Peltisarjoja ja remmiahtimia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Capri26i, 16.12.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Niin, eli onkos peltisarjoista vastaavaa/yhtään mitään hyötyä mekaanisesti ahdetussa koneessa kuin vaparissa?

    Jos, niin onko vapari ja blowerkoneiden peltisatsien tekoon jotain eri kaavoja, vai vedetäänkö blowerkoneessa vain samoilla kaavoilla kuin vaparissakin, vai onko ihan sama miten ne vetää?

    Itse epäilisin että kunhan eivät ahdista niin on sama miten ne menee.. :???: :???:
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Varmaan on hevosvoimallisesti enemmänkin hyötyä kuin vapareissa. Noista mitoituksista en osaa sanoa; enempi kamaahan sieltä tulee kuin vastaavan kokoisessa vaparissa, joten vois kuvitella ainakin primäärien halkaisjan saavan olla aika suurta. Mutta ei nooissa käsittääkseni mitenkään kauheen poikkeavia sarjoja oo aianakaan täällä päin käytetty vapareihin verrattuna.
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    >Niin, eli onkos peltisarjoista vastaavaa/yhtään mitään hyötyä mekaanisesti ahdetussa koneessa kuin vaparissa?

    No ihan varmasti on hyötyä. Samalla lailla ne parantavat moottorin hyötysuhdetta oli ahdin tai ei. Mitä peltisarjojen mitoitukseen tulee, eivät ne peltisarjat tiedä onko moottorin päällä olevasta ahtimesta mitään, mutta kuten edellä todettu sarjojen laskemisessa otettava huomioon aiottu rpm-alue ja aavisteltu teho.
     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    mä väittäisin että kyllä tietää.
    esim baarin ahdoilla siellä menee liki tuplaten pakokaasua putkessa.

    ihan niinkuin ahdin vehkeissä voi käyttää isompaa pakoventtiiliäkin pienemmän imun kustannuksella niin kannattaa käyttää myös halkaisialta isompaa putkistoa.

    pakokaasujen nopeus on niin kova ettei noihin antireverse juttuihin tartte niin paljon kiinnittää huomiota kuin vaparissa.

    kyllä noi scavening efektit toimii ahdetussakin, muttei niin paljon hyötyä. perus laskukaavat ei niiltä osin toimi että pitää valita paksumpi halakisia kuin kaavat ehdottavat.

    ..jotkin kaavat osaavat kylläkin ottaa huomioon tavoiteltavan hevosvoimamäärän ja huomioivat näin primäärin halkaisian.. mutta jos lasket sellaisella kaavalla joka laskee esim ajoituksen, kuutioiden ja kierrosten perusteella niin tulee "väärä" tulos.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Näin minäkin tota ainakin noin maalaisjärjellä päättelisin, mutta kun kattelee noita remmipelejä, niin ei niissä kyllä ole sen suurempia just käytetty kun vapareissakaan. Tossa voi olla tietty sekin, että se remmi lisää joka tapauksessa paukkua sen verran, ettei niillä "liian pienillä" pakosarjoilla oo niin hirveesti väliä.
     
  6. ido59

    ido59 Gearhead

    Mä väitän edelleen ettei ne peltisarjat tiedä mitään siitä ahtimesta, mutta kun laskukaavassa otetaan huomioon aavisteltu teho, tulee primäärin halkaisijakin suuremmaksi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ido59 2003-12-17 11:03 ]</font>
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Senhän toi ahdin tekee paineella, että sisään tulee enemmän täytöstä ja siten myös enempi poistokaasuja, eli moottori on ikäänkuin tilavuudeltaan suurempi kuin mitä se onkaan. Jos ei se tilavuus vaikuta peltisarjoihin, niin ei se sitten vaikuta ahdinkaan. Eli kyllä mä väittäisin, että remmiahdetussa koneessa saa olla tilavuuteensa ja kierroksiinsa nähden isommat peltisarjat kuin mitä laskukaavat vaparille tarjoais.
     
  8. ido59

    ido59 Gearhead

    joo, oon samaa mieltä että ahdettuun isommat putket, mutta sitä yritin omalla tavallani sanoa, että kun on parempi VE -> enempi tehoa -> isompi putki.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep käytännössähän suhde pakosarjoihin on sama kuin isommassa koneessa. Ahdinhan keinotekoisesti "lisää" iskutilavuutta tunkemalla enemmän soppaa pieneen pyttyyn > pakosarjapäässä vastaa isompaa konetta. Eli jos virtaavia kaasumääriä haluaa laskeskella, niin kertoo pytyn vetoisuuden käyttööntulevalla ahtopaineella ja max rmp:llä..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep käytännössähän suhde pakosarjoihin on sama kuin isommassa koneessa. Ahdinhan keinotekoisesti "lisää" iskutilavuutta tunkemalla enemmän soppaa pieneen pyttyyn > pakosarjapäässä vastaa isompaa konetta. Eli jos virtaavia kaasumääriä haluaa laskeskella, niin kertoo pytyn vetoisuuden käyttööntulevalla ahtopaineella ja max rmp:llä..
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    ahdetussa moottorissa ei ole ongelma saada tavaraa sisään mutta se tavaran ulossaanti on vähän hankalampaa
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei se niin vaikeeta ole niissäkään; kyllä se ulos tulee jos ei rännit ihan ummessa ole. Ylipäätään, vaikeempi sitä seosta on imasta sisään kun painaa ulos.
     
  13. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Jep jep, eli suurempaa tuubia vain..

    periaatteessa vois varmaan laskea lonkalta ne satsit X:n verran isommalle koneelle, jollon niistä tulis sopivat sitten tommoiseen.
    Paljonkohan isommaksi sen koneen sitten ajattelis?
    Ja millasta välitystä tommosissa "kisahenkisissä katuautoissa" ois viisasta käyttää?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    remmiahdin ei tarvi eikä siedä yhtään vastapainetta joten aika suuria primääriputkia voi käyttää.hieman pienemmälläkin pärjää koska overlapin aikana kun mäntä tulee ylös ja painaa pakokaasua putkeen, aukiolevasta imukanavasta purkautuu paineella seosta sylinteriin ja sekin osaltaan painaa pakokaasua pakokanavaan.hyvällä' pakokanavalla 2 1/8 primääri saattaa riittää jopa 1000 heppaan asti.kyselin esim kollektorin kokoa jenkeistä josko 4 tuumanen olis hyvä niin vastattiin että pidä vaan se 3.5 ettei alavääntö kärsi liikaa katuautossa.malibussa on vain 2.125 primäärit ja ei tunnu ahdistavan kun ajaa putket auki mutta nelituumaset änkkärit räjähti heti kun kierrokset nousi yli 6000:nen.kaikki "villat" pilvenä ulos.jos mä saan männät tohon 540 ajoissa pitää varmaan siirtyä isompiin putkiin.dan lemons niminen kaiffari tekee kalliita mutta sopivia isoja sarjoja vakiorunkoisiin autoihin.mulla on semmonen kuva että 900 heppanen vapari ja samantehonen ahdinkone tuottaa samanverran pakokaasua.tv.p.j
     
  15. 68corvette

    68corvette Gearhead

    veitpä jalat suustani..
    ja isompi pakovena + primääri auttaa siihenkin että voi pitää pakovenan kiinni hieman pitempään tehon kärsimättä kun ahdetussa vehkeessä painaa paine pitempään mäntää alas ja turhaan ei kannata alakierrostenkaan tehoa tuonne putkeen työntää.

    pakokaasujen tyhjennyshän on ahdetuissa peleissä aika olennaista jo nakutuskestävyydenkin takia, eli voi käyttää näin enemmän ahtojakin.

    vapareissahan on sopivan kokoiset primäärit juuri sen takia että saadaan hyvä kompromissi massahidastuvuuden ja virtausmäärän kanssa.
     
  16. xtremer

    xtremer 1st gear

    isompaa rööriä näin se Graham Bell suosittelee.

    Äkkiä kaaviosta katsottuna kerroin olis luokkaa 1,1 joka kylläkin pienenee moottorin tilavuuden kasvaessa. Että jos on jo 3" putket niin ei kannata enää suurentaa..
     
  17. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Jeps, homma sarjojen osalta klaari.

    Mutta se välitys, millasta kannattais käyttää?
     
  18. 68corvette

    68corvette Gearhead

    mihinkäs autoon kone on tulossa ja mikä kone?
    millä askilla meinaat tehdä ja mikä on koneen viritys aste eli kuin pitkälle meinaat pyörittää?
    onko jotain huippunopeus toiveita?
    mitkä on vaihteiston välitykset, mitkä renkaat aiot laittaa?
    paljonko auto painaa?

    tuleeko se katukäyttöön, mille kierroksille / nopeudelle haluat matka kierrokset ja kuin paljon?

    ..tossa kait noi tärkeimmät.
     
  19. tanari

    tanari 1st gear

    Capri26i taitaa tarkottaa ahtimen pyörintä välitystä :wink:
     
  20. 68corvette

    68corvette Gearhead

    no sitten menee jo yli osaamisen =)

    joskus olen kyllä netissä katsellut suuntaa antavia taulukoita esim 6-71 välityssuhteista ja ahdosta.. linkkiä ei ole kyllä tallessa.
     

Kerro tästä muillekin!