Pekka Leinon Corvette. Oliko alunperin isolohkoversio?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja WBBC, 4.3.2005.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    4300 mk:ssa oli ihan tarpeeksi kerättävää 70-luvun lopussa. Toki 427:sta on tullut nyt antiikkia ja autoista "numbers matching". Silloin tuommoinen oli vaan yksi vanha auto muiden joukossa - varsinkin Ruotsissa.

    Mä ostin ekan jenkkini 1981. Se oli vuoden 1966 mallia, kaupantekohetkellä viisitoista vuotta vanha. Mulla on mielikuva, että se oli "Sepon auton" vanhin ajopeli, muut vehkeet tuossa linjojen välissä Suonionkadulla olleessa liikkeessä olivat "paljon uudempia". Jotenkin on vaikeaa mieltää, että vuoden 1990 autot olisivat nykyisin samanlaista antiikkia.

    Corvetten tapauksessa nykytilanne olisi verrata Leinon tekemää hävitystä ja raiskausta vuoden 1995 Vetten palasteluun. Ei herättäne enempiä tunteita?
     
  2. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Itseasiassa sen ajan mittapuun mukaan ja riittäisi ne paukut vielä näihinpäiviinkin asti auto olit todella erikoinen ja edellä aikaansa huimasti.

    Vrt nykyinen pro-touring tyyli,matala,tiukka alusta oikeilla daytona komponenteilla/tehtaan opeilla. Kone tehokas ja jatkuvaan vingutukseen tehty ,aski manuaali leveät vanteet jne jne . Todellakin ainutlaatuista työjälkeä ja visiota jo silloin. Maalaukset ym tingeltangelit ovat kosmeettisia sen ajan kovinta trendiä. Auto parhaimmillaan mustana leinon itsensä maalaamana juuri ennen myyntiä.

    Ja ne "fuel injection " tekstit.... Leino ei tosiaan niitä laittanut. Auto tosiaan pilattiin myöhempien ostajien ja turareinojen toimesta.

    Millähän perusteilla ainutlaatuinen kaasari,venttiilikoppa,huohotus,ilmanputsari systeemikin vaihdettiin pois.. :mad: Varmaan vei niin paljon sitä pensaa .. ja se leinon preppaama tehdas uusi Super T10kin oli varmaan niin vaikea vaihtaa jotta piti vaihtaa invaliidi vaihteistoksi. Miksi kukaan ei tajunnut että tollaisen mestariteoksen arvo on just sellaisena kuin se alunperin suunniteltiin ? Vähän kaukaa haettu mutta ihan heti ei tulis mieleen monaliisaa blondiks värittää ja väittää paremmaksi...
    :odroll:
     
    MadMike tykkää tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Käsittääkseni jos oikein muistan,niin tuo legendaarinen Vette oli alkuperäinen isolohko kuten on jo todettukin.
    Lisäksi se oli kolaroitu keulasta pahasti Ruotsissa...Pekka osti raadon ja rupesi rakentamaan...eli ei siinä mitään alkuperäis kuntoista tuhottu.

    Mitä tulee mieheen persoonana,niin kulkee omia polkujaan,rakentaa omien mieltymyksiensä mukaan,omaa omat käsityksensä asioista ja uskaltaa olla täysin eri mieltä yleisesti hyväksytyistä asioista..miksi vaikka comp-dragsterissa pitäisi olla jousitus tms., äärimmäisen pikkutarkka,taitava käsistään,ei hyväksy mitään jonkun toisen tekemää,vaan tekee kaiken mieluummin itse...
    Vaikka jokin olisikin jo valmiiksi tehty ja hyväksi havaittu,niin Pekka pistää atomeiksi ja kasaa sen itse uudestaan.

    Muistuu mieleen kymmenisen vuotta sitten kerta,jolloin Pekka piti "pienen luennon" erään nykyisin Lahdessa vaikuttavan vihreän -76 Buick Century Coupen oven saranoista,tiivisteistä,keskikonsolista ja siinä olevasta erikoisesta vaihteen valitsimesta...kesti tunnin verran...keksikääpä itse asiaa yhtä paljon moisesta aiheesta...tietää kyllä mistä puhuu... 8)

    Pekan tapaa mitä kummallisimmissa tapahtumissa...monesti keväällä herran "pongaa" off road trial:a katsomassa Talmassa...ei uskoisi moisen edes kiinnostavan...
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vaan on tuo Leinon silloin -78 myymä kone ollut edukas. Ton 4800 mk kun muuttaa nykyrahaks niin eihän se oo kun 2300 euroa ja jos nyt kauppais tuohon hintaan tollasen koneen niin väitäisinpä ettei siinä ehtis ilmoitus kauaa vanheta :wink:
     
  5. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear


    Kävinpä tuossa yhtenä päivänä katsomassa Pekan talon kunnostusta, siellä jatkuu sama perusteellisuus. Hienoa !! :)
     
  6. bootsi

    bootsi Gearhead

    Nyt kun on jauhettu tästä Leinon ShowStopperista, niin aihetta sivuten.. Missä on nykyään vielä vanhempi näyttelyauto, Harri "Hörö" Harangon Firebird?
    Samaa tyyliä kuin Leinon Corvette. :p
     
  7. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Tuo omaa mieltä oleminen, mutta perusteltuine omine mielipiteineen, jäi kyllä murrosikäisen veekasia lukevan mieleen ja teki vaikutuksen. Way to go ajatteli poju silloin. Esimerkkinä vaikkapa bemarin vilkut Vettessä ja kommentti, että "olisin laittanut vaikka Mossen vilkut jos ne olisivat paremmin sopineet".

    Perusteellisesta asian esittämisestä kuulin joskus tarinan (todenperäisyydestä ei siis tietoa):
    PL sotakoneaikoinaan oli amerikan koneessa ja kun kone nousi Seutulasta, erehtyi tuntematon vieruskaveri ihmettelemään koneen siiven notkahtelua nousussa. Noh, New Yorkiin oli vain kahdeksan tunnin lento, että eiköhän asia saatu selvitettyä.
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Muistanko väärin vai oliko Pekan Vettessä takaheijastimet lainattu Lada 1200L mallista...? On monta tapaa tehdä asiat oikein ja ahdasmielisimmät imaisevat herneen nenäaistimeen..! Maailma on täynnä hyviä keinoja joten käyttäkäämme niitä!!
     
  9. Yorkki

    Yorkki Gearhead

    Millä valuuttakurssilla?
     
  10. Yorkki

    Yorkki Gearhead

    Ja etuvilkut 320 bemarista.
     
  11. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Pilkun sutaisu:
    Vilkut BMW E21-mallisarjasta, eli 315-323i.
     
    MadMike tykkää tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Moniko muistaa joskus 80-luvulla V8 Magazine:ssa herrojen Leino vastaan Ekman ja oliko Helin tai joku muu,niin väittelyn Corvette vastaan Cobra,kumpi nopeampi tai parempi...asiaa puitiin oikein urakalla useassa peräkkäisessä numerossa...taisi mennä Leinon voitoksi sekin väittely ellen kauhean väärin muista... :lol:

    Leino kaivoi esille 427 ZL-1 Vetten ja toiset 427 Shelby/Daytona Cobran artikkeleissaan...pitäisi oikeastaan kaivaa lehdet esiin ja etsiä juttu...

    Muistaako joku paremmin tapauksen ja herrojen nimet ? :eek:
     
  13. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Joitakin argumentteja muistan: vastapuoli kait ilmoitti, että amerikasta oli useampikin ilmoittautunut ajamaan ovet irti Leinon Corvettesta. Sitten vedettiin peliin hapolla pestyilla ovilla olevat Barracudat ja epäiltiin Leinon olevan kultalusikka suussa syntynyt. Viimeisen syytetty kyllä aika pontevasti oikaisi ja luetteli kotiolojensa lisäksi kulloisessakin elämäntilanteessaan itse kustantamansa rakennelmat. Kovaa oli vääntö niissä kirjoituksissa ja taisi toimitus lopuksi heittää pyyhkeen kehään ja viheltää pelin poikki.

    Silmät suurina sitä PV-mopoaan virittävä kössi luki. Jälkeen päin on tullut mieleen, että kun piirit ovat pienet, niin mahtoiko siinä tutut kaverit vaan huudattaa toisiaan ja tuopin äärellä naureskella "jenkkipiirejä repivää merkkisotaa".
     
  14. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    En tiijä ihan varmaan oliko herra Leino juttusillani vuonna kakstuhatta mutta asiantunteva heppu oli kuitenkin puheväleissä ja tuntomerkit täsmäävät herra isolohkochevhyyn vuoden 2000 venemessuilla kun puuveneosastolla vaihdettiin muutaman sanan verran pienen mahonkipaatin äärellä.. Veden päälle on helppo vääntää läppää ja kiilloitettu Buickin kone auttaa asiaa..
     
  15. KTM

    KTM Gearhead

    0,488 X 4800 = 2342,40 Eur

    http://www.tilastokeskus.fi/tk/hp/khi_e ... narvo.html
     
  16. canyon mc

    canyon mc 1st gear

    eikös PM ja PL väitellyt maalauksista ja rakentelusta oikein lehdessä.
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä. Molemmat taitavia, mutta näkemyserot tyyleissä oli liian suuret ja pieni taiteellinen kina siitä tuli.
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No tuolla: http://www.nordea.fi/fin/hen/sasi/rahan ... ?navi=sasi

    Eli halpa on ollut :wink:
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    BRC1 kirjoitti: "Itseasiassa sen ajan mittapuun mukaan ja riittäisi ne paukut vielä näihinpäiviinkin asti auto olit todella erikoinen ja edellä aikaansa huimasti."

    Näin tietysti asia on, koska se oli Leinon rakentama, ja asiat oli tehty erittäin huolellisesti ja parhaista mahdollisista osista.

    Tarkoitin lähinnä että jos tavallinen – hyväkin rakentaja olisi silloin tehnyt samanlaisen, niin tulos ei ikinä olisi ollut erikoinen laadukas legenda, niinkuin siitä Pekan rakentamana tuli.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kiireestäkö vai mistä johtuen, auto kuitenkin tarvitsi uutta maalipintaa suht pikaisesti. Hieno auto siitä huolimatta. Ei uskois, että tollasia heppuja kasvaa meikäläisen kanssa samalla planeetalla :D
     

Kerro tästä muillekin!