Perän vahvistuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja herrakani, 31.1.2004.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Höm.
    Jos mää hitsaan perään semmosen vahvikeselkärankaruodon, niin pitääkö perä purkaa ennen sitä, vai onko näitä tehty silleenkin, et perä on ollu kasassa?
    Meneekö se helposti mutkalle?
    Tig, mig vai puikko?
    Lattarauta vai profiili?
    Millä suoruuden saa tarkistettua sauman viilettyä?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Harvassa autossa on niin paljon tehoa että kuorta tarvitsee vahvistaa. Jos autossa on 4-linkki ja todella paljon tehoo niin sit ymmärrän. Mielestäni kannattaa unohtaa koko juttu ja käyttää into johonkin muuhun kohteeseen.
     
  3. ply72

    ply72 1st gear

    ei kait se kovin helposti väänny, mutta voihan sen purkaa, öljyt yms. varmaan lämpenee aika mukavasti ku hitsuuttelee
     
  4. ply72

    ply72 1st gear

    ei kait se kovin helposti väänny, mutta voihan sen purkaa, öljyt yms. varmaan lämpenee aika mukavasti ku hitsuuttelee
     
  5. ply72

    ply72 1st gear

    oho
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

  7. 63impala

    63impala 1st gear

    Mä jouduin vahvistaan Impalassa olevan hiacen perän kuoret. Vahvistamaton vääntyi bumerangiksi pienen selkäsaunan jälkeen. Eikä tossa Impalassa voimaa niin kauheesti oo. 2:n ja puolen millin pellistä särmäsin sellaisen U-palkin, jonka reunat muotoilein sopimaan perän takaosaan. Perä oli tyhjä hitsatessa, mut ei kai se haittaa, vaikka romut ois sisälläkin. Migillä liimasin pätkissä kiinni ja ei takapyörissä ainakaan havaittavaa haritusta ole...

    _________________
    Built when cars were made to last...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 63impala 2004-01-31 22:18 ]</font>
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ai niin joo, siellähän on öljyä ja kaikkea.
    Joo, ehkä se on syytä purkaa sitten, mut alkuperäisestä kysymyksestä vielä, että miten mä tsiigailen, et se säilyy suorana?

    Pyöritän sorvissa?

    :smile:
     
  9. ply72

    ply72 1st gear

    onnistusko sorvissa ja heittokellolla ?
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    Pistät puristimella laippoihin n. 50cm pitkät kapulat kiinni, 90 asteen kulmassa akseliin siis, ja niiden päistä ristimittaa seurailemalla? Milli on paljon vasta lompakossa...
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kuulostaapi järkeenkäyvältä.
    Kiitoksia vinkeistä, oi viisaammat.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Hyvässä lykyssa saat selkäruodon hitsaamalla sen akselin suoristettua! Ne nimittäin aika harvoin on ihan suoria edes tehtaan kunnossa.
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    ..viittis vaan mennä tonne sateeseen purkamaan. Puoli metriä lunta ja lisää putoo koko ajan. Ja joo, autossa on nelilinkki kyl.
     
  14. Duster

    Duster 1st gear

  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se vaan pitää ton chevroletin perän kanssa tehä ylä- tai alapuolelle, kun se banjo aukee taaksepäin. Toi on 10 bolt lukkoperä.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aika moni stokkeri tai SG auto toimii mainiosti ilman vahvikkeita. Radalla saadaan kuitenkin ihan toiset voimat kun kadulla, joten kannattaa harkita moisia viritelmiä. Jos tämmösen homman haluaa kuitenkin tehdä on syytä käyttää lujiarakenneteräksiä eli CroMO ja vastaavat. Jos tuen tekee ns."paskaraudasta" parin millin seinämällä, ei koko virityksellä suurtakaan merkitystä. Suoruus tarkastetaan laittamalla kaikkien laakereiden paikalle holkit (siis purkamalla koko paska)joissa on n.40 mm reikä ja vastaavan paksuinen akseli täytyy mennä koko paketin läpi. Jos ei mee niin pillistä kuumaa... Jos homma halutaan tehdä oikein, muodostuu työstä valtava saavutettuun hyötyyn nähden.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos vehkeet on, niin ei toi mikään kaksinen homma oo tehdä, mutta aika moni tosiaan tulee varsin hyvin toimeen ilman. Eri perillä on tietysti eroja, mutta mopen 8 3/4 ja fordin 9" pitäis kyllä kestää aika hyvin.
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ruotsalainen alan mies suositteli 3-5mm teräslevystä alapuolelle tehtävää "boksia" takaa avattavaan perään. Saattaisinpa tehdäkkin semmoisen.
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Hmm, mutta jos teet yläpuolelle, niin saat tod.näk. vähän negatiivista camberiakin. Alapuolelta tuleee tod.näk. positiivista camberia.

    Herb Adamsin Chassis Engineering -kirjassa oli ohje paljonko Fordin 9-tuumaista pitää pillillä punaiseksi hehkuttaa, jotta saa ½ astetta camberia, muistaakseni 2 tuumaa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Fordin HD 9" orgiskuori on niin vahva ettei sitä kadulla saa paskas vaikka yrittäs. Tuskin on GM:n insinöörikään väärin laskenut kun perän mitoittanut esim. LS-6 Chevelleen!
     

Kerro tästä muillekin!