Penteleen siiseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja NokiLotja, 24.10.2003.

  1. NokiLotja

    NokiLotja 1st gear

    No nii. Taas on talvi tullu.
    Aamu alko aivan loistavasti. Lotja ropsati käyntiin kuin palmun alta vaikka mittari näytti -13. Eilen illalla huoltsikalla pyörittelin käsissäni diisel satas pulloa ja aattelin että kyllähän se kesälaatu kympinpakkasissa vielä juoksee. En ostanu. VIRHE. noo... Yllättävästä käyntiinlähdöstä epävarmaa intoa uhkuen heitin kuitenkin tankkiin jotkut viime talven d100 jämät ja eikun paanalle, olihan suodattimetkin vaihdettu viime talvesta viisastuneena jo pari viikkoa sitten. Ihan mukavasti meni ekat kaks kilsaa... ja sitte se alko perkule hyytyy. Sammui. Noo... uudestaan käyntiin, kai se lisäaine kohta sinne sekoittuu, niin se teki joskus vuosia sitten ISZiSUTSUnjkin kanssa. VIRHE. Taas pari kilsaa eteenpäin "täähän toimii"... ja Hyytyy... Noo uudestaan käyntiin ja nokka tulosuuntaan... "ei tää prkle toimikkaan" no kaks kilsaa taas päästiin ja sen jälkeen ei enää jaksana käynnistyä. No pitkällä matikalla saadaan kaava 2km+2km-2km*13astetta pakkasta = Rumia sanoja :evil: . Sitte taaperrettiin saksalaisvessaan (OOOO) ja "koulua" kohti haikeana tien poskessa makaavan Nokilekan ohi... Tarinan opetus. Talvi tulee joka ...vetin vuosi yllättäen, ilmeisesti myös mun kinnerille. Vikaa ajattelin illalla hakea heti siitä ratin takaa...

    Hyvää päivänjatkoa kaikille, etenkin harraste=käyttis autoilijoille.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitä opimme tästä...osta auto jossa on moottori eikä lämmityskattila keulilla. :smile:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Heh, osta moottori...
    lämmityskattilan vikahan se kun p-aine kohmettuu...he hee...
     
  4. Todella hyvä vitsi.Keksitkö ihan itse?
     
  5. NokiLotja

    NokiLotja 1st gear

    Kyllä see elämä taas voittaa kun kumppani tottuu taas kylmiin ilmoihin. On nimittäin täällä landella semmonen homma että ei persukset kestä pensalla körötellä kun on joka paikkaan matkaa ja kun auto on sitä luokkaa ettei auraa ole koskaan edelle tarvinnut haikailla... ei paljon kiinnosta kinneri joka jää kakkoseksi pihatien aurapenkalle, "mutta hei eipä pensat jähmety"... mutta tämä kaikkihan on mun henk. koht. helvettiä.
     
  6. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Käy tankkaamassa Salpakankaan Nesteellä talvidikkii.
     
  7. perkele

    perkele Gearhead

    laita bensaa naftan sekaan jo reilusti ennen pakkasia.saksassa ne käyttää jopa 10% bensan seassa eikä mitään moottori rikkoja ole tullu eikä tule. joillakin auto merkeillä on jopa suositukset bensan määrälle naftan seassa......itse käytin haisussa noin 8% seosta jopa kovilla pakkasilla eikä mitään ongelmia ollut. ja nyky omistaja joka sillä (tuttumies)nykyään ajelee onjo ruuvannu kohta 500tkm eikä ole koneelle mitään remonttia tarvinnu tehdä mitä ny jako remmiä vaihdellu....................
     
  8. NokiLotja

    NokiLotja 1st gear

    No silloin illalla oli jo lämpötila noussu että sai taas "lämpökattilan" tulille ja nyt menee lisäaineitten kanssa ihan mukavasti, kai tonne Teilarillekin talvidiisseli ennen joulua saapuu. Mut tosta bensan käytöstä oon aikasemminki kuullu, tosin niinkin hurjia lukuja kun 30% ite en kyllä ole kokeillu vielä ollenkaan, mut taitaa helpottaa kylmäkäynnistystäkii aika merkittävästi. Ootko käyttäny 98 vai 95, onko muuta eroa ku hinta?
     
  9. perkele

    perkele Gearhead

    sama se mitä laatua laitat.ei väliä onko 95 tai 98 ero luonnolisesti hinnassa....joten............
     
  10. petro_din

    petro_din Gearhead

    doh jos toijota toimi 50/50 suhteella, siis 50 bensaa ja 50 löpöä ja kyseessä oli 1.3 bensssa kone niin mitäs väliä sillä sitten kiisselissä olis??

    ja juu, toi toimi hyvinkun lämmitti 10 minuuttia lämä tiskissä paikallaan... huippunoupeudesta puuttui noin 10 km/h 2:s vaihteella kierrättäessä... että kyllä se suht hyvin noinkin pelaa

    ja juu, kaikkea pitää kokeilla, paitsi mummoaan ja iltalehden veto vinkkejä...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis miten voi nafta noin pienillä pakkasilla jämähtää itsellä ei oo ikinä ollu ongelmia vaikka välillä on ollu kesälaatua vielä -20 pakkasillakin, silloin tosin piti ensin antaa olla joutokäynnillä että vähän polttoaine lämpeni ennen ku lähti ajamaan. Ainakin teboilin kesälaatu kestää -15 pakkaset ihan virallisestikin
     
  12. NokiLotja

    NokiLotja 1st gear

    Paha mennä sanoo miksi se nyt tolleen jämähti, mut niin vaan tapahtu. Hämärä muistikuva essolaisen mittarin kyljestä on suodattavuus -10. Tosin nyt on aika paljon käyny eri asemilla kun "vakkarilla" joten en nyt ihan satavarma ole mistä nafta on peräisin, ettei nyt tuu mollattua mitään asemaa, kun ei oo varma. Silloin kun sama eventti kävi tsitsuhitzuzun kanssa, nafta oli peräisin jättiketju Ritoilin tankista, ja silloin oli jotain joulukuun loppua. BTW Tänään kulki ihan kiltisti... et eiköhän se alkusäikähdys ole nyt ohi ja taas on ilo päästellä.
     
  13. NokiLotja

    NokiLotja 1st gear

    Paha mennä sanoo miksi se nyt tolleen jämähti, mut niin vaan tapahtu. Hämärä muistikuva essolaisen mittarin kyljestä on suodattavuus -10. Tosin nyt on aika paljon käyny eri asemilla kun "vakkarilla" joten en nyt ihan satavarma ole mistä nafta on peräisin, ettei nyt tuu mollattua mitään asemaa, kun ei oo varma. Silloin kun sama eventti kävi tsitsuhitzuzun kanssa, nafta oli peräisin jättiketju Ritoilin tankista, ja silloin oli jotain joulukuun loppua. BTW Tänään kulki ihan kiltisti... et eiköhän se alkusäikähdys ole nyt ohi ja taas on ilo päästellä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä se voi jämähtää. Mulla jämähti isoisäni pitkään seiseessä 350 DX Scottarissa, kun palailin jouluksi ulkomailta vuonna keppi ja kivi ja kun tökkäsivät sen mulle seisonnasta lainaan.

    Ihmettelin alussa tökkivää kulkua, mutta sitten sitä vasta hauskaa oli, kun painava C-10 hyytyi silloisen tyttökaverini vanhempien mökin pihaan kinttupolun päähän keskelle ei mitään . Oli juhlatunnelma katossa, kun diesel vedenerottimessa näytti talitiasten ruokintaan käytettävältä parafiinipallolta..

    Oliskohan kesäpolttoaineen pitkä seisominen kesältä jouluun tuhonnut loputkin hyytymisenesto-ominaisuudet. Ja tankkihan oli lähestäynnä, ja minä köyhä opiskelija..
    Ei innostanut silloin aineen vaihto..
     
  15. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Menee ehkä vähän sivuun mutta siitä viis? Tulipa näistä jutuista mieleen eräskin talvinen reissu joitain vuosia sitten kun heitin kaverin Parolaan, matkaa sellaset 70 kilometriä ja pakkasta likemmäs 30, alla '78 diesel mersu, just se klassikko 200.

    Sehän alko osoittamaan hyytymisen merkkejä jo menomatkalla. Voitte uskoa että oli paskamainen paluumatka, kun liikennettäkään ei käytännössä ollut yhtään, alkumatkasta tuli pari rekkaa vastaan, sen jälkeen ei mitään. Kai siihen oli syynä just ne pakkaset, sunnuntai-ilta/alkuyö jne.

    Puolenvälin paikkeilla eteneminen tapahtui noin kahden kilometrin pätkissä. Parin kilometrin ajo, hyytyminen ja helvetinmoinen pelko että käynnistyykö ja riittääkö akussa virtaa... Että jos ei käynnisty niin mitäs sitten??? Pelkkä tyhjä pikatie ja saatana pakkasta siinä vaiheessa jo yli 30, veikkaan, oli autossakin KYLMÄ.

    No, kotiin kuitenkin selvisin, jos kohta aikaa se otti (ja hermoja kulutti). Jälkeen päin kiva muistella, silloin kyllä vitutti. Toisaalta sitä osas kyllä nauttia 'kodin lämmöstä' kun kotiin pääsi...
     
  16. kryofiili

    kryofiili 1st gear

    tommosissa hyytymistapauksissa on hyvä peittää auton keula jollain matolla tai mitänytsattuulöytyyn,se pitää lämmön paremmin konehuoneessa ja sulattaa paremmin.samoin auton keula kanna tilkitä ajonajaksi niinhyvin mahdollista.mulla itellä on talvisin autossa mukana letkuun asennettava diiselille tarkoitettu "karkeasuodatin".olen joskus saanut talvella jotain "säiliönpohjia"joka ei tullu paperisuotimesta läpi,eikä ilman suodintakaan ilkeä ajella.
     
  17. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Pahvit oli nokalla, mutta kaitpa se väljä kone yhdistettynä kovaan pakkaseen tekee tehtävänsä...
     

Kerro tästä muillekin!