Peräkärrin jarrujen katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Dataviilaaja, 8.11.2013.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pitäisi viedä leimalle tuo 34-vuotias traileri. Ei ole ennen tullut jarrullisia kärryjä leimattua, niin kuinkas ne testaa noista jarrut? Mielummin pistäisi kerralla kotipihassa katsastuskuntoon. Se ei tuon systeemin kanssa ole ihan suoraviivaista, koska jarruissa ilmeisesti ainoat säädöt on vivustoissa ja vaijereissa.

    Telikärri, jossa kummallakin akselilla on yksi molempiin pyöriin vaikuttava vaijeri. Rummuissa ei ole mitään säätöjä. Ilmeisesti jonkun englantilaisen pajan tekemät jarrut, päätellen pulttijaosta (5x4.5"). Kyllä sen jarruttamaan saa, mutta miten se testataan pelipaikalla? Tarkastavatko mitä muuta jarruihin liittyen, kuin pitämisen?
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Jos siinä on työntöjarru niin ota pieni vauhti ja käske kaveri kattomaan sitä kitaa. Työntöjarru ei saa pohjata jarrutettaessa, jos pohjaa niin jarruissa on kengät kaukana. Yleensä rummuissa on säätö rummun selkäpuolella jollain pienellä lenkkiavaimella ruuvia pyörittämällä.
    Lisäksi vedä käsijarru pohjaan ja kato tuleeko kaikki pyörät hiekkatiellä lukossa, jos ei tuu niin jotain tarttis tehdä.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Työntöjarru on, mutta rummuissa ei tosiaan ole minkäänlaista säätöä. Rakenteeltaan ihan kuin vanhat mopon jarrut, isommat vain.

    Sekö riittää, että pyörät pysyy lukossa käsijarru päällä hiekalla vetäessä? Tuossa vetopäässä käsijarru on suoraan samassa mekanismissa työntöjarrun kanssa, joten ei niitä mielestäni ole tarpeenkaan erikseen testailla.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Monilla kats.asemilla ne testaa sellaisella raudalla jolla vedetään työntöjarru kasaan

    Muutaman kerran kuullut säädettävän niin että aisaa peruutettu muutama tuuma kasaan ja sit säädöistä väljät pois ja koe ajo jos kaikki pelaa kuten pitää niin leimalle muuten lisää säätelyä
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Meilläpäin kärrin pyörät tunkilla ilmaan ja kammella vääntäen työntöjarrua kasaan. Sitten potkimalla kokeilee ettei pyörät pyöri (tai sais pyöriä :) ).
    SMVn sähköjarrujen kanssa pitää vielä painaa autosta jarrua että jarruvalot syttyy......
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Onko muuten vetopään vaimentimen kunto katsastuksessa hylkäysperuste? Ehjähän siihen laitetaan (ei sitä rynkytystä ikuisesti jaksa), mutta saatavuus tuohon englanninihmeeseen voi ottaa aikaa. Pitäisi saada kuitenkin leimattua tässä kuussa.
     
  7. TiM

    TiM 1st gear

    Itsellä pomsahti juurikin tuosta syystä viimeksi leimalla, mutta ihan syystä, kyllä vaikutti melkolailla käyttäytymistä parantavasti kun uuden pumpun laittoi.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tämän osalta jarrujen katsastus meni niin, että laitos nostettiin hallissa kahdella tunkilla ilmaan, ja vipuvarrella vedettiin jarrut vetopäästä kiinni. Käsin pyörittelemällä (!) testattiin jarrujen pito ja tasapaino. Eihän se läpi mennyt, kun liian epätasaisesti ottavat kiinni. Siinä se voi ollakin homma, että saa nuo toimimaan tasaisesti - systeemissä kun on vain kaksi vaijeria, eli yksi per akseli, ja epätasapaino oli saman akselin pyörien välillä. Rummuissa kun ei ole mitään säätöjä, on melko haasteellinen tehtävä. Näinköhän tuo on uutenakaan kovin kummoinen ollut...

    Kotona testasin vetäisemällä käsijarrun päälle ja sujona tuli renkaat perässä. Tietääpähän nyt, miten se testaus pitää tehdä.
     

Kerro tästä muillekin!