Perän kavennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja SpedeX, 28.1.2004.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Olen kans pitäny kädessä tollasta karpiola vetaria ja oli autosta jolla ajettu 9:n aika.Ihmettelin kans kun ne oli vähän raakileen näköiset kun oli vanha laippa mutta näyttää kestävän kuitenkin.
    Mutta jos maksaa billetti malli 200e kpl niin ei kyllä ole kovin paha.Tietääkö kukaan tekeekö ne boorit kiekolla vai oikein vierintä jyrsimellä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: bbford 2004-02-11 10:50 ]</font>
     
  2. bbford

    bbford Gearhead

    Minä kysyn mutta on ollu pari kertaa puhetta noista ja tuntuu herroille tulevan näppyjä kun kyselee....
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tänä päivän kerroin jää kyllä jonnekin ehkä 1.5-1.7 tollasissa hiluissa, eli hyvinkin saattaa tulla karpiolan tekeleitä edullsiemmaksi. Noi hinnat on suoraan Moserilta, jostain "hobby hallista" voi saada halvemmallakin?
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oisko jollain tietoa siitä aineesta mistä esim. Karpiola tekee ne säästömallin vetarit? Eli onko ne vaan ihan CroMo keppiä vai jotain parempaa? Jos jostain sais sitä ainesta niin vois huvikseen tehdä itse vetarit kun kerta vehkeet on olemassa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Viimme kesänä kavensin Fordin-9" vetari on alkuperäiset,lyhennetty ja jyrsitty uudet boorit homma hoitui kokkolassa tais maksaa 100e.
     
  6. Poncho69

    Poncho69 1st gear

    Moi,

    Sen verran noista vetarien hinnoista vielä; MOSER:ilta tilatessa kerroin tosiaan on 1.5-1.6, jollei tilaa niputtain.

    Mutta Superior:ilta löytyy joko EVO-mallisia, tai HD-oem tuotetta.
    Näiden kertoimet jää sitte jonnekkin 1.2-1.3.

    Samoin STRANGE engineer:ingin vetarit jää samoihin ku Superit.

    Kaikki kuitenkin tietää jo mistä tilata...!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä sen perän voi laittaa kokonaan pyöriin sorviin . olaan kaks perää kavennettu sillälailla , ja jos joudut ostaan mopen vetariaihiot niin tulee halvemmaksi tilata jenkeistä valmiit ku teettää karpiolalla tämän päivän hinnoilla.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tosiaan 12 naulasta murikkaa minäkin suunnittelen ja kiinnostas tehdä ne vetarit itse. Eikö kukaan tiedä siitä materiaalista mistä mm. karpiola tekee ne säästömallin vetarit? Ei kai ne mitään billettiä ole?
     
  9. Chevisti

    Chevisti 1st gear

    Vetarin voisi tehdä vaikka SR:stä ja karkaista ja päästää 40:neen kyselin tutulta sepältä joka on tehnyt karkaisuja jo ainakin 30 vuotta ja kyseiset vetoakselit tai sitten voisi vetarit tehdä impax supremestä joka on työkalu terästä ja kyllä kestää. Akselihan varmasti kannattaa tehdä kahdessa osassa keppi ja laippa erikseen muuten kallista raaka ainetta menee turhaan kun laippa on jotain 100-150mm ja akseli 30-50mm joten ei muutakun keppi aihiota tekemään ja krympillä laippa sen päähän kiinni ja sitten hitsaus ja jos on tarvetta koneistaa vielä sen jäälkeen vetaria esimerkiksi pulttijaon tai laakeripinnan tapauksesta riippuen jonka jälkeen karkaisu ja päästö ainakin tuolle SR:lle impaxsista en ole niinkään varma.Nuo tehtaan vetarithan ovat puristus valettuja aihioita kaiketi ja vähän paremmat takovaluja jotkut ovat vain automaatti teräksestä sorvattuja ja pintakarkaistuja joten kyllä itsetehtynä saa varmasti parempia ja halvemmalla jos apinakoneelle saa jonkun tekemään ohjelman niin niitä aihioita pyörittää vaikka sata päin jos huvittaa ja hinta tippuu sitä mukaan kun kappaleitten määrä kasvaa.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Outoja aineita mulle mutta eikohän niitä jostain sais hommattua. Näköjään se karkaisu ja päästö tarvis tehdä? Aikaisemmissa kommenteissa joku meinas että ainakin Moparin vetarit kestäis hyvinkin ilman karkaisua. Itsellä ei ole siihen tarvittavia vehkeitä eikä kovuus mittariakaan(vai tarkoititko Chevisti tolla 40:llä kovuutta?). Toisaalta sitähän vois kokeilla ilman karkasua kun kerran aion tehdä sellaisen laakeroinnin pyörille ettei vetarin katkeaminen aiheuta katastrofia. Vasta kesällä kuitenkin olis tarkoitus kyseinen projekti toteuttaa kunhan sopivan perä aihion löytää ja kun auto on kuitenkin kokoajan ajokunnossa niin sinänsä hätää ei ole. Kiitos Chevisti tiedoista, täytyy tutkia noita materiaali vaihtoehtoja.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos ei karkase, niin sitten ne helposti kiertyy. Jos taas on liian kovat, niin sitten napsahtaa poikki helpommin.
     
  12. Chevisti

    Chevisti 1st gear

    Tarkennusta vielä tuohon omaan kommenttiin impaxia ei suositella hitsattavaksi muutakuin ns.miljoonapuikolla jota saa certaniumilta tais olla jasper oy tai joku sentapanen kun tuo maahan hinta jotain muistaakseni 1000mk kilo. SR:ää ei myöskään suositella hitsattavaksi kovuus oli tuo 40 ja impaxia saa uddeholm oy:stä. Raakaaine kirjasta saa myös katsottua sopivia materiaaleja akseleihin ja varmasti uddeholmilta saa tietoa rutkasti lisää kun vaan kysäisee.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo tarkotus olis tosiaan hitsata se laippa siihen. No täytyy kysellä noista raaka-aineista ja kai niille eri teräksille ilmoitetaan jotain "kiertymislujuuksiakin" josta vois sitte päätellä jotain.
     
  14. cool

    cool 1st gear

    Juuri tänään lyhensin perää katkaisemalla
    putkista palat pois sellaisilla ns. putkimiehen putken katkaisijalla
    70mm.n saakka(lainattu)katkesi helposti ja tuli suorat päät,
    sisään 5mm seinämällä sorvissa 120mm pitkä teräsholkki(tukee akseliputken hitsauskohtaa)vetareilla suljetut laakerit.
    ja muuta kuin vetarihommiin.
     

Kerro tästä muillekin!