Peräkärryn valmistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Melukone, 22.11.2008.

  1. mke77

    mke77 3rd gear

    nii ja jos HALUU tehdä ja TÄYTYY olla omavalmiste , ni ite tein tommosen viimukesän....ote seuraavalla sivulla: http://kuvablogi.com/nayta/1266223/

    ja tän voin vaik myyräkin.....
     
  2. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    millanenkahan rasti ois tehdä romu-skottarista autotraileri. siirtää lehtijousen kiinnityspisteet edemmäs tai tekee etuakseliston kanssa siitta telin jos ohjauslaitteet lukittuna kelpais, periaatteessa kokonaispaino crewcapissa 4600kg
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jatketaan valmista ketjua. Onko tietoa kuinka kärryn akselin saa purettua? (Hessu 750) Teli on vinksahtanut liian painavan taakan alla ja siinä on reilusti klappia. pultit on auki mutta akselin pätkä ei ainakaan pikku paukuttelulla aukea.

    [​IMG]

    Toisella puolella on lappu joka oli pultilla kiinni mutta tiukassa on ilmankin.

    [​IMG]
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ...no pitää koittaa viikonloppuna jos isolla ulosvetäjällä saisi akselin sisään, jos ei liikahda niin pitää lainata töistä leka. Prkle.

    Edit: Akseli lähti lekalla "koputtelemalla" ja klapin syykin selvisi, Pronssi/messinkimikälie-holkki on kulunut soikeaksi eikä akselikaan uusi ole. Tämä oli pahempi puoli. Jos tuttu sorvari ei tee uusia puoli-ilmaiseksi niin paaliin menee. Ja taas prkle.
     
  5. Melukone

    Melukone 1st gear

    Peräkärry omavalmiste

    Kuomu hankittu(350e) 1500x3000. Raudat myös 36m, 150e. Lisäksi kaikki pikku tilbehöörit:lokasuojat, valot ym. Akselin vielä puuttuu..
     
  6. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Perävaunun vetoaisan on pitänyt olla tyypihyväksyttyämallia jo 1.1.2007 eteenpäin.
    Linkki Aken ohjeesen:

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D72789C4 ... toaisa.pdf

    Ja esimerkkikuvia rakenteista:
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/17D4D4BC ... isasta.pdf

    Eli siis vetopään ja vetoaisan tulee olla hyväksyttyä tavaraa. Ohjeen kohdassa 4 on esitetty kevyelle kärrylle sopiva vaihtoehto jolloin vetoaisa ei olekaan vetoaisa vaan runkorakenne, jonka ei tarviikaan olla hyväksytty :lol:
    Jarrullisessa kärryssä pitää olla myös laskelma vetopään ja jarrujen yhteensopivuudesta (renkaan halkaisja suhteessa jarruihin)
    Laskelman saapi yleensä osien mukana, myös BPW ja Knott maahantuojien sivuilta saa tulostettua paprut.
     
  7. kuutio

    kuutio Gearhead

    :rotfl: luulin ostavani biltemanista valmiin kärryn mönkkäriin, vaan omavalmisteeksi meni....ja sain viimesen kappaleen valmiiksi kasattuna ilman kasausmaksua (mallikpl) kasaajalla ei tajua pyöränlaakereiden toimintavälyksestä, ei pyöri uuden kärryn pyörät ei :poff: :poff: no taas se nähtiin, et jos haluu halvan ja hyvän nii pitää ostaa ne molemmat...
     
  8. GULF

    GULF Gearhead

    Re: Peräkärry omavalmiste

    Nyt kun vuosi vaihtui eli yksittäistyyppihyväksynnän siirtymäkausi loppui.
    Tarkottaa sitä että lähimmat katsastuspaikat Porista katottuna
    Tampere tai Turku...

    Eli Porissa ei ennakkotiedon mukaan ketään yksittäistyyppihyväksyjää.
    Siirtymäajan katsastushinta oli 280 euroa eli mahtaneeko paljonkin
    laskea vuodenvaiheen jälkeen :mad:
     
  9. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Kävin tuolla lapissa tuttuja morjestamas ja pellonreunalla pilkotti 2-akselinen autotraileri, ruåttista tuotu muuton mukana suomeen ja ruottin kilpiki näytti olevan..
    Sattuneesta syystä en juuri tarkemmin trailerin liitoksia ym. muista, mutta onko siis mahdollista katsastaa suomessa?

    :)
     
  10. stw307

    stw307 1st gear

    Periaattessa kyllä. Paperit siihen pitää tosin olla... Ei ruåttin säädökset hirveesti poikkea Suomen vastaavista. Sitäpaitsi kaikki EU-alueella katsastetut kikottimet, autot ja vaunut, PITÄIS hyväksyä myös Suomessa. Mutta paskan marjat... Kyllä se katsastusmies aina hylkyperusteen löytää :argue:
     
  11. Newbie

    Newbie 3rd gear

    No ei se auta, pitää kaverilta kysyä hinta sille.. :)
     
  12. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Kun mää tein 2006 ton venerailerin niin kantavuus laskettiin siten, että vetoaisa oli autossa kiinni ja pyöräkuorma punnittiin k-aseman puntarilla. .

    Akselien ilmoitettu kantavuus miinus puntarinnäyttö plus akselien omapaino oli sitten kantavuus. :eek: Johan tuli kaava...
     
  13. samiharju

    samiharju Gearhead

    yksittäishyväksyntää (jonka siis mm. uusi omavalmiste vaatii) tehdään käytännössa kaikilla katsastusasemilla vielä tänäkin vuonna, mutta tietyistä asioista kuten valaisinten asennuksesta ym pitää olla hyväksytyn asiantuntijan laatima paperi, näitä hyväksyttyjä asiantuntijoita ei paljoa vielä ole mutta lisää on tulossa. Test Worldin hinnaston mukaan n 300e testit esim juuri h-auton peräkärrylle on tehtävä.

    kun summaa pakollisia kuluja yhteen on helppo huomata ettei ihan perus "muulikärryä" kannata itse tehdä koska kaupasta saa n 500e:llä kilvitetyn uuden..

    yksittäistyyppíhyväksyntä n 2-300e (konttorikohtainen hinta)
    hyväksytyn asiantuntijan lausunnot n 300e (riippuen testipaikasta ja mitä kaikkia vaaditaan)
    kilpi ja rekisteriote n 20e

    näiden lisäksi jarrut/vetopää käytännössä uutta kaupan tavaraa jotta saa yhteensopivuuspaperit, lisäksi aisa kaupasta tai oikein tehty "jatkuvarakenteinen" kotikutoinenkin käy.

    siinä on kuitenkin n 600eur paperikulut pelkästään, värkit ja työ päälle. autotrailerin nyt kannattaa vieläkin kai itse tehdä, mutta ihan peruskärryä jota saa kaupasta ostaa ei kyllä enää kannata...

    tulossa on toki lisävaatimuksia tulevaisuudessa uusille mm. peruutusvalo jarrullisiin, joka taas pakottaa laittamaan europistokkeen, koska vanhasta loppu karvat kesken..
     
  14. samiharju

    samiharju Gearhead

    milläs ihmeellisellä puntarilla siitä punnittiin paino ilman akselia joka sit lisättiinkin laskimella?
     
  15. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    No se aksiloitten paino katottiin papereista.
    Akseleillehan ilmoitetaan kantavuus, sillon niitten omapaino lasketaan pois. Eikse näin mene?
     
  16. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mutta eikös se akseleitten paino tule mukaan jo tuossa punnitusvaiheessa???
     
  17. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Tottakai se on siinä puntarin näyttämässä lukemassa, mutta jousittamaton massa vähennettiin kärrilän omapainosta. Siten kantavuus lisääntyi jousittamattoman massan painolla. Sehän makaa maata vasten, ei sitä tarvitse kannatella jousilla... :eek:
     
  18. samiharju

    samiharju Gearhead

    mites tien päällä sitten toimitaan, kun kärryn kokonaismassa on vaikka 750kg, otteessa lukee omamassa esim 100kg noin punnittuna, ja sulla on kokonaismassa miinus omamassa eli 650kg punttia kyydissä, polliisi tuuppaa vaa´at pyörien alle ja katsoo paljonko sulla on sitä massaa oikeesti..
     
  19. Jimi

    Jimi Gearhead

    Niin tuohan on tilanne silloin kun kärry on paikoillaan kotipaihassa, mutta kun lähdetään liikkeelle pitää vetoauton siirtää myös sitä kärryn renkaiden/akseleiden aiheuttamaa massaa, vai jääkö akselistot sinne kotipihaan odottamaan paluuta ja kärryn lava/runko vain levitoi siellä vetoauton perässä.

    Ehkä joskus tulevaisuudessa saamme myös tuollaisi kärryjä, mutta vielä tänään ne ovat vain tieteiskirjallisuudesta tuttuja.
     
  20. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    On meitä kyllä monehen junahan jne. Mutta maailma ois muuten tylsä paikka :)
     

Kerro tästä muillekin!