatio. Tosi helppo homma omissa autoissani sen vaihtaminen. Taidan tilata myöhemmin niitä muutaman varastoon tiivisteineen.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. KajS

    KajS Gearhead

    PCV-venttiileitä on hyvä olla varalla, sillä sitten se ainoa ei mene rikki...

    Ja sellainen aivan auki kellahtanut PCV-venttiili voi hävittää sen huononkin tyhjäkäynnin. Kuten edellä sanottiin, omituisen paljon ylenkatsottu osa, onneksi ameriikanvekottimiin saa USPartsista.Pitää tutustua mondeon vastaavaan, ei se voi ikuisesti kestää, nyt jo 12 v toiminut hyvin.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Asiaa, tyypit. Varsinkin vähän modernimpi vehjes, jossa polttoaineen annostelu on jo muutenkin aseteltu nuukalle nojaten vaikkapa ilmamäärämittariin, saattaa hyvin seota viallisen venttiilin takia. Ei paljon, mutta tulee häiriöitä käyntiin.
     
  10. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tyhjäkäyntiä tuntuu ainakin sotkevan kun PCV-venttiili sekä sen tiiviste vuotavat. En tiedä oliko omassa tapauksessani venttiili jumittunut auki. Moottoriöljy hävisi huimaa tahtia, ja mittatikun imaisi kovasti kiinni putkeensa. Tukossa ollessaan voi ilmeisesti puskea öljyjä tiivisteiden välistä pikkuhiljaa. (Näin ymmärsin Youtubevideoista.)

    Nykyiseen käyttöautooni vaihdoin tuon PCV-venttiilin tiivisteineen viikonlopun aikana. Ei tullut ainakaan huonommaksi. Nyt tosin on myös EGR-venttiili mahdollisesti riesana. Se on jo aika paljon kalliimpi osa Rockautossakin. En tiedä uskaltaako sitä irrotella ennen uutta varaosaa. Tiiviste pitäisi ainakin olla varalla.

    Onko se nyt niin, että viallinen PCV-venttiili sekä EGR-venttiili oireilevat hieman samalla tavalla kuin imuvuoto? Imusarjaan nuo molemmat ovat yhteydessä käsittääkseni.

    Luulisi Fordiinkin löytyvän osia Rockautosta, kun Toyotaankin löytyy.
     
  11. jarona

    jarona Gearhead

    Minun subarussa PCV-venttiili jumii kun se on kiinni imusarjassa
    alakautta ja siihen jää sitä öljymönjää, kolmannen uuden ruuvasin paikalleen kun
    imusarja sopivasti irti.
    Voihan sen jarrukliinerillä ja ilmalla puhdistaakin mutta hinta kun ei hirvitä, oliko nippelitepollakin noin vitosen ja rockautossa 2 euroa.
    Mittatikku siitä hyppää ylös aina vuoden välein.
    EGR-venttiilin deletoin kun siinä ei ollut onneksi lämpöanturia
    haistelemassa toimintaa niin ECU ei huomaa mitään..
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jo on perkele paikkaan laitettu tämä pcv vena GM:n 3800 sfi moottorissa.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sehän on hyvin suojattu lämpötilan vaihtelulta ja siitä johtuvalta karstaantumiselta. Eikä tarvi hapertuvien letkuliittimien kanssa tapella :)

    Oletin että kyse on GenII motista, mutta vanhemmasta en kyllä tiedä.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, vielä -88 se on edestä hyvin näkyvissä imusarjan haarojen välissä, mutta tässä -89 se on imusarjan takana ahtaassa kolossa johtojen ja kaiken alla piilossa. Kyl tuntuu kumit hapertuvan ja kovettuvan sielläkin, olis ollu kiva tarkistaa sen imusarjakumin ja letkunpätkäyhdistemän todellinen kunto, mutta ei sinne näe.
     
  15. mahotonpena

    mahotonpena 1st gear

    No nyt kun täälä on kyseisestä venttiilistä pirun paljon tietoa niin kysynpä sellaista että:autona valiant 170cid koneella ja eikös tossa ole venttiilikopan takapäässä just kyseinen venttiili?? Omassa autossa siitä lähtee vaan letku joka roikkuu koneen kupeella enkä ole löytäny ilmanputsarista enkä kaasarin lähettyviltä letkulle paikkaa. Eli mihin vedän sen? Teenkö vaan ilmanputsarikotelon pohjaan sille paikan?????
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kaasarista löytyy sille letkulle paikka. Sijainti riippuu kaasuttimen mallista. Kuva tai kaasuttimen tyyppi olis kiva.
    Yleensä kaasuttimen alaosassa läppärungon maastossa. Liitäntä 3/8" letkulle.
     
    Muokattu: 12.1.2017
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jussi289, sorry - kommentoin itse tuota 90-luvun mallia. Siinä se on fiksusti imusarjan sisällä kolossa joka avataan imusarjan yläpinnasta lätkällä. Ne on ilmeisesti oppineet jotain Buickin tehtaalla.
     

Kerro tästä muillekin!