peräkärrin veto...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 22.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Typerä kysymys, mutta...
    Jos kuljettajalla on BC-kortti, missä tilanteissa häneltä vaaditaan pikku-E, vai vaaditaanko sitä missään tilanteessa??
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kato toinen samanaiheinen keskustelu..
     
  3. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    BE tarvitaan, kun yhdistelmän, jossa veturina henkilöauto tai siihen verrattava, kokonaispaino ylittää 3500kg tai kun hinattavan kärryn kokonaispaino ylittää veturin omapainon. Jälkimmäinen ei toki ole mahdollinen kovinkaan yleisesti, koska kaikki autonvalmistajat eivät salli vetää painavampaa kärryä, kuin auton omapaino. Toki koukkupaino katsotaan todellisesta painosta eli kärry+ lasti, ja ajokorttiasiat papereissa näkyvistä kokonaispainoista.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    A B(BE)C
    Joo vetoauto voi olla 38ton painava 5-akselinen kuorma-auto,mutta perään saat pistää vain 750kg painavan kärryn...
    A B(BE)C1
    Toisaalta jos sulla C1 kortti niin vetoauto voi olla rekisteröity kuorma-autoksi ja perään voit kytkeä melki mitä vain kunhan yhdistelmän kokonaispaino ei ylitä 12ton...

    Kumpi sitten turvallinen osaamattomissa käsissä...onko kumpikaan?
     
  5. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Väärin. C1 ajo- oikeus ei salli perään kytkettävän 750kg painavampaa kärryä. Tarvitaan C1E, joka pitää suorittaa erikseen. Ja huomautettakoon, että jos menet suorittamaan C1E:n esim. Starcraftilla, saat C1E-automaatti ajo- oikeuden, eli manuaali kevytkuorma- autoon ei taaskaan saa kytkeä, kuin tuon 750kg.
    Nykyään kun noita ajokorttiluokkia on n. 70 kpl.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Totta,tarkotin just tota C1E:tä.
    Siitäkään en ollut kuullu edes puhuttavan aikasemmin ennenkuin kaveri huomasi tarvitsemansa kyseisen kirjain yhdistelmän,jotta saisi vetää huoltoautolla asuntovaunua ja kysyi konttorilta pitääkö suorittaa CE.
    Vastaus oli C1E riittää.
    Käsittelykokeessa veturin oltava kuorma-auto ja perävaunun painon oltava vähintään 2000Kg.
     
  7. DslCat

    DslCat Gearhead

    Yli 750kg kärryä C1E oikeuttaa vetämään enintään 7.500kg kuorkilla (C1-kortin raja);

    • 1) enintään 12tn kok.massaista yhdistelmää, jossa auton ajo-oikeudeksi riittää C1, ja

      2) perävaunun kok.massa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
    Muussa tapauksessa vaatimus on CE.
    Huom! tuo 2. kohta, ka-Ducatot ovat n. 2 tn omamassaisia... Harva vaunu on kok.massaltaan 2 tn, mutta jos autotraikkua meinaat vetää.

    - ABEC1EC -

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2004-01-26 11:30 ]</font>
     
  8. bbl

    bbl 1st gear

    mun mielestä aika isokin peräkärry tulee perässä ihan B-kortilla. :grin:
     
  9. TNT

    TNT 1st gear

    Mullakin Vanikan perässä (omamassa ~2500kg kok.massa ~3300 kg) on sujuvasti tuleskellut Kafin 1280kg vaunu ihan pelkän B:n voimalla. En suostunut aikanaan moiseen rahastukseen, enkä suostu vieläkään. Ehkä pääsen kirjoittamaan topiciin: miksi poliisit pysäyttivät sinut (minut) tästä aiheesta vielä joskus... tosin kilsoja on jo takana pirusti, ja taas tulee lisää :grin:
     

Kerro tästä muillekin!