Peltiliimausta 3M Scotch Weld DP490

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja mie, 24.5.2007.

  1. mie

    mie Gearhead

    Onkohan kenelläkään kokemuksia kyseisen liiman käytöstä autopelteihin. Moisen pienehkön 2-komponenttiputkilon myivät, kun kyselin korilimaa. Liimaus ei ole tulossa mihinkään kantavaan osaan, vaan tarkoitus olisi liimata keulaan ajovalojen alle tuleva peltikaistale, joka on alunperin ollut kiinni pistehitseillä. Sinällään tuossa käytössä lähinnä kiinnostaa kestävyys, ettei peltisoiro tipu pois vaikka vuoden-parin päästä. Tuotteen kotisivujen perusteella taitaisi olla aika jytäkkää tavaraa.

    Tietenkään ei ole poissuljettua, että liimaa käyttäisi jatkossakin sopiviin (pinta)peltikorjauksiin.

    Syy miksi olen liimaamassa, on yksinkertaisesti siksi, että mahdollisuutta hitsaukseen ei ole ja vääntynyt pelti pitäisi saada vaihdettua uuteen pian.

    Mahdollisia kokemuksia kuunnellaan mielenkiinnolla, sen verran kehuja tuli ainakin peltikorjamolta, että liimaaminen ei vaikuttanut yhtään pöllömmältä idealta.
     
  2. samip

    samip 1st gear

    tuossa paikassa kun sauma ei jää ihan kamalasti ainakaan näkyville varmaan ihan käypäinen keino kokeilla liimata pelti ja aika moni peltikorjaamo taitaa tosiaan noita pintapeltejä jo liimailla.

    pintapeltien liimailuissa pitää sitten olla tarkka noissa saumoissa ettei liimaa jää yhtään sauman ulkopuolelle, eli siis tulevien maalikerroksien alle koska jos sitä jää niin tulee varmasti jatkossa sauma näkyviin maalauksen alta ja toiseksi se että pellit ovat sitten liimatessa reilusti päällekkäin (ainakin sentin) jotta liimasaumalle jää riittävä pinta-ala. liimattavat pinnat pitää luonnollisesti olla myös hyvin puhdistetut.

    varmaan tulee vielä parempiakin neuvoja niiltä jotka noita liimoja on käyttänyt... itse kun olen vielä hitsaillut pellit toisiinsa.
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kyllä nuo liimat on nykyautoihin tarkoitettuja. Harrastepeleissä ko konsteilla mennään metsään niin että raikaa.

    Nykyaikana naureskellaan Amerikan setien kitti ja kanaverkko yms korjauksille ja itte tullaan perässä ??
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Niin nyky autoja korjataan myös liimaamalla, ja niiteillä yms, nykyajan kotkotuksilla, mutta ne pellit ja auton rakenteet on suunniteltu sekä valmistettu niin jotta ko, kotkotukset on mahdollisia.

    Esim, uusi citikko se on Ranskan suurin saavutus ja kaippa jollekulle jopa ylpeys, eikä auton pinta-pellien rakenteissa ole ainuttakaan hitsuu saumaa, ehkä jokunen piste jossain, mutta kaikki korin panelit pn joko muovia tai pelliä, yhtä kaikki siten tehty jotta saa liimalla kiinni, ne on täysin erillailla suunniteltu ja valmistettu jotta liimaa kiinnitys tuo saman korin vahvuuden, sama pätee veneisiin ..

    Elkää sekoittako korimassaan, tiivisteeksi tarkoitettu tökötti, joka tulee saumoihin, sitä myydään eriksen, normaalin hitsuu sauman päälle vedettävä kori-kitti, tiiviste massa jolla tiivistetään hitsattu rakenne tai vaikka sauma.
     
  5. mie

    mie Gearhead

    Juu, en ole tököttiä mihinkään harrasteautoon tunkemassa. Kyseessä on ihan -90-luvun käyttökulkine, johon korjausta olen tekemässä. Vanhoihin autoihin mig-liima tai muu hitsausmenetelmä on ainoa oikea pellinliittämistapa.
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    niin no joo..... OD kun kuitenkin on harrasteauto foorumi niin voiitaisiin olettaa......
     
  7. Blösö

    Blösö 1st gear

    Kaikki muut paitsi työsuhdeautot on enemmän tai vähemmän harrasteajoneuvoja suomessa :wc:
     
  8. Beauville

    Beauville 1st gear

     
  9. mie

    mie Gearhead

    No itselle kaikki käytössäni olevat autot enemmän tai vähemmän harrastekohteita. Olkoon se sitten 60-luvulta tai 2000-luvulta.

    Toki sekin kävi mielessä, mutta autossa on keula levällään ja viikonloppuisin paikan löytäminen voi olla vähän niin ja näin ja auton pitää olla nipussa maaanataina. Ja ei tuo liima nyt järkyn kallista ollut, vajaa parikymppiä. No katsotaan miten äijän käy :)
     
  10. roku65

    roku65 Gearhead

    Koriliiman käyttö ihan toimiva esim pakettiauton puolikkaan sivuseinän vaihdossa. Saadaan suht laaja liimapinta-ala sekä peltiosan reunat mahdollisesti pistehitsattua. Ohut nykypelti ei ole välttämättä helppo hitsattava ilman lämpömuutoksia jos hitsisaumaa on se 2metriä.
    Tekemällä limiliitospihdeillä kantti ja peltipuhtaille ja karhennetuille liitospinnoille 2k koriliima vältytään monesti mittavilta pohjatöiltä. Kuitenkin koriliimalla tehty sauma pyrkii helposti tulemaan näkyviin ajanoloon esim kovassa auringonpaisteessa. Sauma suositellaankin esikittaamaan metallikitillä, tinaustahan se ei kestä.
    Jos meinaat liimata keulan poikkiriman tulee varmistaa riittävä liimapinta-ala.
    Mikään pistehitsauksen kokoinen liimanokare ei riitä lujuudeltaan. Jos päällekkäin menevää osiota on muutamia senttejä tiivisti limittäin mikäpä estää kokeilemasta. Koriosien välissähän on kai muutenkin näkyvä sauma.joka tiivistetään korikitillä, joten paneelien eläminen ei haittaa?
     
  11. mie

    mie Gearhead

    Juu, tutkailin tuota vaihdettavaa osaa vielä illan mittaan. Pinta-alaa on onneksi suht mukavasti tarjolla useassa kohtaa ja tuli hankittua muutama napakka puristin ja voi olla että pamautan lisäpuristukseksi tarvittaessa muutaman pop-niitin.
     
  12. dart

    dart Gearhead

    Itse liimasin kokeeksi 38 fordini oven alareunan korjauspalan ko. 3m tuotteella ja hyvin on pysynyt n. kolme vuotta. onhan tuo liimaaminen paljon vaivattomampaa kuin hitsaaminen. helpotta pohjatöitä huomattavasti vaikka tosimies tietysti vääntääkin kaiken vaikeemman kautta.
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ja liimaamisessahan saadaan myös hyvä korroosiosuoja aikaseks, kun ei jää sisäpuolellekkaan mitään huokosia, sisäpuolen pellit voi olla jo vaikka valmiiks maalattuja kunnolla ja oikein tehtynä pysyy kyllä. Viellä sekin tosiaan että sinne saumaan ei vesikään pääse tekemään vahinkojaan väliin, jos on oikeaoppisesti liimattu.
     

Kerro tästä muillekin!