Peräkärryn rakentaminen

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Littlerocker, 2.9.2011.

  1. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Onko kellään tietoa nykyisistä määräyksistä kevyen jarruttoman "omavalmiste"-peräkärryn rakentamista koskien tai onko joku itse rakentanut kärryä vuoden 2007 lakiuudistuksen jälkeen? Kuinka paljon kustannuksia tulee katsastuksesta??

    Sen verran sain selville, että akseli on kai oltava virallinen ja samoin vetoaisan.. Tuon akselin vois vaikka ostaakkin, mutta käyköhän vetoaisaksi esim. 60x60 rhs-putki jos kaikki liitokset tekee pulteilla??

    Kärryn rakentamista suunnittelen siksi, että putkea, peltiä ja vaneria olis nurkkiin jääny tarvittava määrä... painavahan tuosta tulis, mutta ei sillä niin väliä kun kevyttä tavaraa olis tarkotus kuljetella..
     
  2. iikka-

    iikka- 2nd gear

    Sekä akseli että vetoaisa täytyy olla hyväksyttyjä eli siis käytännössä kaupasta ostettua. Lisäksi pitää saada vielä todistus että ovat yhteensopivia.
     
  3. GULF

    GULF Gearhead

    Menee yksittäishyväksyttäväksi=

    - hyväksyntäpaperi noin satasen

    - katsastus kolmisen sataa

    - kilvet muutaman kympin


    Eli ei kannata tehtä kevytkärriä vaan ostaa jostain vanha kärri ja
    muuttaa siittä. Menee muutoskatsastuksella.
     
  4. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Ja, onkohan kukaan käyttänyt turkkilevyä (mikä olikaan oikea nimitys ko levylle?) peräkärryn pohjalla?
    Jos runkoon jää 1400 x 525 aukko, ja päälle laitetaan 5mm alumiini turkkilevy, niin mitäköhän kg määriä esim renkaan muodossa voisi tuohon keskelle laittaa?
    Toki oikeasti rengas tulee lähemmäs reunaa, mutta arvuuttelenkin sitä, millä kiloilla ko levyn saa notkumaan pussille, josta se ei enää palaa.

    Peräkärryyn kun tällähetkellä voi vielä valita myös vanerin (18mm), mikä on sinänsä turvallisempi vaihtoehto, mutta ei niin kestävä.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulle katsuri sanoi, et kevyt kärryssä akselin pitää olla tehdas tekoinen eli liikenne merkki putki vajan takaa ja 10e moponetin mönkijän navat migillä kiinni ei käy.

    Aisa pitää olla pulttaamalla kasattu akselin takaa kiinni ja A-mallinen sekä tarkoitukseen riittävällä kestävyydellä.
    Sitten kysyin et miten jos teen sen A;n pienan hitsaamalla U-palat päihin ja pulteilla sekä levyllä se kiinni niin sanoi, et on kyllä rajoilla onko aisan rakennetta silloin hitsattu ja suositteli kokonaan pulttaamalla kasaamaan.

    Vetopää pitää olla painolle hyväksytty eli motonet 800kg vetopää missä on e-leima passaa.

    Mutta parhaiten saat homman selville kun käyt kats.asemalla kysymässä.



    Itse en kyllä ymmärrä miten hitolla se on muka kestävämpi kun pulteilla kasataan kuin, että luokat omaava hitsari saumat polttelisi, mutta toisaalta jos joku kotona sen ruosteisella langalla ja valovirta mikillä tekee niin ei välttämättä ole kestävä.
     
  6. No ei tämäkään laki siitä johdu että omatekoisia kärryjä olis jotenkin hajoillut enemmän kuin tehdastekoisia. Todennäköisesti päin vastoin, kun ei osata laskea tarkkoja lujuuksia niin tehdään sellanen että varmasti kestää. Veikkaan että monikaan tee-se-itse rakentaja ei uskalla tehdä niin heikkoa kärryä mitä tehdastekoiset on.

    Nyky-yhteiskunnassa on vaan käytäntö, että kaikkea mahdollista itsetekemistä koitetaan rajoittaa erilaisilla kielloilla, määräyksillä ja lupamenettelyillä. Virkamiehethän tuota byrokratian lisäämistä rakastaa, mutta usein myös yritysmaailma lobbaa näiden vapauksien rajoittamisen puolesta.
    Pienyrityksille niistä tosin on yleensä enempi haittaa kuin hyötyä, mutta isot firmat hyötyy, kun kilpailu vähenee.
     
  7. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Nämäkin holhouspykälät on saanut alkunsa isojen kärrytehtaiden lobbauksesta, jotta saadaan pienet yrittäjät pois markkinoilta. Ja on myös onnistuttu siinä. Ei tällä ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, eikä silläkään ollut mitään merkitystä kuinka moni pienyrittäjä EU alueella menetti työnsä tämän takia.

    Yksittäisen kärryn tekemisessä järkevintä (ja halvinta) on tehdä uusi kärry käyttämällä jotain vanhaa romukärryä kanta-ajoneuvona. Kun ei ole säädöksiä siitä, mitä kanta-ajoneuvokärrystä pitää käyttää, joten on muutoskatsastettu aika mielenkiintoisiakin omavalmisteita. Eli toisin sanoen rekisteriote ja kilpi riittää ja pikkupätkä runkoa, jossa valmistenumero. Siitä se homma etenee. Tähän kai nuo EU lobbarit pyrkivät?
     
  8. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Pulttiliitoksessa ei ole väsymismurtumalle altistavaa reunahaavaa kuten hyvässäkin hitsausliitoksessa on, huonosta puhumattakaan. Ja kun katsoo miten kevytperävaunuja vedetään niin että ne pomppivat puolet ajasta pyörät ilmassa ja räminä kuuluu kortteluin päähän, niin rakenteen väsyminen on ihan oikea riski säännöllisemmässä käytössä. Olen kerran korjannut peräkärryn lokasuojan joka oli murtunut melkein kokonaan kahteen kappaleeseen kulmasta kulmaan.

    Vaunu kulkisi tasaisemmin jos jousituksen voisi säätää kuorman mukaan. Mitenhän sen onnistuisi? Akseliin kierrejouset joiden yläpäitä voisi säätää? Ilmaiskarit? Joissakin farmariautoissahan on tasonsäätöautomatiikka, voisiko sellaisen soveltaa?
     
  9. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tuota... jos normi kärryä haluaa, ei tekemisessä pitäisi olla mitään sen suurempaa estettä - jopa "asiantuntija lausunnot" ovat poistuneet, eli normi laputus käy konttorilla kuin konttorilla.

    Pulttaamalla aisan saa laittaa eteen. Jos itse tekee, niin sitten ehjänä viimeisen akselin taa, jossa saa jo hitsatakin.

    Ts. vetopää, aisa, akselit ja näihin todistus jarruista. Valot oikeilla merkinnöillä ja sopiviin kohtiin - loppu onkin omaa mielikuvitusta.
    Meinasin tuommoista kippaavaa koettaa tällä kertaa tehdä. Saattaa olla vaan tuon painon pitäminen (edes) alle 1000kg olla aika hankalaa...
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Enempikin peräkärryn uudistaminen.
    Tuo kuuppa on hyvä. Siinä on neljä irrotettavaa pyörää, joiden avulla pystyn yksin ottamaan sen pois, ja laittamaan takaisin. Painaa noin 120kg. Alumiiniputkea, ja peltiä, paitsi tuo katto. Menee vetäessä pienellä polttoaineella.
    Ei tartte hävetä eurowagoneita radoilla!
    [​IMG]
     
  11. HV

    HV 3rd gear

    2016 ei onnistunut, vanhaa kärriä muutoskatsastaa paremalle akselille ja mittojen muutos. Olisi pitänyt saadaa lausunto paperille kärrinvalmistajalta. Piti yksittäistyyppihyväksyttää jarruton omavalmistekärri, maksoi jotain 200 €.
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Vanhasta kärrystä onnistuu halviten, mittoja voi muuttaa mutta massoja ei, eli siitä 1200kg asuntovaunupohjasta ei saa 2000kg kärryä akseleita vaihtamalla.
    Jarruttoman uuden tekeminen ei oikein kannata kun uusia sinkittyjä saa järkevästi kaupasta, yksittäishyväksyntä maksaa joka paikassa saman verran. Jarrullisen kannattaa, saa sellaisen kun haluaa, varsinkin isot jarrulliset on arvokkaita kaupassa.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Milloin tyyppihyväksytit?

    Paikallisella asemalla oli melkonen taiteilu saada soliferin alusta kilpiin, toinen lähtikin jo mönkijän kärryksi toinen on vielä pihassa

    Ite kun tahdon erikoisemman kärryn, se joko maksaa oikeaa rahaa kun käsityönä tehdään tai sitten ite tehden
    Jossain kattelin lähelle vastaavaa mitä tahdon mutta oli kehnommilla painoilla ja ihan vaan 5000 euroa lavarakenteettomana ja kilvettömänä, kun "agados" taitaa irrota tehdas uutena parilla tonnilla kilvissä olevana


    Tympäsee kun nyt ois mahdollisuus raappia 750kg kärry kasaan, niin enää ei saa tehdä
    Jousia vaille ois ollu kaikki vihdoin kasassa :odmad:

    Epäilisin, et Gooseneck kärryjen valmistajien lobbauksen aikaan saannosta koko EU-kärrynvalmistuskielto paska
    Nythän kun taitaa olla sallittu rehellinen gooseneck ainakin vetopisteen etupuolella saa olla kevytperävaunuakin 2m, niin kiireessä pitää kieltää ettei kukaan vaan tee itelleen isompaa ja komeempaa asuntovaunua kuin naapurilla :odroll: :odrealmad:



    Miten onko tietoa saako asuntovaunun rungolle tehdä asuntovaunun, eli mätiny kafi tönästä rungolta pois ja streamline tai mieluummin 6m pitkä pisara tilalle
    Itelle kun ei normaali vaunu toimi, tarttee eteisen :poff:
     
  14. HV

    HV 3rd gear

    22.12.2015

    2015 kesällä tuli jokunen kärri hankittua tätä projekttia silmällä pitäen ja niistä ei saanut sitten tehtyä, kun ois pitänyt saada valmistajalta papereita. Kylpytynnyrin tein kärrille ja siitä tuli kärri jotta jäi vielä kantavuuttakin puille. Hinattavanalaitteena ei saa olla puita kyydissä.
     
  15. rodhot

    rodhot Gearhead

  16. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Kaverit on värkännyt noita Vanin/Dodgen koppia vanhojen asuntovaunujen rungolle ja kyllä ne on leimattu.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ongelma tulee siinä kun mun käsittääkseni nyt vuoden vaihteessa muuttu pykälät.

    Ja taitaa pitää vtt;llä tutkituttaa lujuudet sun muut ja hyväksyttää rakenteet
    Eli enää ei kelpaa jonkun tekemä lausunto ja 200e "voitelua" kuten parivuotta sitten ois kelvannu.
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Mistähän noi uudet pykälät löytyis? Olis "ehkä" hieman tarvetta tietää jotain.....
     
  19. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Olisiko jotain faktaa asiasta? Finlex säädöskokoelmasta ei löytynyt mitään uutta, ja Trafin ohjeistuskin näyttää olevan sama kuin ennenkin: http://www.finlex.fi/data/normit/42...n_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf

    Itsellä yksi kevytperävaunu valmis ja olisi menossa muutoskatsastukseen ja siksi kiinnostaa tietää mistä olet tietosi saanut?
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kolmeviikkoa sitten oli puhetta katsastusmiehen kanssa

    Jos tulee asemansuunnalla käytyä kysyn tarkemmin, et mistä löytyy uusia pykäliä vai onko kyseessä trafin tiedote, eli kirjelmä joka tulee asemalle ja asiakkaalle asia ei kuulu paskaakaan, kunhan leimuri ottaa haukut katsastustilanteessa


    Mutta tosiaan puheli, että aisa ja rakenne pitäisi hyväksyttää erikseen, että katsastus mies ei saa niitä enää hyväksyä
     

Kerro tästä muillekin!