Perä pomppii kuin superpallo. HOMMA OK...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Markuk, 23.7.2010.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ne autot jonka korin takaosa nousee kiihytettäessä, siirtyykö niissä sitten painoa pois takapyöriltä kun jousitus kerran nousee...? :rotfl:
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    [offtopic]Jep. Eihän niissä ole edes jousitusta takana. Renkaan halkaisija vaan kasvaa keskipakovaoiman vaikutuksesta. Siitä se nousu..[/offtopic]
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Kyllä näin tapahtuu heti perän nousemisen loputtua, siis jossei keulakin nouse.

    Ponnahda kyykystä ylös, tunnet ihtes ponnistuksen aikana pirun raskaaksi, keulan nouseminen heti liikkeelle lähdettyä aiheuttaa sellasen efektin että sun vyötärölles ilmestyy sekunnin murto-osassa hitosti lisää massaa etkä jaksa nousta ylös vaan vajoot takasin perseelles ja näihin efekteihin tarttis saada sujuva jatkumo jotta jalkojas ei saa potkastua pois alta.

    Täällä nyt näyttäis monella menevän sujuvasti sekaisin kiihtyvyyden jousitukseen aiheuttamat ja moottorin alustaan ja kopan väliseen suhteeseen aiheuttamat kiihtyvyydet(voimat),
    eli jälleen kerran kinaaminen johtuu vain kommunikointiongelmista.


    Kuvitelkaapas nyt oikeesti vaikkapas joku pikkukireä onoff tyyppinen turpolaite, jos alusta toimis niin että akseli pyritään kiskasemaan sisään koppaan, jalan livauttaminen kytkimeltähän aiheuttais sen että takapyörät hyppäis ilmaan ennenkuin koppa on ehtinyt reagoida mitenkään, niin x tai y akselilla tai kiertymällä massakeskipisteensä ympärillä.

    Son sitten aivan eri asia jos kiihtyvyysvoimat, massakeskipisteen sijainti autossa ja jousitus yhdessä saavat perän painumaan koska se massahan ei halua lähteä mukaan ja pyrkii niinsanotusti jättäytymään kyydistä,
    mutta se takajousien niiaaminen ei oo itsessään ollenkaan toivottava ominaisuus vaikka usein sitä joutuukin sietämään,
    kun tarkkaan kahtookin jotain hyvin toimivaa koslaa, se peräjousituksen painuminen onkin peräylityksen luoma illuusio jonka tuottaa keulan nousu ja sliksin ryttääntyminen.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä, juuri tästä on kyse. Ja kun kiihdytys voimat painaa perää alas, mutta taka-akselin tuenta ponnistaa vastaan (moottorin väännön avulla) ja estää perää painumasta tai jopa nostaa sitä, on pyörien ja tien välissä mahdollisimman paljon painoa, eli samalla myös pitoa.

    No juuri tähän perustuu ne hyvin sutivat 200hp bemarit ja sierrat! :poff:
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Tohon ekaan kommenttiisi vielä lähinnä ajankulukseni saivartelen koska jokuhan saattais muuten saivarrella :lol: ,
    toi sääntöhän pätee paikallaan just sillä hetkellä kun auto ei vielä liiku ja heti vielä kun se alkaa liikkua ja kiihtyvyys alkaa astua kuvioihin,
    sitten kun ollaan jo selkeesti liikkeellä ja kiihtyvyys alkaa vakioitua,
    ei se noussut persus sekään enää itseisarvona olekaan toivottava ominaisuus koska sehän osaltaan estää massakeskipisteen siirtymistä taaksepäin ja altistaa osaltaan sille että liikkeellelähdön jälkeen alkaa sutiminen.

    Toki siitä voi olla hyötyäkin koska se perän nousu nostaa hiukan myös massakeskipistettä suhteessa taka-aksilaan,
    joten se voi myös auttaa painopisteen taaksesiirrossa, mutta näähän on täysin autokohtaisia sitten jo.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Niinkauan kun vehkeet jaksais vielä vauhdissa sutia katuslikseillä, on siellä myös kiihtyvyttä ja painoa siirtyy takadullille. Jos on tietty jotku saippuapalat renkaina niin paino ei siirry eikä alusta toimi eikä käy mitään muutakaan.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Usko ihan huvikses, et tohon asiaan on jonkinverran perehdytty. Kuormaa tulee ihan saman verran niissäkin vehkeissä joissa perä nousee, mut kun se luonnostaan pyrkii menee kyykkyyn, ni näissä se painetaan väksin voimalla takas ylös jolloin renkaille tulee enempi painoo. Esimerkiks tossa vois väittää, et taka-akselil on jonkin verran kuormaa, eikä jouset silti painu vaan nousee, onkohan siin jotain feeluu?
    Tai tos: http://www.youtube.com/watch?v=Dcev3I7x ... re=related
    Tai tos: http://www.youtube.com/watch?v=ApyivL_W ... re=related
    Tai tos: http://www.youtube.com/watch?v=ec49EWRN ... re=related
    Tai tos: http://www.youtube.com/watch?v=qXcNp7K5 ... re=related
    Tai tos: http://www.youtube.com/watch?v=aZZiRFnj ... re=related
    jnejnejne....

    On toki tapauksia, joissa alusta tehdään myös niin, että perä painuu mut siihen on sitte toisenlaiset syyt, eikä ne juurikaan kosketa normikuolevaisia.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Nyt alkaa nää kommunikaatiovaikeudet selvästi taas häirittemään :lol: ,

    Kun puhun itseisarvosta, tarkoitan hommaa paperilla, siis fysiikan lakien puitteissa olevaa ihanteellista tapahtumaa, sehän olis sellanen ettei hytissä tarvita iskareita ollenkaan, se sais löllyä pelkkien löysien jousien varassa,
    elikkäs alustakeometria ja massakeskipisteen sijoitus huolehtis homman niin ettei hytti katsojan näkökulmasta kokis mitään muita kuin vaakasuoraan eteenpäin tuuppaavia voimia, eli ei venkoilisi ollenkaan, silloin kaikki löyly saatais itte kiihdyttämiseen.

    Labraoloissa vakioiduissa olosuhteissa toi temppu olis mahdollinen tarkalla vektorilaskennalla, luonnossa, never.

    Siis kiihtyvyys itsessäänhän ei siirrä yhtään lisäpainoa takadullille vaan taka-aksilan yläpuolella oleva koslan massakeskipiste joka kiihtyvyyden voimasta kallistaa koria, eli työkaluna on korin asennonmuutos suhteessa maan keskipisteeseen eikä se itse kiihtyvyys, siitä vain saadaan energia tohon asennonmuutokseen ja se on pois eteenpäin kulkemisesta,
    joten kuten jo oon sanonut itseisarvona ei sekään ole toivottava ominaisuus.
     

Kerro tästä muillekin!