Pekka Leinon Corvette. Oliko alunperin isolohkoversio?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja WBBC, 4.3.2005.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tietääkö joku oliko tämä legendaarinen auto alunperin tehtaalta lähtenyt 427 -koneella

    Nyt pitää olla 100% oikeaa tietoa näinkin turhaan kysymykseen.


    :D
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ei tosiaan ole varmaa tietoa, vaan suoraa lainausta uusimmasta spinneristä kuvatekstistä:
    "alkuperäisen moottorin tiedotko? ei suinkaan koska alunperin Vetessä oli 350cid pikkulohko!". Auto majailee liedossa jutun mukaan.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Näin siinä luki. Mutta kun on olemassa käsitys että se oli alunperin BB.

    Varmin tieto tulisi äijältä itseltään, jos sattuisi täällä surffaamaan.
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Leinon auto oli alkujaan 390 hv 427 vette.
     
    MadMike tykkää tästä.
  5. homer

    homer Double Gearhead

    Täytyis kaivaa vuoden 1983 veekasit ja veeämmät arkistosta (lue vaatehuoneesta) esiin. Noissahan oli paljonkin juttua ko. autosta. Taisi olla muinoin aika merkkitapaus suomalaisessa harrastetouhussa.
     
  6. Petteri75

    Petteri75 1st gear

    O tempora O Mores

    Ovatkohan ajat muuttuneet? Ehkä nykyään jos sattuisi saamaan käsiinsä alkup. isolohkon, saisi vehje ehkä uudet vanteet, moottori kunnostuksen jne mutta ei mitään noin kokonaisvaltaista customointia kuin Leino teki Corvetelleen. Hmm..jos auto valmistui alkuvuonna -83, sitä oli rakennettu yli 4 vuotta, niin tällöinhän aloitus oli joskus -79..eli P. Leino pääsi muovailemaan noin 10-vuotiasta autoa (=suht. uutta). Oliko Ruotsi todellakin noin upea paikka autokannan suhteen tuohon aikaan, että harvinaisuuksiakin liikeni "näkemyksien toteuttamiseen"?

    Olisi kiva, jos Leino intoutuisi rakentelemaan uudestaan samalla laatutasolla - voisi olla enemmän kuin mielenkiintoista nähdä päivitettyä rakentamista.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei kai se muuten kovin ihmeellinen rakennelma ollut.

    Mutta Pekka Leino on rakentajana niin uskomattoman kärsivällinen, ja pikkutarkka sekä asioihin perehtynyt, että sellaista äijää ei ole tainnut
    hänen jälkeen Suomen harrasteautorakentajien joukkoon syntyä.

    Tai ei ainakaan ole tullut ulos kaapista.
     
  8. KTM

    KTM Gearhead

  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mä muistelisin, että auton alkuperäisissä esittelyissä ei mainittu mitään Corveten orggistekniikasta. Spinnerin jutun tekijöistä toinen on Corvette-harrastaja, joten pitääpä kysellä mistä tuo tieto orggistekniikasta on saatu.

    EDIT: näemmä tällä välin olikin ilmestynyt jo rutkasti lisätietoa aiheeseen, hienoa :)

    Mutta se olisi kiva tietää kenen toimesta ja miksi ihmeessä on autoon ruuvattu Fuel Injection -merkit skooppiin ja peräpäähän kun autossa ei ole ruiskua muistaakseni koskaan ollut - vai onko? Jos ei, niin ihmetyttää ruuvaajan tarkoitusperät eli tarvitseeko tuon tason laite muka jotain lätkätuunausta ollakseen kova... heh.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä se piti oleman org 427 ja tiedoks tuonne finnshark kyselijälle että kyllä toi 4-2-7 ostettiin Suomeen. On jopa tiedossa missä se nykyisin majailee. Heh, 80 oli ainakin kolme eri tapausta mitkä väittivät mottiaan Leinon ex tonawandaksi..
     
  11. RustyLife

    RustyLife 1st gear

    Kyllä siinä autossa vastoin Spinnerin artikkelia on paikallaan Holley-ruisku, siksi nuo Fuel Injection-läpyskät.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    OT, mutta kommentoin silti:
    Mulle tarjottiin muutama vuosi sitten tuon auton kiillotettua Muncieta. Se oli jo siinä vaiheessa hajoitettu ykkösrattaiden ja sivuakselin osalta. Ei ollut kiillotetuille kuorille tarvetta joten jätin väliin.
    Viime syksyn Forssan PickNickin romutorilla oli sen samaisen laatikon pääakseli myynnissä (?)
     
  13. Käkö

    Käkö Gearhead

    Oletko menny vetoa lyömään? :D

    Toivottavasti voitat vetosi...
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo, en ole vetoa lyönnyt.

    Mutta eiköhän tuo tullut riittävän luotettavalta taholta tiedoksi että 427 siinä oli alunperin.

    Näin 25 vuotta myöhemmin tuntuisi aika hullulta ostaa orkkis 427 vette. Myydä alkuperäinen tekniikka pois ja rakentaa auto täysin uudestaan.
    Luulisi että Pekka olisi löytänyt helpommin/edullisemmin hyvän perusmallin corvetten projektinsa lähtökohdaksi.

    Mutta mikä minä tässä olen gurun tekemisiä arvostelemaan.


    :wink:
     
  15. !VivaLaTigra!

    !VivaLaTigra! Gearhead

    Niinhän se NYT tuntuu. Miltä tuntuisi ostaa -95 Vette ja lähteä tekemään siitä laitetta joka tinkimättömyydellään vertautuisi saman aikakauden muitten saman alan hemmojen tekemisiin kuin timantti karvanoppaan?

    Ja alkuhankinta tietysti ilman Suomen autoveroa.

    Tuskin kukaan itkisi orggiksen perään.
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kyllä se ihan loogiselta musta kuulostaa, kolaroidun auton kunnostaminen, ja orggistekniikan myyminen pois kunnostuksen rahoittamiseksi.
    kun vielä ottaa huomioon aikakauden erittäinkin ymmärrettävää. osat maksaneet varmaan enempi tai olleet vaikeammin saatavia kyseiseen 427-koneeseen, jos se oli alkuperäinen virivirimoottori?
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kyllähän se näin on.

    Ja pitää muistaa että silloin elettiin -70 luvun lopun Ruotsissa.

    Mulla on sen ajan ruotsalaisia Wheels -lehtiä ja sieltä näkee mitä siihen aikaan myytiin ja millä hinnoilla.

    Isolohkoa tärkeämpi myyntivaltti oli "Hi-jackers" ja "Snygg färg"
     
  18. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Muutenko nämä kaikki orkkismuskelit ois näissä hinnoissa, jos suurimmasta osasta ei ois numbers match tekniikkaa hukattu. Siihen näiden hinnat just perustuu, alkuperäisiä olemassa huomattavasti vähemmän kuin uutena.
     
  19. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kannattaa tosiaan katsella vanhojen Ruotsin lehtien hintoja, alkuperäisyydellä/harvinaisuudella ei ollut mitään arvoa kun muskeliaikakauden autoista puhuttiin.
     
  20. HEMI

    HEMI 1st gear

    :eek: 4300mk :eek:

    Nykyään olis varmaan 4300€ tulee vähän sellanen fiilis että synty väärällä vuosikymmenellä :-?
     

Kerro tästä muillekin!