Pellin puhallus leivinjauholla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jankinnu, 29.1.2007.

  1. dust71

    dust71 1st gear

    Ei soodapuhalletun osan maalaus (maalin pysyminen) mitään rakettitiedettä ole, kunhan tehdään kunnon esikäsittely ennen maalausta. Ainakin yksi toimiva tapa on kunnon vesipesu (voi käyttää jotain normi pesuainetta), välitön kuivaus, lievä karhennus (karhunkieli tai hieno paperi) ja rasvanpoisto. Taitaa joillain maalareilla vaan etapit unohtua kun näkevät kirkasta peltiä :D.

    -Mika
     
  2. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    usassa nykyään monet puhaltaa maapahkinän kuorilla, ei jää jäämiä.
     
  3. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Ei oo pähkinänkuori hyvä, oravat ei jätä autoa enää rauhaan. :rotfl:

    Asiaakin väliin: kaikista puhalteista tulee pölyä, joka menee joka paikkaan.
    Jos ei puhalle pölyä, niin maali ja pakkeli.
    Sooda on vaan ainut mikä tulee painepesurilla poiskin koloista.

    Siihen köykämiinilentokoneeseen -ja yleensäkin soodan neutralointiin- on kyllä aineet,
    jos viitsii pikkusen tutkia asiaa.
    Meinaa vissiin tuoreilla yrittäjillä olla liian kiire? :odroll:
     
  4. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Jep, komppaan Rässin edellistä kirjoitusta. Meille tulee koulullekin aika usein kyseilyitä maalaushommeleista, joita on jos jonkinlainen soodapuhaltaja puhallellut... Tuntuu että firmoja syntyy kuin sieniä sateen jälkeen, mutta tekijät eivät aina jaksa perehtyä kunnolla aiheeseen....

    Ja ei, meillä ei koulussa puhalleta soodalla, tätä kysytään nimittäin tosi usein myös... :wink:
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kunnon esikäsittely, kunnon pesu, kunnon hionta... Ei tuosta nyt mitään apua ole koska naapurin Turrekin tietää, että asiat pitää tehdä kunnolla.
    Onko sinulla omakohtaista kokemusta, että olet puhalluttanut auton kokonaan kaikkea eturipustuksia ja tavaratiloja myöten ja sitten maalannut?
    Ja kokemusta siitä työn määrästä kun joka neliösentti käydään mainitsemallasi tavalla läpi ja kestääkö se maali sitten vai ei?
    Tätä tietoa tässä halutaan eikä sitä pitääkö tehdä kunnolla vai ei.

    Se soodakiteen maalia irroittava vaikutus itseasiassa on "rakettitiedettä" kun taas hiekalla puhaltaminen on taas yksinkertaista fysiikkaa. Hiekasta ei jää jäämiä peltiin kun taas soodasta jää, Jos ne jäämät on sinne pellin molekyylien sekaan saatu räjäyttämällä, niin lähteekö ne sitten Fairyllä lutraamalla siltä varmasti pois. Se vesimolekyyli on aika jäykkä.
    Pitääkö käyttää painetta, höyryä yms radikaaleja toimia. :-?

    Tämä soodapuhallus on kuitenkin niin uusi asia, että ne kokemukset ovat vasta realisoitumassa tulevina vuosina. Kestäähän se maali huonollakin pohjalla aikansa.
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead


    Ja entä painepesurin vesi sitten esim hitsaussaumojen rakosissa ?????
     
  7. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Hitsaa umpisaumalla, ei oo rakosia. :rotfl:

    Oikeesti: Höyrypesurilla pestessä koko hylsy kuumenee sen verran että kuivuu mukavasti pesun jälkeen. Sitten vielä raksapuhallin pöhiseen yöksi alle.
    Sitten on vielä muitakin konsteja, joihin en tässä mene.
    Saa junnut selvittää jotain itekki.

    Adventurerilla hyvä pointti, homma on vielä tuoretta.
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Uusi asia Kekkosslovakiassa. Merten takana tehty jo kauaaaaaaaaaaaaan.
     
  9. dust71

    dust71 1st gear

    -Mika[/quote]
    Kunnon esikäsittely, kunnon pesu, kunnon hionta... Ei tuosta nyt mitään apua ole koska naapurin Turrekin tietää, että asiat pitää tehdä kunnolla.
    Onko sinulla omakohtaista kokemusta, että olet puhalluttanut auton kokonaan kaikkea eturipustuksia ja tavaratiloja myöten ja sitten maalannut?
    Ja kokemusta siitä työn määrästä kun joka neliösentti käydään mainitsemallasi tavalla läpi ja kestääkö se maali sitten vai ei?
    Tätä tietoa tässä halutaan eikä sitä pitääkö tehdä kunnolla vai ei.

    Se soodakiteen maalia irroittava vaikutus itseasiassa on "rakettitiedettä" kun taas hiekalla puhaltaminen on taas yksinkertaista fysiikkaa. Hiekasta ei jää jäämiä peltiin kun taas soodasta jää, Jos ne jäämät on sinne pellin molekyylien sekaan saatu räjäyttämällä, niin lähteekö ne sitten Fairyllä lutraamalla siltä varmasti pois. Se vesimolekyyli on aika jäykkä.
    Pitääkö käyttää painetta, höyryä yms radikaaleja toimia. :-?

    Tämä soodapuhallus on kuitenkin niin uusi asia, että ne kokemukset ovat vasta realisoitumassa tulevina vuosina. Kestäähän se maali huonollakin pohjalla aikansa.[/quote]

    No mutta, jos kerran naapurin Turrekin tietää kuin hommat kuuluu tehdä, niin mitä me täällä ihmetellään :D

    Ei vainskaan, en ole yhtään autoa puhalluttanut, mutta kylläkin puhaltanut, niin soodalla kuin hiekallakin. Osittain purettuja, täysin purettuja, pyörillä, grillissä ja nosturin päällä. Ja puhdistettukkin on niin hiekka kuin soodapölyä auton onkaloista, joten tiedän kyllä kuinka v...stä ja aikaa vievää puuhaa se on.

    Ja mitä maalaamiseen tulee niin sen jätän ammattilaisille :wink:

    Se on totta et soodapuhallus on sen verran uutta täällä pohjolassa, et aika näyttää kuin käy. Mut jos kerran toimii tuolla suuressa maailmassa niin miksei meilläkin.

    Ja soodaakin löytyy eri käyttö tarkoituksiin, joista kaikki eivät välttämättä sovellu puhallukseen :wink:

    Elikkäs tehdään hommat kunnolla ja Turrekin on tyytyväinen :D
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No kun ei se sielläkään ongelmatonta ole. Maalifirman takuu loppuu jos auto on sodapuhallettu, Maalaamot eivät suostu maalaamaan soodalla puhallettuja autoja yms. Sillä tavalla siellä toimii (myös) takuita ei tule!

    Baking Soda (soda bicarbonate) Residue Removal:
    We receive e-mails and phone calls on a regular bases from all over the world asking the same old question! How do I remove the Soda residue before I paint my automobile? Then, the next statement is, I have searched the web, read numerous forum sites and still can't get a straight answer. I hear that paint manufactures void their warranty if applied over Soda Blasted autos and I've read horror stories about the paint coming off in sheets. I am scared to death that my paint job will turn to crap if I have my car Soda Blasted. Can you please help?


    Keskustelua sielläkkin käydään:
    http://www.cuda-challenger.com/cc/index ... ic=31488.0

    Ohjeita jäämien poistoon täällä (kemikaalilla)
    http://www.theblastmasters.com/FAQs.htm ... rep%20work

    Osalle ohjeiden antajista riittää painepesu vedellä, toisille neutralointi viinietikalla, sitten kemikaaleja...

    Tietysti ne jotka tätä puhallusta tekee ansiotoimintanaan eivät ensimmäsenä ala kyseenalaistamaan menetelmän toimivuutta. Ja onhan se mitä mainioin tapa poistaa maalia mutta jos vaakakupissa on saatanallinen putsailu (ristiriitaisilla ohjeilla) ilman varmuutta siitä lähtikö kaikki jäämät ja riski siitä että kalliista maalauksesta tulee pskaläjä jonka korjaaminen taasen yltää tähtiteellisiin kustannuksiin... :-?
    Pitää muistaa se, että tänä päivänä kunnolla tehty maalaus maksaa aivain sairaasti ja sen tekeminen sitten uudestaan parin vuoden päästä :mad:

    Tähdennän, että en halua täsää mitenkään soodapuhallusta mollata vaan seuraavaa projektia odotellessa saada kokemuspohjaista tietoa kuinka lopputuloksesta saadaan hyvä koska kyllähän joku varmaan on onnistunut :)
     
  11. Pepekyy

    Pepekyy 1st gear

    Oletteko kokeilleet puhaltaa alumiinia ja sitten hitsata sitä ilman mitään käsittelyjä. Usein tulee hitsattavaksi kaikenlaisia monimutkaisia käikäleitä. Monet nurkat ja kolot on niin pirun hankalia putsata ennen hitsausta.
     
  12. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Kuinka puhtaaksi alumiini pitää saada hitsausta varten, sooda kun ei juuri alumiinia hio?
    Näinpä pahan hapettuman poistaminen soodalla on työlästä.
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Puhtaaksi, jos lähdetään siitä että kun valmistelee alua ja viilaa palat sopiviksi niin on kolmevarttia aikaa hitsata ennenkuin ilmankosteuden kanssa muodostuva oksiidikerros on liikaa ja pilaa sauman.

    Ja alueet putsataan asetonilla, tigillä hitsatessa ei alussa saa olla mitään ylimäärästä, esim putsaukseen käytetään rst harjaa, ei normi teräsharjaa...

    Jokainenhan tekee miten haluaa mut näin on kaverini opettanut, hän on työskennellyt vuosikymmeniä erikoishitsaajana kemianteollisuuden palveluksessa.
     
  14. Perde

    Perde 1st gear

    Adventurer on siinä mielessä kyllä oikeassa, että tuo soodapuhallus jakaa esimerkiksi rapakon takana mielipiteitä aika vahvasti. Sitä kun markkinoitiin aikoinaan kovaan ääneen autoharrastajille ongelmattomana ihmemenetelmänä, millä kaikki onnistuu. Sitten kun kaikki ei onnistunukaan nii tulee niitä pettymyksiä. Soodapuhallukselle on kyllä paikkansa, mutta niinku kaikki muutkin alat, niin puhallusala kehittyy koko ajan ja uutta puhallukseen käytettävää tavaraa tulee koko ajan markkinoille. Suunta on kuitenkin suunnilleen sama kuin muuallakin: tehokkaampaa, "luontoystävällisempää" ja vaivattomampaa on haussa...

    Itse pitäisin soodapuhalluksen ongelmana juurikin tuota neutralisointia, sen onnistumisesta kun ei ikinä saa sataprosenttista varmuutta. Sitten kun jonkin etikkaveden kanssa läträät niin kaikki on heti ruskeena ja joudut kuitenkin käymään sen projektin vielä jollain hiomasienellä läpi. Vesi vielä tuppaantuu kaikkiin kotelorakenteisiin ja muihin koloihin...Myöskään hiomattomuus ei välttämättä automaalaushommissa ole mikään tavoiteltava ominaisuus, jonkinlainen profiili peltiin olisi kuitenkin hyvä saada...ja eihän se sooda mitään halvinta mahdollista puhallusainetta ole.

    Muoviset, lasikuituiset ja alumiiniset pinnat olen yleensä puhallellut soodalla, ne kun voi pestä ilman korroosion vaaraa. Peltipinnoille melkeinpä mieluummin käytän tuollaista 250 mikronin kierrätettyä lasimurskaa. Tehokkaampaa ja vähän edullisempaa kuin sooda, vie myös ruosteen ja jättää ihan mukavan profiilin pohjamaalausta varten. Ei myöskään väännä peltejä jos maltilla puhaltaa. Sooda on kuitenkin ehdoton esimerkiks pohjamassoille ja erittäin ohkasille peltiosille...

    Kuitenkin noita puhallusmateriaaleja ja "parhaaksi koettuja" keinoja on yhtä monta kun puhaltajiakin, eikä meikäläisenkään mielipide varmasti ole tässä ainoa oikea.
     
  15. Pepekyy

    Pepekyy 1st gear

    Ajattelin vaan että jos kappale on esim. maalattu ja se on yltäpäältä öljyssä yms tohnässä, ni pystyiskö sitä hitsaamaan heti puhalluksen jälkeen. No se pitää tietysti testata.

    Puhdastahan tuo alumiini pitää olla. Ei siitä muuten mitään tule. Sitä kun aina toivoo että tuohon putsauseen löytyis joku helppo konsti :rotfl: Voi olla että täytyy jatkaa RST harja linjalla.
     
  16. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Se pikkiksen hyttä & loksut mitkä se yks kaveri toi olis nyt valamiina. :lol:
    En tainnu ottaa puhelinnumeroa mihinkään ylös, koitetaan tavoitttaa tälläi.

    EDIT: Isäntä löyty ja kaikki reilassa.
     
  17. aira

    aira 1st gear

  18. T-37

    T-37 3rd gear

    mie putsaan aika usein alumiinia paineilma massaharjalla, sillä lähtee ainakin kaikki paska (pitää olla uusi harja). Ainut miinus että tekee vähän karhean pinnan, mut ei se esim. veneen pohjas haittaa.
     
  19. kepak

    kepak 2nd gear

    :pinup: ri
    Teen tampereella sooda ja hiekkapuhallusta !
    Soita ja kerro mitä pitäisi puhaltaa 050 326 8569
     
  20. streetnova77

    streetnova77 1st gear

    Nyt soodapuhallusta Vihdissä. Tehdään kyllä keikkoja myös koko Uudenmaan alueelle liikkuvalla kalustolla.
    www.masterblaster.fi
     

Kerro tästä muillekin!