Peräkärryn valmistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Melukone, 22.11.2008.

  1. Melukone

    Melukone 1st gear

    Onko lain puitteissa vielä mahdollisuus valmistaa omavalmisteperäkärry??
    Muistan kuulleeni jokunen vuosi sitten, että EU kieltäisi kyseiset vempeleet.
    Pari päivää sitten kuulin, että saa rakentaa, mutta vetoaisaa EI SAA
    HITSATA kärryn runkoon kiinni. Jos jostain siis löytyy tietoa niin kaikki
    vinkit ovat tervetulleita. Myös mahdolliset piirustukset kiinnostavat.
    0400-799 736
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Näin on.
     
  3. Melukone

    Melukone 1st gear

    Kuulopuheet piti siis tällä kertaa paikkansa. Mistä löytäisin lisää
    tietoa aiheesta?? Onko siis tuo nyt ainoa EU:n määräys vai
    saako kärryn vielä tehdä itse??
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Onko toi siis joku uus juttu ettei sitä aisaa saa hitsata kii? Mulla on 2 vanhaa kilvellistä omavalmiste kärryä ja toisessa se on hitsattu. Toisessa on pulteilla, mää just vaihdoin siihen uuden kun joku on kai pakittanu sen vanhan kieroon
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    tarkemmat ohjeet(ohje-läpyskä) löydät katsastus konttorilta....mutt pää sääntö on et vetopää, aisat ja akseli/jarrut täytyy olla eu-tyyppihyväksytyt, ja toisiinsa hyväksytyt(esim jarru-vetopää ja jarrut)

    halvemmaks tulee kun ostat jostain jonkun raato kärryn ja hissukseen korjaat sen etkä kerro kellään....eli vanhaa jää vaan pelkkä runkonumero!! :rotfl:
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    mää sain faijan vanhan kärryn, se on sen joskus teettäny ja kilvissä. Pientä fiksausta, mää vaihdoin sen aisan ja kaikki sähköt vielä tarttee, ne maksaa kai biltemassa muutaman kympin ne osat. Emmää ainakaan alkais itte tehdä kärryä, niitä saa käytettynä kuitenki aika halvalla ja pienemmällä vaivalla fiksaa.....
     
  8. samppa78

    samppa78 2nd gear

    ite ostin vanhan asuntovaunun ja hajoitin kopan pois.. kantavuutta tulis n. 650kg, kun kokonaismassa on 1050 kg. rungon olen jo tehnyt nyt vaan pitäs jostakin saaja halvalla vanerit lattiaan kokoa lavalla 4000mm*1950mm ja akseli on lavan sisäpuolelle..
     
  9. Melukone

    Melukone 1st gear

    Ajattelin toteuttaa homman niin, että ensin selvitän minkäkokoisia kuomuja
    löytyy valmiina - en kuitenkaan sitä pienintä mallia. Kuomun mukaan
    teen siihen rungon ja jossain vaiheessa ostaa pläjäytän sen kuomun.
    Aika hintavia valmiit kuomutkin..
     
  10. rasse

    rasse 1st gear

    Muutama vuosi siten tuli tehtyä omavalmiste...
    Vetopää pitää olla hyväksyttyä mallia ja tarpeeksi vahva/kestävä kärryyn eli massaan nähden (vetopäässä valmistajan tekstit).
    Akseliksi tuli laitettua kumikynkkä 750 kg jolloin sai kantavuutta pienelle kärrylle.
    Itse piti stanssata runkonumero aisaan (varalta vielä kärryn reunaan).
    Kärryn omapainon punnitsiminen siten että toinen renkaista puntarin päälle joka näytti 50 kg... Tämä sitten kertaa 2 = 100kg joka kärryn paino.
    750kg akselilla kantavuutta jäi siten 750-100= 650 kg.
    Kärryn kun itse punnitsi niin piti olla selvitys että mitä tuloksia saatu ja kahden todistajan nimet alle.
    Valoista pitää löytyä myös sumuvalo joka oikein kytkettynä taisi palaa koko ajan kun on jatkuva 12V veturin pistokkeessa (ei sumuvaloa veturissa)....
    Aikas ääliö kytkentä ja katsastusmies totesi että noin se pitää olla ja otat sumarin polttimon pois kun ei autossa ole itsessään sumuvaloa...
    Aika kivuttomasti meni katsastus (mittasivat lavanmitat ja teki rekkarit)..
    Itse en alkaisi tekemään omaa kärryä koska materiaalit tulee aikas kalliiksi ja kantavuutta vähän jos tekee ihan oikeesta raudasta...
    Paras homma olis jos löytää jonkun kärryn/paperit vanhasta kärrystä missä ei otteessa näy lavamittoja jne... Noilla papereilla voi sitten tehdä sellaisen kärryn mitoiltaan kun tarvista....
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    tuttu teki muutama vuos sitten kärryn itelleen ja kuomuksi teki vastaavan kuin on noissa isommissakin kärryissä, eli huonekaluputkesta kehikko mihin sivu ja kattolaudoille paikat. päälle teetti pressun. eli teki siis ihan puoliperäkärryn kopion pienemmässä koossa.
    noita pressuja sais varmaan teetettyä samoissa paikoissa missä niitä korjaavatkin.
     
  12. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Hiljattain ostin peräkärryn, joka sisälsi rekisteriotteen, akselin renkaineen, vetoaisan ja valot.

    Ohuesta profiilista kehikko ja pitkittäistuet koko matkalle. Näiden lisäksi U-pellistä vesivanerien ympärille kehikko sivuille ja päätyihin.

    Itse tehden sain hiukan venytettyä sekä leveyttä että pituutta, mutta kyse oli muutamasta sentistä kummassakin suunnassa. Ei siis mitään suuren suurta lavaa saanut aikaiseksi, olisikohan ollut 115*200 ja renkaat ulkopuolella...

    Kustannukset nousi siltikin kaiken kaikkiaan hiukan yli satasen, joka pitää sisällään yllä mainitun "peräkärryn" sekä profiilit, u-pellit. Maalit ja vanerit oli ilmaisia kuten lokasuojapellit oli ylijäänyttä paikka-ainetta.

    Pelkät maalien ostaminen rauta-kaupasta olisi nostanut kustannuksia niin paljon, että käytetyn, ehjän, kärryn hankkiminen olisi tullut joitain kymppejä kalliimmaksi...

    Tos olisi kyl yks akseliaihio, josta vois tehdä ja siitä sais riittävän ison kärryn tehtyä. Ainoo vaan, että tuohon rekisteriotteeseen ero on liian huomattava. Sokeampikin poliisi huomaisi, että rekisteriote ja peräkärry ei ole toisiinsa minkäänlaisessa suhteessa...

    TheJonssi
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    pressuja tekee ainakin Muovi Kuisma oy Somero.....ja ihan juur semmosen kun haluu....ja saavat kireäksikin mut sit ne haluu kärryn sinne "pajalle" ja sit se pressu rupee maksaa.....

    Kaverille ne teki semmosen "kireen" pressun autonkuljetus-traileriin ja se ei kyl yhtään häpee lujite muovi kuomulle.....jopa siistimpi ja ainakin kevyempi/kestävämpi ,niinku vuosissa kun toi lujite muovi tuppaa kovettuuu vanhemmite/halkeilee......
     
  14. Melukone

    Melukone 1st gear

    Kaveri osti taannoin uuden yksiakselisen kärryn ja kimpassa siihen
    tehtiin pressukuomu. Kehikko profiilista ja mitat paikalliselle
    pressuntekijälle. Ihan käypänen siitäkin tuli. Ja kuten sanoit niin
    keveydessä varmaan pärjää hienosti lasikuitukuomulle.
     
  15. Tapsala

    Tapsala 1st gear

    Täs syksyllä tuli tehtyä työkaverin kanssa kippaava autotraileri. Aisa oli valmis v-aisa, kahet kumijoustoakselit yhteensä 1800kg kantavuutta ja tietty työntöjarru tuli valmiina TEOHYDRAULISTA, niiden sivuilta näkee hinnatkin kaikista tuotteista.

    Ennenkuin kärryä alettiin tekeen, piirsin AutoCadillä piirrustukset ja kävin kysyyn mielipiteen katsastusasemalta. Näytti kuulemma ihan järkevältä niin päästiin hommiin.

    Nyt kärry olis jarrujen säätöä ja katsastusta vajaa valmis. Painoksi arvioimme 350kg eli kantavuutta jää sellaset 1450kg. Ton isompaa kärryä ei monenkaan pakettiauton perään saa laittaa. Aika kevyt tuo kärry verrattuna tehdastekosiin.
     
  16. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    vähän asiaa sivuten. aikoinaan ostin lava-auton minkä mukana tuli pressukate joka meni talvipakkasilla kireeks kuin viulunkieli ja kiinnikkeet
    hajos lavasta sekä pressusta. no ostin venekaupasta uuden pressun ja
    uudet kiinnikkeet niin tämä pressu menikin kireäksi auringon paisteella
    kesällä. jos sait kiinnikkeet irti niin takas piti käydä laittamassa jossain varjoisella alueella :-?
     
  17. Melukone

    Melukone 1st gear

    Minä en kyllä ostaisi valmiina edes pikkukärryä saati autotraileriakaan.
    Itse kun tekee niin saa niin paljon kiinnikkeitä laittaa, että varmaan
    riittää. Niitä kun koskaan ei ole liian vähän. Ja pikkuhiljaa kun ostelee
    hilppeitä niin ei tule niin "kalliiksi kerralla".
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tai siis niitä on aina liian vähän.
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    joo no ei oo Kuisman pressuilla ollu moista ilmiötä havaittavissa...... samaa materiaalia varmaan(?) kun "vammalan-pressun(vai kate?)" matsku....se on oikeeta "pressua"...eikä mitään muovi-kumia "painaakin kuin synti"
     
  20. Melukone

    Melukone 1st gear

Kerro tästä muillekin!