Peltipuhtaan projektin talvisäilytys kotipihassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja J.J. Laakso, 4.8.2014.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    En ymmärrä mitä sillä saavuttaa että se peltipuhdas kori viedään tallista ulos talveksi kun sehän pitäisi nimenomaan sinne talliin viedä kuivaan ja lämpimään.
     
    palontie tykkää tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, pelkässä pohjamaalissa säilöminenkin on todella arveluttavaa jatkon kannalta, ellei se maali ole varmasti tiivistä epoksia riittävällä kerroksella. Voi näyttää ihan hyvältä, mutta ei ole sitä.
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    hei, täällä esimerkiksi on 25 vuotta harrastettu aktiivisesti autoja, eikä ole mitään lämmintä tallitilaa. Sen takia pitää käyttää sinkittyä peltiä, että puolilämpösessäkin varastossa käyttöä odottava tavallinen pelti vetää ruosteeseen. Ja kaikki hitsihommat pitää maalata heti 1-k maalilla ettei ruostu, jos ei joka päivä halua erikseen sekoitella pieniä epoksitilkkoja. Ei ole tiloja millekään hienoille peltikoneille vaikka niitä olisi varaa hankkiakin, joten pellit tehdään pihdeillä ja vasaroilla. Jos projekti jää kesken, se pistetään pohjamaalissa latoon odottamaan. Jos ruostuu niin sitten putsataan.

    Kaikilla ei ole varaa rakentaa/vuokrata kaiken aikaa lämmintä tallia jossa tehdä kerralla valmiiksi kymmenien tuhansien hintaisia harrasteautoja näyttelytasoisella maalipinnalla "just oikein".

    Silti sitä vaan harrastetaan ja ajetaan.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Aluksi ajattelin peltipuhdasta semmosena, josta verhoilut, ja muu on purettu pois, ja se jätetään talveksi ulos. Ei kai kukaan hiekkapuhallettua jätä pinnoittamattomana ulos, tai oikeestaan mihinkään. Niinkuin tuossa edellä, niin hiekkapuhallettu pitäisi maalata välittömästi.
    Minullakin on semmoinen hylsyksi purettu ulkona pressukaoksessa. Puhallukset vasta sitten, kun alkaa tekemään peltitäitä siihen. Peltipaikat pitää tehdä ennen puhallusta, kun puhallus vie kaikki muodot harsoista pelleistä pois.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Kuljun kartanossa oli myynnissä itsesäätyvää sulanapitokaapelia 10w/m. Ostin 8 metrisen, 46Euroa.
    Pistän sen ulkona pressukatoksessa seisovaan hylsyyn sisälle sopiviin kohtiin. Lidl:stä ostettu muutaman euron pressu päälle. Katolle ruohomaton palanen, japieni reikä pessun ylimpään kohtaan (jotta tulee jonkunlainen ilmankierto). Katsotaan hetkenpäästä pysyykö kuivana?
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Pitää paikkansa.
    Nyt on pari päivää ollut sellaiset kelit, että pressutallin katto on sisäpuoleltakin märkä, ja tippuu, kuin olis sade. Kori sen alla on ihan märkä yltä, ja päältä. Ei muuten tuuletus auta.
    Laitoin 8m sulanapitokaapelia koriin kiinni. Ruohomatto, piikit alaspäin katolle, ettei päälle tuleva autopressu liimaannu koriin kiinni, ja että ilma kulkee. Sitten neljä puutarhaletkun pätkää katolle joka suuntaan (autopressn korkeimmalta kohdalta läpi), että kosteus pääsee autopressun sisältä pois. Pressutallin katolle laitoin kuplamuovit, ja sen päälle toinen pressu. Jo iltapäivällä näki, että pressutallin katon sisäpuoli ei enää tippunut vettä, huurua oli vielä. Jätin vastuksen (80w) yöksi. Huomenna näkee, mikä on vaikutus. Ehkä laitan pressutalliin seinätkin, koska sumu kulkee vaakasuorassakin tuulenvireen mukana joka paikkaan.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Aamulla pressutallin katto oli sisäpuolelta ihan kuiva. Ulkopuolelta pikkusen pisaroita vielä.
    Auton päällä oleva pressu oli pinnaltaan vielä märkä, mutta sisäpuolelta kuiva. Korissa, siellä alla, oli vielä laseissa muutama pisara. Vastus lämmittää sen verran, että autopressun sisällä on 0,5astetta lämpösempää (Vastus tuntuu käteenkin lämpimältä, eli ehkä noin 25astetta), kuin ulkopuolella. Taitaa sekin riittää, ettei enää kastu?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kondension estoon ei tosiaan tarvita kuin hitusen korkeampi lämpö, se riittää. Mutta pressutallin katto (ihan kuin peltikattokin) on hankala. Siinä kun on lunta päällä, niin se pysyy hyvin kylmänä, ja kondensoi jo tehokkaasti esim. +2 ilmanlämmössä, eli tippuvettä tulee.
     
  9. BBC

    BBC Guest

    Joskus muinoin jouduin pitämään yhtä puoleksi puhallettua autoa pihalla. Autoa piti hitsata ja tinata vielä myöhemmin, joten pohjamaali ei tullut kysymykseen. Hitsausspray (roiske) teki hyvän kalvon pintaan ja pystyi pohjustamaan ja tinaamaan myöhemmin

    5v sitten kävin sodapuhalluttamassa 1932 roadster korin Keminmaalla Tikkalan Mikalla.
    Oli myöhäinen syksy kun reissun tein. Tulomatkalla oli kova räntä ja vesisade + säilytin soodattua koria pihalla n. 2vkoa. Ei ruostunut, sen verran hyvän kalvon soda teki pintaan.
     
    Valvojamuokkaus: 22.12.2016
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Siks testaankin sellasta, että minulla on tuplapressut katossa, ja kuplamuovia välissä eristeenä. Tämän talven aikana näen, huurtuuko pisaroiksi sisäpinta (kuten aikaisemmin on tehnyt).
    Lumi on hyvä eriste, mutta suojan puolelle kun menee, niin tahtoo silloin pitää kylmänä. Siksi yleensä poistan lumet tuommosilta katoilta.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    En nyt tiedä miks et sitä tallissa säilyttäs jos siellä on kuivaa mutta entäs jos tekisit finnfoamista sille kopin päälle sinne autokatokseen. Vaahdolla liimaisit kopin. Sinne lämmitin sisälle ja joku ilmareikä.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Oli pressun alla säilynyt pakkanen hyvin, kun oli pari astetta enempi pakkasella, kuin ulkoilma.
    Kosteutta ei ollut tiivistynyt mihinkään.
    Laitoin vastuksen päälle, niin 20 min. päästä oli pressun alla jo asteen lämpimämpää, kuin ulkoilma. Eli näyttäs toimivan.
    Pressutallin kattokaan ei ollut sisäpinnaltaan huurteessa.
    Ulkoilman suhteellinen kosteus oli 95%, joten helposti voi huurtua.
    Seurataan tilannetta.
    Ulkosäilytyksessä ollut auto oli kauttaaltaan ulkopinnastaan jäässä, ja huurteessa.
     

Kerro tästä muillekin!