Perän kopasta..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Capri26i, 11.8.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    En nyt ollut varma kuuluuko tää tänne vai alustakeskusteluun.. No, kumminkin, kun mulla on tarkotuksena rakentaa Wattin linkki tohon, niin kestääkö toi perän koppa sen, vai vääntyileekö se niin paljon että menisi kieroksi ja alkaisi vuotaa öljyä? Tästä nyt olen kuullut sen verran tarinoita eri selityksineen, että ajattelin kysästä jos vaikka joku tietäis.
    Mitään hyötyähän tosta linkistä ei mulle ole sen enempää kuin nelilinkistäkään, noin niinkun käytännössä, mutta haluan silti sellaset autooni rakentaa.
     
  2. country sedan

    country sedan Gearhead

    Olen jossain nähnyt semmosen ratkaisun jossa kiikku on kiinnitetty öbaut 50x5 latasta tehtyyn ristikkoon joka on kiinnitetty kopan ruuvien alle. Onhan niitä sitten kyllä kaupan vaimiita sarjoja joissa kiikku tulee suoraan alukoppaan kiinni mutta hinta tais olla suhteellisen pöyristyttävä.
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Jostain olin ymmärtävinäni, että olisi parempi, että Wattsin nivel olisi kiinni korissa ja päät akselistossa.
    Ohessa pari sovellutusta:

    home.earthlink.net/~myradpc/_uimages/WattsCar1.jpg
    home.earthlink.net/~myradpc/_uimages/WattsCar.jpg
    home.earthlink.net/~myradpc/_uimages/Wattson4.jpg
     
  4. country sedan

    country sedan Gearhead

    Kyllä Watt'in linkissä tangot tulee koriin ja kiikku perään, aina.
     
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    No ei se nyt ihan aina taida olla, eikö se nyt näy noista kuvistakin että sen voi toisinkin päin tehdä? Ja sitten sen voi tehdä vielä niin, että se keskinivel on vaakatasossa... voi sen sitten kiinnittää jonnekin muualle kuin siihen takakanteen.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2003-08-13 13:03 ]</font>
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear


    Ennen kuin jatketaan kinaa, niin
    http://corner-carvers.com/forums/showth ... eadid=4271

    samasta asiasta kinataan siis muuallakin.

    Pivot on rungossa seuraavissa:
    http://www.sema.org/showcase/semashow_i ... p?ID=28120
    http://www.sdjmotorsports.com/Wattslnk.htm

    perän takana
    http://www.griggsracing.com/ART/9wattslink.jpg

    ja perän alla
    http://www.totalcontrolproducts.com/rearcoil.html

    Valitettavasti minulta loppuu vaan älli jatkaa keskustelua tämän pidemmälle.
     
  7. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Äkkiseltää katsoen tuolla sijoituspaikalla ei ole merkitystä sillä kaikissa tapauksissahan itse mekanismi säilyy samana. Sijoitus on varmaankin paras tehdä sen mukaan mitä tila ja muut rakenteet antaa myöten, siis mahdollisimman yksinkertaisesti.

    Mitä taas tulee alkuperäiseen kysymykseen kopan kestävyydestä niin ilmeisesti ainakin wattin linkkiä varten tehdy kopat kestävät, rallipeleissähän ( ainakin Ford/Volvo) niitä usein näkee. Alkuperäiseen koppaan tarvinnee lisät muutakin kuin linkin paikka.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_S 2003-08-13 15:30 ]</font>
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kun laitat tuollaiset n.6mm latat siihen kuoreen niin pitäis kestää. Siitä saa tehtyä ihan siistinkin kun naputtelee latat kuoren pintaan kiinni ja vaikka hitsaa pätkillä kiinni. Ja latat tosiaan pulttien alle kiinni ettei koppa murru kiinnityspulttien reijistä, pysyy "huutomuljut" sisässä.
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ai niin, tämäkin kysymys unohtui kokonaan tarkistella.. joo, tota lattarauta-hommaa mäkin meinasin, sillä luulis kestävän.
     

Kerro tästä muillekin!