Peräöljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 17.7.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyseessä lukoton fordin 8-tuumainen perä. Mitä peräöljyä?
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    jotain kun täyttää api gl-5 vaatimukset
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ihan tavallista "80W-90 gear oil". Perän suhteen en tiedä, onko GL-5 tarpeen tai onko siitä haittaa vai hyötyä. Eihän silloin kun 8-tuumaisia oli GL-5 öljyjä oltu vielä tehtykään.

    Vanhoissa manuaalilaatikkoissahan ei nimenomaan saisi käyttää GL-5 öljyä.

    Muuten kun siellä auton alla könyät, niin otapa samalla irti perän huohotusventtiili, joka on jossain banjon päällä ja ainakin minun 9-tumpissa on se pitää jarrujen jakokappaletta paikallaan ja siitä lähtee letku jonnekin koriin. Kierrä huohotin irti, tarkista että huohottimen reikä on auki, jos on kiinni ja kovemmin ajat, niin paine kasvaa akselin sisällä ja saattaa tunkea peräöljyt akselin stefan ja sitten laakerin läpi rumpuun.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei GL-5 vaan GL-4:sta
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisi ollut tuo tarpeen yhteen Mustangiin, joka osallistui Grand Fun Runiin. Lykkäsi öljyt ulos banjon ja murikan tiivisteestä.
     
  6. Pave

    Pave 1st gear

    Itsellä olisi myös peräöljyihin kysymys. Projekti keskeytyi kun tuli kaikenlaisia ongelmia, niin rahallisia kuin kiireitäkin. Sain perän kasattua kiireellä, mutta tiivisteet ovat vanhat ja saattavat vuotaa. En raskisi laittaa kalliita peräöljyjä jos ne vuotaa maahan. Käykö tavallinen kone öljy seisonnan ajaksi, vai onko se ongelma saada sieltä pois tai jotain? Kysyn nyt kuiteskin ennen kuin menen sitä sinne lorauttelemaan.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Itse laittaisin perään vain perä/vaihteistoöljyä. Hinnallahan ei liene merkitystä, mutta luokituksen pitäisi täyttyä (API GL4 tai 5 tilanteen mukaan).

    "koneöljyillähän" on eri ominaisuuksia kuin perä/vaihteistoöljyillä.

    Joku Fortum -mies voisi pitää esitelmän.
     
  8. Pave

    Pave 1st gear

    Öljyt olisi tarkoitus vaihtaa sitten kun otan auton käyttöön. Eli saako kone öljyt pois perästä kohtuu helposti?
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Miksi sinne öljyä pitäisi laittaa, jos sillä ei ajeta. Laitat sitten, kun vaihdat tiivisteet. Jos siellä on ollut peräöljyä, niin on sen verran sitkeää, ettei kilkkeet heti pääse ruostumaan, jos sitä pelkäät.

    Mutta jos haluat jostain muusta syystä öljytä, niin

    Onko tyhjennysproppua? Jos on, niin sieltähän niitä saa valuteltua.

    Jos kyseessä on edelleen 8-tuumainen, niin irroita perä ja säilytä murikka ylöspäin ja pidä öljyä banjossa ja silloin tällöin pyörität välitystä, niin palikat pysyy hyvin öljyssä.
     
  10. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Ja kun otat auton käyttöön, muista öljyn lisäaineet(nimittäin jos omistat kitkalukollisen perän)
     
  11. Pave

    Pave 1st gear

    Juu, eli siellä on ollut peräöljyä. Ajattelin vaan että se pääsee ruostuun jos siellä ei ole öljyä, mutta jos se kerran on niin sitkeää.

    Ei ole 8 tuumainen.
     

Kerro tästä muillekin!