Perän lasku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 6.6.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä avuksi kun pitäisi saada -65 mustangin perää laskettua n. 5 cm.
     
  2. Lienee järkevintä on taotuttaa uudet lehdet. Silloin samalla saat perään jäykemmät jouset. Jos pelkästään muuttaa kiinnityskohtia, jousto ei muutu ja auton perä pohjaa herkemmin.

    The Duke

    Kaikkihan riippuu siitä mitä haetaan. Pelkkää laskua vai muutosta ajo-ominaisuuksiin?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Huutokosken Herttua 2002-06-06 11:56 ]</font>
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    BTW
    Kysäisin Vallilan Takomosta Chevyn jousien madaltamista (siis etu+takajouset) hinta koko roskasta alveineen 340 Eur (irtojousille)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattaa kysellä Musse-kerhon sivuilta myös. Sieltä löytyy monta ratkaisua. Mustangs Plussalta löytyy mid-eye ja reverse-eye -jousia.
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    Iso sorasäkki tai lyijyköntsä takakonttiin... :grin:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäs tämmöset palikat kustantaa? Mulla lukee rekisteriotteessa "Lehtijousen ja akselin väliin asennettu 50mm madalluskappale" Tuleeko u-pultit mukaan? Mistä näitä saa? EU-Partsista?
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Chevy kakkoseen maksoi takapään norrien
    takominen alas + paraabelilisälehdet 1kpl/jousi (keskeltä paksummat kuin päistä, sivulta katottuna!) yhteensä 300 nykyistä. Tasavahvasta latasta ei kannata teettää, jos ei kaikki lehdet ole sellaisia! Irtojouset, hinnat Tampereelta. Tuli perä tietenkin liian alas, olisko Coiloverit ratkaisu, kun pitäis 3-4 cm nostaa takaisin (alunperin perä oli hervottoman korkea, siitä virhearvio!)
     
  8. reeves

    reeves 1st gear

    Vein juuri lehdet Vallilan takomoon. Puhuin max. 4cm pudotuksesta. Apua! Tätä palstaa lukiessa pelottaa, että putooko liikaa? Jos lehdet suorenee niin, että ne ovat 4cm matalammat, niin laskeeko perä myös suhteessa saman 4cm...hmmm..?
    Mitä ovat Coiloverit?
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Omien kokemuksieni perusteellä väittäisin, että putoo enemmän. Sittenpähän näet...
    coilovereissa on jousi&iskari samassa paketissa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä auto tippuu just sen verran kun haluaa toleranssissa +-3mm omien kokemusten perusteella mitä pajakulmassa on tehty.
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Puhummekohan nimetön samasta asiasta? Kyllä mullakin ne JOUSET varmaan tiputettiin +-1 mm toleranssissa siihen mitä pyysin, mutta kun tiputin JOUSIA 20cm, tippui auton perä jopa siitä katon kohdalta mitattuna SELVÄSTI yli 20 cm, lähemmäs 30cm ts.1500mm pitkien jousien geometria oli sellainen, että olisin varmaan jotenkin laskemalla selvittänyt mitä se auton perä tippuu. No mulla oli ehkä ääritapaus, kun perää oli joskus nostettu varmaan 25 cm ja halusin sen niin alas kuin mahdollista, joten perän lasku ei ollut ihan millipeliä muutenkaan.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä puhe oli siitä mitä koppa tippuu eikä jousen korkeus muutoksesta.
    korista katotaan kohta mistä ja miten paljon tiputetaan tai nostetaan ja sen mukaan sepät takoo jouset.
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kun olet saanut perän pudotettua, niin katso vielä alta mahdolliset kontaktiongelmat. Mulla osu se jakokappaleeseen tuleva jarruletku pakoputken akselinylitykseen kun vaihdoin pehmeämmät jouset. Onneksi katsari huomasi sen, ikävä juttu yksipiirijarruissa, jos letku olisi hankautunut särki.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Jaa, mie kun sain Reevesin viestistä sen kuvan, että hän vei pelkät lehdet sinne takomolle sanoen montako senttiä niitä taotaan, ihan niinkuin minäkin. Ei siinä sepät puhuneet mitään auton korkeuden pudotuksesta, kun ne ei olleet edes nähneet autoa! Sama se, 4-5 cm pudotus ei kuitenkaan ole paljoa, joten kai se sitten menee millilleen.
     
  15. reeves

    reeves 1st gear

    Nimenomaan. Vein lehdet sinne ja pyysin takomaan niin, että laskevat nelisen senttiä. Jälkeenpäin mietin että olisiko pitänyt korostaa sitä, että perä pitäisi saada tippumaan niin, että sivulta katsoen perä laskee n.4cm. Siinä ammattimies olisi varmaan näppituntumalla tietänyt kuinka paljon pitää takoa. Nyt jos hän orjallisesti takoo jousia 4cm suoremmaksi, niin pelkään tippuuko perä suhteessa kuitenkin enemmän. Mutta ehkä tuo 4cm on tosiaan niin vähän ettei syytä suurempaan huoleen.
    Pakoputket olisi tarkoitus myös teettää uudet. Tuppaavat nyt jo kolisemaan taka-akseliin.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä näin on jos irtojousia pelaa niin silloin olisi parasta ilmoittaa paljonko koppaa tiputetaan eikä paljonko jousta suoristetaan se on eri asia.
     
  17. cam68

    cam68 1st gear

    mulla olis hyllyssä 5cm laskupalikat. tilattu summitista, alum.u-pultit omassa käytössä kun ei 5cm riittäny.palojen h:20e kiinnostaako?
     
  18. reeves

    reeves 1st gear

    Nyt on jouset haettu. Aika suorilta näyttivät 40mm laskun jälkeen. Uudet pannat oli laitettu, sekä eri paikkoihin kiinni. Tuntuivat jäykemmiltä..? nyt kuin vakiona(onneksi), vaikkei lisälehtiä laitettu.

    Jousen kiertymistaipumukseen liittyvä kysymys: voiko "lattarautapantoja" laittaa jokaisen lehden päähän? Onko siitä mitään hyötyä/haittaa?
    ps. Vallilan takomossa on oikein wanhanajan tunnelmaa. Hämärä, likainen verstas, ahavoituneita seppiä likaisissa haalareissaan...öö..ja kaikkee..:smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: reeves 2004-02-06 17:43 ]</font>
     
  19. reeves

    reeves 1st gear

    Näyttihän tuo perä laskevan juuri sopivasti,- toiselta puolelta, toinen puoli on 3cm korkeammalla!?
    Toki tallin lattia on epätasainen ja rengas paineet mitä sattuu, mutta ero on niin huomattava, että epäilyttää onko joku menny nyt pieleen. Irrallaan ollen jouset näyttivät kyllä olevan samanlaiset.
    Eikä oikein kehtaa soitella takomoon että;.."musse on nyt vinossa!!"
    No täytyy ajaa auto ulos hankeen ja tarkkailla tasaisella alustalla.
     
  20. JouniK

    JouniK Gearhead

    Mitä maksoi?
     

Kerro tästä muillekin!