Peltisepät / englanninpyörän taitajat huom!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 2x4bbl, 9.9.2014.

  1. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Olisiko kenelläkään intoa tehdä pellistä tai levystä laivan raakitorvia, ts. sellaisia ilmanvaihtoputkia joissa on pyöreä levitys yläpäässä. Itseasiassa ei tarvis tehdä muuta kuin ne levitetyt kuppiosat jotka sitten hitsataan suoraan putkeen kiinni. Putken koko olisi n. 300mm joten tämän "suppilon" halkaisija olisi jotain ehkä 500mm. Suppilon reunaan tulisi pyöristys vedetystä pyöröakselista tai ohuesta putkesta. Materiaalipaksuus tötterölle esim. 1,5mm. Ei nyt ole kuvaa laittaa tähän mutta googlettamalla Raakitorvi, löytyy kuvia moisesta tötteröstä. Jos jotain kiinnostaisi tällaiset pellistä muokata minulle kohtuullista korvausta vastaan niin kernaasti kuuntelen. Niin, ja kaksi kappaletta pitäisi tehdä.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kiinnostaa kyllä...
     
  3. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Laitappa Remmiveto viestiä mitähän voisi maksaa? Toki muutin kykenevät tarjotkaa ihmeessä, - ja harrastajaystävällistä hintaa toivotaan. Käsittääkseni tuollainen suppilohan tehdään pellistä pakottamalla kahdesta osasta ja sitten liitetään vain osat yhteen. Taito onkin siinä että niistä onnistuu tekemään kaikista suunnilleen samanlaiset ja symmetriset. Tätä taitoa, aikaa ja laitteita minulla itsellä ei ole..
     
  4. El C

    El C 3rd gear

    Kysäise painosorvaamoista, nehän tekee just tuollaisia muotoja (esim. valaisinkuvut).
    Toivomasi materiaalivahvuus on useille painosorvaajille liian paksu mutta eiköhän joku löydy jolla on riittävän rajut laitteet.
    Ohutpeltisiä ja alumiinisia tötteröitä oon itsekkin painosorvaamoissa teettänyt.


    Tai sitten löydät sattumalta kirpparilta kaksi samanlaista tarpeeks isoa varjostinta joihin sitten leikkaat sopivat aukot putkelle... 8)
     
  5. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    [​IMG]

    yritänpä saada kuvan tuohon kyseisestä tötteröstä..
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olisko materiaalina mustarauta, alu vai rosteri. Veikkaan et mustasta. Huomenna olis tarkoitus hakee Vuosaaresta uusia peltikääntökoneita et katotaan onko niistä apua ennekuin sanon mitään hintaa.

    Ajatus olis et ei ehkä sit hirveen pahat tehdä kuitenkaan.

    Tänään oli Trafin direktiivikoulutuksessa aikaa funtsia.
     
  7. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Ihan on mustaa rautaa, tosiaan jotain 1,5mm tulisi varmaan riittävän tukevat. Kun noita olen katsellut niin tuossa suppilo-osassa yleensä näkyy hitsaussauma takana puolessa välissä, eli kaksi puolikasta kuppia on pellistä pakotettu ja sitten yhdistetty ne toisiinsa.Remmiveto, näillä ei mikään kiire, -kun tiedät sanoa jotain hintaa niin laita viestiä..
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites olisko paha jos tekisi ton suppilon ja siihen erikseen sen selkä osan

    Helpottais varmaan symmetrisyyden saavuttamista kuin puoliskoina
     
  9. El C

    El C 3rd gear

    Eihän toi ollutkaan pyöreä vaan soikea.
    Ei auta painosorvaus, ei.
     
  10. TATU

    TATU Gearhead

    Laitoin yv:t
     
  11. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Tossa vielä yhdet torvet joissa näkyy tuo saumakin tuossa takana keskellä
    [​IMG]
     
  12. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Torvet on edelleen suunnitteluasteella, mutta onneksi ei ole mikään kiire kun on talvikin tulossa..
    Jos jollain hyviä ideoita tekotavasta niin kertokaa vaan!
     
  13. auburn

    auburn Gearhead

  14. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Saattas ehkä onnistua kahdesta osasta peltimankelilla ja sitte varmaan sikkikoneella varmaan onnistus noi reunat.Sitten varmaan ois helpoi laittaa puskuun ja hitsata yhteen.
    Vähä hankala on toi muoto kun halkaisija kasvaa ja vielä pitää mutkassa olla.
     
  15. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Olisin myös kiinnostunut tekemään noita torvia. Musta sen pystyy tekemään neljästä palasta.Eli 2 kpl kylkiä, jossa on tuo puolikas, suppilon osa päässä.Ja putken etuosan ja tuon suppilon alaosan tekis, erikseen..
    Kutistamalla vetää nuo kyljet tohon 150 mm halkasijaan,(En tarkota käsi shrinkkeriä) niin ovat yhdessä sen n.300mm. ja suppilon kutistaa ja venyttää muotoon. Tinkisin kyl materiaalin 1,25 mm, en tiä pystyykö käsi shrinkkeri tehokkaasti tohon 1,5 mm..Jousivasara kyl pitäs pystyä kutistaa ja pakottaa tota 1,5 mm..mut en ole kokeillut..1,25 mm ainakin menee nätisti..
     
  16. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Laitoin Trippensee yv:tä, - joo kyllä varmaan 1.25 mm tulee myös ihan tukevat. Tuo menetelmä kuulostaa mielenkiintoiselta, vois tulla hyvät..
     
  17. Nic0

    Nic0 3rd gear

    Ei liity aiheeseen, mutta jos peltisepillä ylimääräisenä englanninpyöriä tai rullasarjoja niin laittakaa yv:tä olisin kiinnostunut!
     
  18. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Itse ostin Remmivedolta rullasarjan..ja hyvin ovat toimineet.

    Laitoin 2x4bbl sinulle takaisin yv.tä ..
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Laitoin NicOlle yv:tä
     
  20. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Päivitän tämän viestiketjun. Eli tein nuo Raakitorvet ja laitan nyt muutaman kuvan niiden tekemisestä. Olen laittanut näitä myös Facebookkiin ja Finnbikers sivustolle , joten joku on voinut nämä jo nähdä. Materiaali on 1,25 mm ja yhden torven tein 6 palasta eli 12 palaa yhteensä. Kaikki hitsaukset on tehty kaasulla. Aluks tein pahvista muotin, mutta ei se toiminut pidemmän päälle hyvin niin tein vanerista uuden.

    Laitoin myös muutaman kuvan tuosta kaasuhitsaus tavasta, josta olen höpissyt eli kuvissa näkyy tuo tasainen lämpövyöhyke, eli sauma vetää tasaisesti koko matkalta ja on helppo oikoa suoraksi. Levyt sovitetaan toisiinsa sulattamalla aina levyn reunoista hefti. Levyt manipuloidaan käsin oikeaan tasoon ja asentoon.

    Suurin muoto on vasaroitu Power hammerilla , eli reunojen vetäminen kutistamalla alas jolloin keskusta vaatii vain vähän venymistä ja levy ei ohene liikaa. Pienet kylkipalat tein Englannin pyörällä. Ja nuo alasosan kaarevat palat tein Englannin pyörällä mutta käytin kumista yläpyörää , kun en omista mankelia. Näin sain ne nätisti rullattua.Viimeistelyssä oikosin saumat ja viilasin koriviilalla ja kiillotin torvet scotchbrite tyynyllä niin sai matan värin joka näyttää paremmin muotovirheet.

    Tämä oli mun metodi , en väitä sen olevan ainoa tapa tai ainut oikea. Se toimii minulla. Itseni näissä torvissa yllätti että näissä on niin paljon muotoa.Kun laittaa suorakulman tai suoran levynpalan viereen on ero aika huima. No itse päätin tehdä tällaisen mallin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!