Perä pomppii kuin superpallo. HOMMA OK...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Markuk, 23.7.2010.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mun käsittääkseni Konit saa korjautettuakin...? Tiedä sitten onko edullisempaa kun uusien ostaminen, mut kannattaa varmaan ainakin kysyä Motoralilta?
     
  2. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Aika päivittää hieman... Jees soitin tuonne Motoraliin ja nuo nyt alla olleet Konit on sellaista mallia jota ei tuoda Eurooppaan.

    Aikani juteltua korjaamopuolen kaverin kanssa, oli hän sitä mieltä, että ei nuo konit loppu voi olla. Noissa on portaaton paluuvaimennuksen säätö, kun painaa iskarin pohjaan kevyesti, niin 2 täyttä kierrosta on säätövaraa, NUO OLIVAT AIVAN AUKI, ELI LÖYSIMMÄSSÄ PALUUVAIMENNUS ASENNOSSA.

    Käänsin molemmat tiukimpaan asentoon, eli kun lähdössä perä niiaa alas ei jouset palauta perää heti ylös vaan "painaa" / pitää perää tiessä.

    Heivasin ne omat vakio jouset ja ne kynäjousien paikalla olleet iskarit mäkeen ja laitoin nuo Konit takaisin, niin että paluuvaimennus on nyt tiukimmillaan.
     
  3. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Konit ( kynät ) on nyt laitettu takaisin ja puslat vaihdettu ja takapään palkin ja rungon puslat uusittu, mutta toimivuus selviää loppuviikosta :-?

    Vein viime perj Mabilun Ojalan Jukalle ja hän avasi perän ja YLLÄTYS, YLLÄTYS... Sieltä löytyi 8,5" kartiolukko. Tämän perän on varmaan kasannu sama kaveri kun koneenkin. 2 pulttia ( lukon kiinnityksen, "runkopukin" ) löysällä ja toinen poskilaakereista väärinpäin :eek:

    Kartiot on nyt sorvattu ja laakerit ( uusitaan molemmat ) ja simmilevyt kun tulevat, niin perä nippuun ja KOVAA ajoa :lol:

    EN USKO PERÄN ENÄÄN POMPPIVAN :poff:

    Oisko muuten tämä perä alla, jokin perä jota tehtiin / kokeiltiin ennen 12bolt perää ???

    Löytyy esim. nämä AUTOT joihin laitettu / kokeiltu.
    1973-'77 Chevelle, Malibu and El Camino

    [​IMG]

    http://www.hemmings.com/hmn/stories/200 ... ure29.html

    .
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllähän 12 pulttista tehtiin jo 60-luvulla, et ei toi ainakaan mikään välimalli ennen 12 pulttista ollut.
    Sit noista iskareista, en tiedä oikeen et mitä oot hakemassa tolla: "Käänsin molemmat tiukimpaan asentoon, eli kun lähdössä perä niiaa alas ei jouset palauta perää heti ylös vaan "painaa" / pitää perää tiessä." Mut mikäli ton sanoman oikein ymmärsin, niin ystävällisesti sanottuna ajatusmalli on päin vittua. Kun se perä painuu, niin sehän tarkoittaa sitä, että takapyörät nousee ylöspäin, eli kevenee. Jos se perä nousee, niin silloin tulee takapyörille lisää painoa kun niiden päällä tonnin painosta koppaa nostetaan ylemmäs. Vähän sama homma kun vaikka painoa nostaessa, et enempi niinku painaa se ylöspäin nostaminen kun alaspäin laskeminen.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mut sutii helpommin ja pitempään, eikä edes pompi niin mitä muuta voi amerikanjenkiltä vaatia. :rotfl:
     
  6. Markuk

    Markuk 2nd gear

    En ota herneitä nenääni :poff:

    Tarkoitin lauseellani, jota en itsekään ymmärrä :rotfl:
    Että nyt kun paluu vaimennusta ON ISKAREISSA, EI JOUSET PÄÄSEE POMPOTTAMAAN AUTOA, eikös iskareiden tarkoitus ole vaimentaa sekä iskua, että paluuvaimennusta...

    Toinen vaihtoehto on ajella ilman iskareita ja jousia kivireellä :rotfl:

    EN OLE KYLLÄ YHTÄÄN KIIHDYTYSPÄTKÄÄ / AUTOA LIVENÄ NÄHNYT JONKA PERÄ LÄHDÖSSÄ NOUSEE YLÖSPÄIN...
     
  7. mafo

    mafo 3rd gear


    kato tarkemmin...
     
  8. papiska

    papiska 1st gear

    Juu kannattanee tutustua noiden kiihdytysvehkeiden alustan toimintaan "hieman" vakavammin jos tuosta malibustas meinaat toimivan vehkeen saada :rotfl: :rotfl: :D
     
  9. atobee

    atobee Gearhead

    Laitahan linkki videoon jossa vakio alustalla oleva auto nostaa perää lähdössä, keulan olen nähnyt nousevan monessakin.
     
  10. Markuk

    Markuk 2nd gear

  11. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    katso tota burniksen aloitusta niin huomaat kuinka perä pomppaa hieman ylöspäin.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Niin siis kyllähän meikäläisenkin kulahtanut vakioalustainen g-body pönärissä ihan selkeesti nostaa persettä, miullakin niin löllöt iskarit että sitten viivalta "huimien" g-voimien ja korkeen painopisteen ansiosta keula nousee niin paljon enemmän että painopiste siirtyy taaksepäin ja perse putoaakin sen lisämassan alla, (aikaa turaantuu jousituksen ruttaantumiseen, pitoa tulee lisää, tosin vasta liikkeellelähdön jälkeen)
    mutta siis periaatteessa vaan sen takia ettei koneessa riitä paukku tota painopisteen siirtymää vastaan, käytännössähän juttu on aikalailla monimutkasempi, muutenhan säätäminen olis helppoo. :lol:

    Edit: että omassa koslassa selkeä parannus olisi muuttaa takaripustuksia niin että koneen vääntö nippanappa riittäis siihen että viivalla taka-akseli ei suostu painumaan sisään koppaan, silloin keulan nostosta aiheutuva massakeskipisteen siirtymä persettä kohti saatais heti katuun.
     
  13. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Nyt ei puhutakaan BURNIKSEN ALOITUKSESTA :rotfl: :rotfl: KATO LÄHTÖÄ Oletko nähnyt kuinka esim. Top Fuel kiihdytys vehkeet nousee ylös BURNIKSESSA, mutta miten lähdössä...

    Tossa vielä yksi 9 s KATU AUTO 383:nen Malibu...
    9 Second Small Block (383) 1978 Malibu Street Car on Street Tires beats mustang SHRA ESTA

    1:14 tapahtuu... Perä nousee :rotfl: :rotfl:

    http://www.youtube.com/watch?v=RKe8Mn4K ... re=related

    Turha tätä on jauhaa, mennään aivan eri asioille kuin topikissa.
     
  14. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Käväsin äsken hakees Mabilun Ojalan Jukalta.

    Perässä oli ollut lautaspyörä irti, 3 pulttia vedetty väärille kierteille.
    Toinen poskilaakeri väärinpäin + väljää, väärät simmilevyt sielläkin.
    Hammaskosketus pielessä.

    NYT KARTIOISTA on sorvattu 1,5mm pois ja isot simmilevyt tasauspyörästössä.
    Uudet poskilaakerit.

    Nyt kun on sorvattu 1,5mm pois on kartiossa aika napakka pito :)

    Kokeilin tuossa Ahtialasta tallille ajaessa pari kertaa, niin EI POMPI EI :lol: Pitoa pitäisi vaan nyt saada, ei noilla 255 kumeilla ole mitään pitoa...
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tottakai se sitten painuu kun tulee kiihtyvyyden aiheuttamaa painonsiirtymää.

    kysymyshän on siitä että liikkuuko perä ylös vai alaspäin MOOTTORIN MOMENTIN VAIKUTUKSESTA.

    Jotkut ei vaan tajua... :rotfl: :rotfl:


    Edit. top fuelin "pyörälle nousulla" ei ole mitään tekemistä jousituksen toimivuuden kanssa.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Pointti kumminkin on se että stripillä toimivan takaripustuksen kuuluu toimia niinpäin että veto päällä se pyrkii painamaan koppaa ylöspäin.

    ihannetilanne kaiketi olis sellanen ettei perä putoa ollenkaan(jolloin aikaa ei turata muodonmuutoksiin) ja keulaakin nostetaan ja vaan tarvittaessa just sen verran ettei sutase.
     
  17. mafo

    mafo 3rd gear

  18. papiska

    papiska 1st gear

  19. atobee

    atobee Gearhead

    Selvennä hiukan, mihin suuntaa se perä mielestäsi siirtyy moottorin momentin vaikutuksesta?
    Itse olen ollut siinä luulossa, että kori liikkuu mutta kiva oppia uusia asioita.
     
  20. atobee

    atobee Gearhead

    Ei vaan taka-akselin päälle tulee enemmän kuormaa jolloin jouset painuvat alaspäin (olet varmaan huomannut tämän lastatessasi paljon autoon tavaraa )ja tämä jousien voima painaa taka-akselia kohti rataa. Jos se taka-akseli nousisi??? nousisi myös koko auton kori takapäästään.

    Ja nyt ei ole kyseessä tapahtuma kun etujarruja vastaan tehdään burnout.
     

Kerro tästä muillekin!