Pedon superkinneri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja peto, 31.8.2017.

  1. peto

    peto Gearhead

    Ja runkon etukuupan alle pitkittäin......joskus näinkin suunnittelin.

    Homosohvasta tai pannarista vois myös tehdä, niissä olis kone jo pitkittäin ja alkuperäiset rungot melko pieniä. Mutta itse koin, että näissä konversioissa katsastusmiehelle jäisi liikaa tulkinnanvaraa prosenttilaskussa. Tällä "keskimoottori" versiolla ei näitä ongelmia ole.

    Tässä yksi homosohva\morgan version diy rakennusprojekti -> http://www.the510realm.com/viewtopic.php?t=24949
     
    Muokattu: 6.9.2017
  2. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Toi on varmasti ihan totta että tossa ns. keskimoottoriversiossa ei tulkinnanvaraa prosenteista tule ihan niin helposti. Jos osa runkoa siirretään eteen, keulalle poikittain, osa on takana ja osa pätkitään mihin sattuu, niin tulkinnanvaraa jää aika paljonkin. Pitäisi melkein rakentaa yhteistyössä jonkun myötämielisen katsurin kanssa ja dokumentoida melko kattavalla tavalla tulevaisuutta ajatellen.

    Toi linkitetty projektikertomus tuli selattua läpi. Mä jäin kaipaamaan morganin tyyppistä keulaa kromisine maskikehyksineen jne. Mutta muuten kyllä hiton siistiä työtä.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitä leimuri sanois jos käyttäisi kantapyörän rungon sellaisenaan?

    Eli etuakseli tulisi runkoon liittämällä koneen alta putkilla ja akselin päälle tai lattiaan tanko emäputken läpi (mihin etuhaarukka kiinnittyy)

    Tankki siirtää penkin tilalle jotta ohjaamoon tulee enemmän tilaa

    Moottorihan ois aavistuksen epämukavasti kainalossa, mutta koteloimalla se ohjaamosta ulos ei tulisi liian lämminkään



    Suomalian lainsäädäntö vaan on niin hemmetin kuppanen ettei saa kaksikäyttöiseksi
    Sehän ois hienoa, pyörä keskituelle, haarukka pois vaihde ja jarruvivut irti ja työntää etuakselitrike osa paikalleen, pultit ja emäputki kiinni vaihde ja jarruvivut kiinni, pukkasu keskituelta alas ja hurvittelemaan
     
  4. peto

    peto Gearhead

    Tässä minun suunnitelmassa nk.apurunko tulee etuhaarukan tilalle. Kiinnitys kantapyörän rungon emäputken läpi ja swingin akselin läpi. Eli tarvittaessa muutettavissa takaisin 2-pyöräiseksi jos haluaa. Tosin isolla työllä, koska pyrin hävittämään sen pyörän rungon mahdollisimman piiloon. Tankki tulee jalkojen päälle ja etukatteen alle.

    Moottori kuskin vieressä reverse trikejä on tehty ulkomailla jonkun verran.
     
    Muokattu: 7.9.2017
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite saattaisin tota tankki sylissä hommaa vierastaa :odeek:

    Toisaalta, kun se pitää kuitenkin prossien vuoksi säilyttää, niin ei voi käyttää 2x3L "pulloa" jotka sais takarungon viereen, mutta oisko se kuitenkaan niin hassun näköinen jos tankille tekee paikan penkin tilalle, korkeus ois oikein eikä tartteis polttoaineelle pumppua

    Ite en ees tullut ajatelleeksikaan tota swingin akselista kiinnittämistä, se kun kuitenkin on suunniteltu ottamaan täysiä voimia vastaan ja silloin voi emäputken apurunko osan taivuttaa alaspäin suoraan, jolloin saa penkkiä taaemmas.

    Tosin mun 2hengen ideassa se ois sama vaikka etuhaarukan asento oiskin määritelly emäputki/apurungon pystyputken suuntauksen
     
  6. peto

    peto Gearhead

    Onhan se mp:ssäkin tankki sylissä. Toinen paikka omavalmiste tankille on kuljettajan ja moottorin välissä, mikä on painopisteen kannalta hyvä paikka. Monissa konversioissa se on ihan omalla paikallakin suojakatteen alla. Kyllä sen tankin koko, saisi olla lähempänä alkuperäistä 17l, että ei tarvitse kokoajan tankata. Plus tellu on jo ruiskukoneella ja vaatii bensapumpun toimiakseen.

    Tellussa kuten monessa muussakaan sporttipyörässä ei ole rungossa alaputkia, joihin saisi lisä kiinnityspistettä. Tällöin swingin akseli on niitä harvoja tukevia kiinnityspisteitä...

    Kaksipaikkaisuuden sulkee pois näissä kevyemmissä pyörissä pieni oma/kokonaismassa. Ei oikein saa turvallista rakennetta tehtyä n.250kg omapainolla tai ainakaan halvalla. Käytännössä 300kg alkaa olla sellainen minimipaino mihin voi "turvallisesti" päästä.

    Olisihan sille matkustajalle paikkoja jos tuota oma/kokonaismassa ongelmaa ei olisi. Yksi mielenkiintoinen näkemys on Halec Jap historic race three wheelerissä->
    https://www.flickr.com/photos/manxnorton/8496251614

    Tämähän ei ole maailmalla mikään uusi keksintö. Näitä konversioita tehty vaikka millaisia. Itselläkin suunnitelmat on pyörinyt vuosikausia ellei peräti jo vuosikymmenen päässä ja skitsi papereilla. Pitkällisen harkinnan jälkeen olen nyt päätynyt näihin rakenne ajatuksiin, jotka meinaan nyt toteuttaa. Toki ideoita saa heitellä, eihän sitä kaikkea ole välttämättä osannut ajatella.
     
    Muokattu: 8.9.2017
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tuosta kokonaismassasta tuleepi mieleen ajatus, että siinähän tulee yksi pyörä lisää ja sitä myöten toiseen päähän akseli, jonka akselipaino on suurempi sekä sille passeli ripustus. Näillä eväillä pitäisi kokonaismassaakin voida nostaa noin niinqu teknisessä mielessä. Lainsäädäntö ei vain siihen toistaiseksi taivu.
     
  8. peto

    peto Gearhead

    Juuri näin. En sitten tiedä voisiko tuohon kokonaismassa muutokseen saada poikkeuslupaa? Mutta sitten vähän jo ajatus karkaa. Miksei sitten vaan tekisi omavalmistetta ilman rajoituksia ja maksaisi sen verottajan ryöstöveron.

    Nyt mennään yksipaikkaisena ja halvalla budjetilla. Tuo single seaterhän nouseva trendi urheiluauto alalla :)
     
  9. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    https://www.nettimoto.com/jawa/velorex/2141318

    Olis aika hauskan näkönen peli jos hyödyntäisi tommosta vanhempaa Jawan sivuvaunua, joka passaisi triken koriosaksi, pyörän takarengas ja moottori siirtyisi sen takaosaan erilliseen runkoon kiinni. Sivarin ja motukan renkaatkin voisi ehkä hyödyntää. Mutta toisiko sivaripyörän teurastus mitään helpotusta tilanteeseen kantavuuden ja %:ien suhteen? Merkataanko sivari rekisteriotteeseen nykyään vai onko se vaan erillinen lisävaruste??? Tuurilla voisi löytää kolaroidun sivari-Goldwingin aihioksi.

    Edit: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/205877-Sivuvaunu-moottoripyörään

    Jos laittaa motukkaan sivarin, se pitäisi käyttää konttorilla jolloin rekisteriin merkitään uusi kokonaispaino. Eli saattaisi kannattaa muutoskatsastaa reverse-trikeksi muutettava pyörä ensin sivarille ja hyödyntää sivarin rakenteita teelmyksessä
     
    Muokattu: 8.9.2017
  10. peto

    peto Gearhead

    Ikävä kyllä ei enään tänä päivänä onnistu sivarin muutoskatsastus noin helposti. Sivarimiehillä on sama kokonaispaino ongelma kuin triken tekijöillä.....

    Vanhan sivarin teurastus olisi hyvä kokonaispainon kannalta. Tosin nämä sivarit on yleensä tehty melko miedoilla tekniikoilla oleviin matkapyöriin, joten kovin urheilullinen ei lopputulos tulisi olemaan...

    Muutosprosentit ei ole tässä minun projektissa ongelma. Muistaakseni saan helposti n.75% kanta ajoneuvon osuudeksi.

    Jos aihe kiinnostaa niin tästä löytyy aluksi vähän lisätietoja rakentelu ajatusten pohjaksi ->
    http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls
    http://www.smoto.fi/?p=3620
    https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/valmistenumero_omavalmisteelle
    https://www.trafi.fi/filebank/a/141..._korjaamisesta_ja_rakenteen_muuttamisesta.pdf
     
    Muokattu: 8.9.2017
  11. peto

    peto Gearhead

    Tänään tuli käytyä tutkailemassa paikallisessa teräsmyynnissä tarjontaa. Neliöprofiilit löytyy suoraan hyllystä. Saumaton "turvakaari"putken joutuisi tilaamaan.

    Kyselin jo jonkun aikaa sitten marteliukselta valmiiksi taivutetun putken hintaa. Tuntui 100€ vähän kovalta 2m pätkästä putkea, mikä on taivutettu 180° 50cm ulkohalkaisijalla. Omalla työntävällä taivuttimella ei saa oikein kuin maksimissaan 90° taivutuksen ilman ryppyjä.

    Olisiko kellään tietoa ketä voisi taivuttaa 180° putken harrastaja ystävälliseen hintaan?
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tulpat päihin, hiekkaa täyteen, putki punahehkuun ja taivutus vaikka sopivan puun ympäri o_O


    ... ei ole hinta esteenä ainakaan:rolleyes:
     
  13. peto

    peto Gearhead

    Ikävä kyllä en ole tuollakaan kikalla saanut tehtyä rypytöntä/nitkahtamatonta 180° taivutusta. Olen sitä kokeillut muiden projektien yhteydessä. En tiedä onko vika tekniikassa vai tekijässä? Loivempia mutkia olen kyllä tuolla tekniikalla taivuttanut onnistuneesti. Samoin kuin jäädytetyillä putkilla.
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Joo ei onnistu. Putki venyy taipuessaan ja hiekka jää löysäksi, jos se nyt alunperinkään on saatu tiukkaan pakatuksi. Ja vaikka putken tilavuus ei operaatiossa muuttuisi, niin hiekka pääsee kuitenkin putken sisällä liikkumaan eikä mitenkään pakota putkea pysymään pyöreänä. Lämmittäminen ei onnistu tasaisesti, jolloin pehmeämpi kohta venyy enemmän ja nitkahtaa lyttyyn.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eikös se yleisin tapa ole tehdä 2x 90 ja leikata pätkä pois välistä ja hitsata juurikin tässä lueteltujen ongelmien vuoksi?
     
  16. peto

    peto Gearhead

    Se on vaihtoehto C :)

    Hitto kun nuo vetävät taivuttimet maksaa vielä niin paljon, ettei raaski ostaa. Vinkkejä saa antaa, mistä löytyisi edullisesti vaikka rakennussarjana?
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Tässä kuva muutaman vuoden takaa kun omistin vielä Velax formula Veen raakarungon, jota meinasin käyttää apurunko aihioina. Sitten iski lievä pussihousu syntrooma ja myin rungon historic miehille. Rungossa oli lisäksi ongelmia pituuden turhan makaavan ajoasennon takia. Mutta idea selvinneen kuitenkin tästä kuvasta.

    http://kuvanjako.fi/nvpsh.jpg
     
    Muokattu: 27.9.2017

Kerro tästä muillekin!