perän jurina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 29.11.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    autoni on chevy van ja ongelma on se kun on pysähdyksissä esim: liikenne valoissa ja löysää jarrua pikku hiljaa niin kuulu semmosta murinaa!! vai kuuluko se jarruista? toinen ongelma on se kun joskus tai harvoi kuuluu ajaessa sellainen murina taas perästä en oo varma kuuluuko se renkaista kun ne osuu jäisen tie uran reunaa mutta ääni kuuluu joskus toivon vaan et perä kestäs kesään asti ei oo kiva purkaa ulkona 20 asteen pakkasessa! perä on 10 bolt
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse asiassa perän ääntäminen saattaa olla pirullisinta juuri korville, ei se perä välttämättä pienen murinan takia hajoa. Itekkin ajoin n. 8 vuotta kinnerillä, jonka perä huusi kuolemaa...
     
  3. Cammer

    Cammer 1st gear

    No mulla ainakin murisee ja narskuu jarrut kun pikkuhiljaa nostaa poljinta ja pyörät lähtee pyörimään, toisaalta se ääni kuuluu edestä.
     
  4. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kyllä mullakin vanin jarrut murisee jos hiljaa liuttaa ja painaa jarrua. Talvisin tulee monesti kuviteltua että on jotain vikaa autossa kun ei noi vanit tahdo mahtua tavallisten autojen tekemiin uriin ja kuuluu kaikenlaisia murinoita ja auto mutkittelee ihmeellisesti kun toisen puolen pyörät nousee urasta pois ja toisen puolen pyörät taas tipahtaa uraan.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Anna sille banaani niin lakkaa perän huuto.Ei välttämättä paras idea käyttöautossa,myyntiautossa kylläkin toimii sahanpurun lisukkeena.
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ei se perän huuto niin akuuttia ole. riippuen tietty kuinka kauan se on jo huutanut ja miten ajettu :smile:
    on toki tapauksia joihin pitää puuttua: jos kuuluu naputusta(ei-lukollisesta) perästä mutkissa ja silleen niin kannattaa ainakin auki ottaa. mulla oli isossa atlaksessa se pikkurattaiden tappi muljuttanu melkeen kahden tapin kokosen soikeen reiän ittelleen kun oli putkisokka katkennut. ei ihme että kolkotti.. työkaverilla tuli kolme kyseisen akselin pätkää perän kannesta läpi niin että pamahti vaan komeesti. ja öljyt tielle..

    mutta ulina tai jurina ei yleensä merkkaa mitään hirveen vakavaa, paitsi tietty ottaahan se korviin pitkän päälle :smile:
     
  7. Kyllä se nyt vaan on aikalailla vakavaa, jos haluaa pysyä hengissä! Jurnutus kun jurnutus kannattaa aina selvittää koska se kuuluu melkein aina pinion-akselin tai vetoakselin laakereista kummatkin on tietääkseni aika elintärkeitä auton etenemisen takia. Sen lisäksi jurnuttava perä on aikapommi, se voi kiinnileikata milloin vain myös kovissa nopeuksissa! Kokemusta on melkein kaikki perät jotka on huutanu niin on hajonnut ennemmin tai myöhemmin nopeammin tai hitaammin. Sen lisäksi ei ole Järkeä rikkoa koko perää vain sen takia että ei viiti vaihtaa laakereita. Onneksi ei suurempia vahinkoja, mutta tiedossa on kuolemantapauskin perän kiinnileikkautumisen takia, NIIN! EI SE OLE NIIN AKUUTTIA!!!!
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tuollainen jarru päällä ryömittäminen tuskin saa perää ääntämään, jarrut sen sijaan hyvinkin. Putsaa takarummuista jarrupölyt pois niin saattaa hyvinkin auttaa. Kokeile ainakin ennen kuin ryhdyt peräremonttiin.
     
  9. 454SS

    454SS 3rd gear

    oon törmänny muutamassa vanissa pinjonin mutterin löystymiseen. se aikaansaa pahalta kuulostavan äänen, joka ei kuitenkaan kuulu aina samanlaisissa ajotilanteissa. elikkäs kardaani irti, kokeile onko mutteri löysällä. mikäli vika on siinä, ei muuta kuin lukittetta väliin ja mutteri kiinni
     
  10. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    täytyy muuten olla pirun huonokuntonen perä jos leipoo kiinni vaikka on öljyä muutama litra sisällä.. siinä saa jo alkaa laakerista lähteen palasia tai akseleita mennä poikki. mutta voihan se leikata kiinni, ei siinä mitään, siihen vain vaikuttaa suuresti ajotapa, vääntö.. ja kyllä omien kokemuksien mukaan ääni kuuluu kylläkin väljästä välityksestä useammin kuin laakereista ellei sitten ole ajeltu kuivana. omassani oli puol milliä klappia kun 0.12-0.17mm on se oikea määrä, se piti aika ulinaa muttei pidä enää kun säädin sen.
     
  11. M.H.

    M.H. 3rd gear

    Astrossani oli pinjonin mutteri löysällä, hiljeni kiristämällä. Toi jurina viittais mielestäni jarruihin. Itelläni sama homma, lisäksi kolahteli kun jarrutti peruuttaessa. Oli jarrukilven kiinnitysmutterin reijät kuluneet väljiksi eli kilpi oli melkein irti.
     

Kerro tästä muillekin!