Pellille hiominen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 12.9.2004.

  1. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Ehdottomasti näin. Referenssit kysyttävä ja kilpailutettava tekijät. Siinä kohtaa säästää paljon aikaa ja rahaa.

    Puhalsin noin kahdeksan vuotta sitten välikoppa Escortista pohjan sisältä ja ulkoa, helmat, kaaret, konehuoneen, takakontin ja sekalaisia kohtia korista aivan normaalilla puhallushiekalla. Aikaa meni neljä tuntia, eikä venynyt mistään. Tällöin soodapuhallus oli vasta kantautunut harrastajien korviin. Kaverin offiauton ovia puhaltaessa pintapellit sai venymään helposti, mutta oli tarkoituskin, kun laitteeseen tulee muutenkin osumaa ja uudet sileät ovet olisi olleet muusta korista liiaksi poikkeavia.

    Työkaluja pitää osata käyttää oikein. Tekijästä kiinni, ei menetelmästä.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    :lol:
    On varmasti ohutpeltisiä japanilaisia mutta minulla löytyy pari kolme japaninautoa, jossa pellit on huomattavasti jämäkämpää materiaalia kuin esim. jeepissä.
     
  3. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Teippaukset poistetaan sitten aina kuumailmapuhaltimella ja repimällä, ei hiomakoneella tai puhaltamalla. Ellei halua teippauksen haamukuvaa valmiiseen pintaan. Jää nimittäin aika helposti loistamaan. Vanha maali on kulunu alas muualta paitsi teipin alta.
    Vaikka hio ensin teippikohan alas, ja sitten koko pinnan. Tuli hinkkari, sävypohja maalit ja lakat. Niin silti valoo vasten jostain näki vamhan teipin kohdan kun osas katsoo. Tosin kukaa muu sitä nähny,itteenikään häirinny kun kysees oli pölliauto mikä ei siistinä pysyny viikkoo pidempää, ja nyt taitaa olla jo sulatettu.
    Ammatti-ihmiset antaa tähänkin toivottavasti neuvoja
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    mä oon teippausten kanssa päätynyt siihen et vaikka satakakskymppisellä tarrapaikoista koko pintamaali veke ja vähän pohjamaaliakin, starkkivaneissa ja astroissakin joissa tarrat olleet parikytä vuotta, niin on tarkkarajaista värimuutosta sinne pohjamaaliin asti ja se pitäis saada melko tyyni pois,
    että se ei ole enää samaa tavaraa ympäristönsä kanssa ja haamuja luvassa jossei betonoi tolkuttomalla määrällä hiontaväriä ja anna sen asettua pitkään ennen hiontaa.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuossa just ihmeteltiin HJ61:stä, että siinähän on takakyljetkin valehtelematta millin peltiä. :eek:
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Mitäs si kun pinta on melkein kauttaaltaan pellillä mutta melko laikukas orgis gm punaisen ruosteenestopohjavärin toimesta.Tohon kun tarjoaa mirkan 120 tai 240 lappua niin tulee hyvää kirkasta pintaa mutta tuntuu et paperi tylsyy kämmenen kokoisen alan jälkeen.Onk mulla liikaa varvia (8bar) tai liikaa hiontapainetta?
    Jouruin jo puoli kaksi viimeyönä lopettaan kun paperit loppu.
     
  7. Esaa

    Esaa Gearhead

    Hae 3M purple paperia kestää paljon paremmin ku mirka!
     
  8. mmatiass

    mmatiass 1st gear

    Tulisiko joltain hyviä ohjeita hiomisesta yksityisviestin puolella? Projekti pitäisi alottaa tuotapikaa...
     
  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Varmaan kannattaa miettiä että tuhlaatko aikaa tolkuttomasti itse hiomalla vai vietkö puhallettavaksi. Itse suosisin puhaltamista koska ajansäästö ja mielekästä aloittaa peltityöt kun virta ei ole mennyt hiomishommaan..
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    toinen on se, että kannattaa tosissaan miettiä, että osko tekisikin peltityöt eka pois vaivoista ja vasta sitten putsaisi korin pellille.

    on meinaan aikamoinen riesa sellanen kirkkaaksi hinkattu hylsy jonka peltityöt millon milläkin tekosyyllä venyvät kolmelle vuosikymmenelle eikä sitä voi käytännössä ollenkaan viedä välillä ulos, saatika että olisi sen verran koottuna, että vaikka välillä ajelis.

    hetken mielijohteesta ei kirkkaaksi, peltitöiden osalta täytyy olla henkisesti asennoitunut ja muutenkin valmistautunut,
    turhan moni projekti tökkää siihen kun lähes kaikki irtoova on purettu veke ja koppa on näritty pellille ja sit tarttis ihan oikeesti alkaa tekemään jotain.
     
    J.J., Roberto, valpas ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Tälleen itte ajattelin juurikin tehdä. Nyt on kori nostettu rungolta, ja saa olla nyt semmosenaan, kun teen alustan eka. Mutta peltihommat meinasin tehdä juurikin osa-alueen kerrallaan, ja ihan lopuksi sitten viimeisetkin maalit pois ja sitä rataa.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Alkuperäiseen kysymykseen ja
    jos itse haluaa tehdä, niin: jos thermoplastinen maali, rälläkkään punottu teräharjalaikka.
    Jos tavan akryyli, niin neekerintukka on edelleen ihan hyvä, ei syö peltiä.
    Maalinpoistoaineilla sellaiset alueet, mihin ei laikoilla pääse.
     
    valpas tykkää tästä.
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Niin. Mikä on enää toimiva maalinpoistoaine.
    EU-kielsi esim Nitromorsen vaikuttavan ainesosan jo muutama vuosi sitten. Oli ainoa oikeesti hyvä maalinpoistoaine.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Eu alueelta hankalasti saatavilla tarpeeksi tehokasta.
    Joskus kun googlettelin niin löysin engannista jonkun kaupan josta sai tilattua kohtuu hintaan tehokasta ainetta. Siinä oli ainesosana sitä kiellettyä dikloorimetaania, vaikka onkin eu:ssa. Lähti maali kuprimaan kauhean käryn saattelemana, oli pakko tehdä ulkona.
     
    Muokattu: 12.1.2019
  15. DX

    DX Double Gearhead

    en oo ite akryyliin, enkä thermoplastiin kokeillut, mulle on peltikirkkaat projektit tulleet valmiiksi putsattuna ja itellä ei oo ollut omissa kotteroissa ollut tarvetta poistaa kaikkea maalia kuin alueittain ja sen on viitsinyt putsata joko konehionnalla tai neekerintukalla,
    mutta perinteinen lämpö ja lasta saattas olla kans kokeilemisen arvoista.

    yks mikä on mun mielestäni mainettaan parempi vehjes, joku kingkongin tai puuilon pari kybää maksava hiomahiiri, eli piskunen tasohiomakone kavennetulla kärjellä,
    yllättävän vikkelästi sellaisellakin kalvaa nurkkia puhtaaksi 80-120 paperilla, siihen kaveriksi suoraan säkistä imevä pieni hiekkapyssy jolla saumat putsaantuu tuossa tuokiossa jos tallista löytyy 4kw tai isompi kompura, 100 kiloa 0-0,6 santaa riittää aika pitkälle kun kierrättää sitä, lastalla vetelee kasoiksi ja lapioi jauhosihdin läpi ämpäriin.
    sitä hiekkaa vaan on sitten aivan joka paikassa, vaikka kuinka koittais suojailla, eikä se lopu koskaan.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    enivei, teki miten teki, jos järki ei ole yhtään mukana, maalinpoisto pahimmillaan saattaa pilata pellit puhki ja reippaille loimuille, tai sitten se maksaa aivan saatanasti kuten eräälle bemaristille kävi kun yritys suostui tekemään sangen työläästi työtä, joskin käskettynä tai väärin ymmärrettynä, eli hioi koko korin peltipuhtaaksi käsin viidenkympin, alvi nolla, tuntihinnalla...
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tämä ainakin vanteista vei maalit melko hätäseen verrattuna markettikamaan (vaikka olikin vanhoilta hyviltä ajoilta). Ihan automaalikaupasta hain.
    [​IMG]
     
    DX tykkää tästä.
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Ohutpeltisen Japanialaisen puhaltelin vain niiltä kohdilta, joissa oli ruostetta (eli joka nurkka, ja pohja), ja jotain epäilyttävää. Ihan uudelleen kierrätetyllä hiekkapölyllä puhaltelin. Aikaa meni, mutta ei minkäänlaisia venymiä tullu, eikä ohentanu peltiä. Toki laajoja peltipintoja en vielä puhallellukkaan. Ne sitten hitsauksien jälkeen jollakin konstilla. Mikään kohta ei ole lähtenyt uudelleen ruostumaan.
    Sitten tein kaikki pellit niihin kohtiin (Mahdollisimman tarkasti samanlaiset, kuin orkkis), jotka tarvi uutta peltiä (aika vaikeeta on, jos ruostetta on vähänkin 0,7mm:n pellissä, että vaihtaako, vai antaako olla?)
    Sitten, kun on kaikki kohteet hitsailtu, ja vähän ennen jonkun palan hitsausta, ruiskin sinkkispraytä sisäsaumoihin, joihin ei sitten lopuksi pääse enää kunnolla käsiksi.
    Nyt pitäs alkaa hitsaileen loput pellinkappaleet paikoilleen (semmonen inspiraatio nyt iski).
    Pitää mietiskellä, millä putsaa loput maalit korista pois, koska Elektrofreesiokäsittely mahdollistaa maalin, ja pellin väiin ne "syyhypunkin käytävät", joiden päälle ei kannata uutta maalia ruiskutella. Pitää putsata pellille asti.
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos ei budjetti ole este, niin hiilihappojääpuhallus lienee hyvä tapa.
    Kaikenlisäksi ei jää juuri mitään putsattavaa, kun jää on haihtunut.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Onko missään listattuna menetelmiä, jotka sopivat korin putsaukseen ennen maalausta?
    Mikä niissä on hyvää, ja mikä huonoa? Missä suoritetaan?

    Tuossa jo tulikin, että hiilihappojäällä puhallus onn kallis. Ruostuttaako se, ja vaatiiko jotain käsittelyä ennen pohjamaalia?

    Soodapuhallusta ei muutamat kannata, koska maalaus on epäonnistunut jotenkin? Vaatii vissiin jotain pesuhommia, joka ei oo oikeen hyväjuttu.

    Mites Fosforihappo. Olisko siinä ennen maalausta käsittely. Pitääkö huuhdella vedellä pois?

    Raju hiekkapuhallus venyttää, mutta entäs ihan pölyllä puhaltaminen? Hidastahan se on eli kallista. Hiekkapuhallus onnistuu monelta itse tehtynäkin, jos on paikat sopivat, ja suojaimet kunnossa.

    Lamellilaikalla ensin varovasti, ja neekerintukalla loput. Pikkusen saattaa lämmitessään poistaa jotain jännityksiä, vaikka ei varsinaisesti venytäkkään. Kaikkiin koloihin ei pääse.

    Itse meinaan toteuttaa eri kohteissa noista kahta viimeisintä menetelmää. Ellei joku keksi jotain parempaa.
     

Kerro tästä muillekin!