Peräöljyistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja buick87gnbl, 22.10.2024.

  1. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Taas tätä öljyjuttua, eli miten ovat eri valmistajien peräöljyt sekoituskelpoisia keskenään, siis ilman haittavaikutuksia tasauspyörästön toimintaan jne. ? Perä on GM- lukkoperä.

    Olisi kohtuu uutta Mobilin öljyä ja si aikas vanhaa Quaker Staten öljyä, minkä löysin hyllyn siivouksessa. Mites on, käykö sekoittaa?
     
  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Kaippa ne kelpaa sekotella yhteen jos luokitukset on kummassaki samat
     
    Isamu tykkää tästä.
  3. Isamu

    Isamu Gearhead

    Peräöljy ei kumminkaan ole mitenkään kallista niin jos vähänkin epäilyttää niin vie vanhat ongelmajätteeseen ja ostaa kaupasta purkit tuoretta evästä.
     
    Catiska, taunusstyle ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Näin kyllä itsekkin tekisin, perän laakeri tai hammaspyöräparin remontti maksaa kuitenkin moninkertaisesti siihen nähden, mitä pari litraa peräöljyä kaupasta maksaisi.

    Voihan nuo tietty lyödä sekasin, kipata perään ns huuhteluöljyiksi, antaa muutaman päivän pyöriä ja valuttaa pihalle, sitten uudet sisälle.
     
    Isamu tykkää tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Itsekin välttäisin eri merkkien sotkemista, ainakin sellaisessa kalustossa josta enempi välittää. Lisäaineistuksissa voi olla käytetty eri kemikaaleja, ja pahimmillaan ne syö toistensa "tehoa", joten ei se sekotus ole kyllä se paras mahdollinen. Näitä tietysti on näin harrastajan vaikea sanoa ihan varmaksi mutta ainakin joskus teollisuusöljyissä oli noin asia lisäaineiden suhteen.

    Oma kokemus lukon toiminnasta on se että luokituksen täyttävä öljy ja sitten oma GM-lisäaine öljyn joukkoon niin se lukko pelaa parhaiten.
     
    Catiska tykkää tästä.
  6. Näin minäkin asian näkisin. Jossain peltoautossa menisi hyvin, mutta jos jotain vakavampaa, niin menee öljykauppaan.
    Viime viikonloppuna linkkasin toiseen ketjuun uuden öljyheebon videon:

    Jostain 19.00 eteenpäin, niin se valistaa, että lukon lisäaineet on jees. Muuten kaikille muille öljynlisäaineille nöyyy..
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Moni keissi on niin tapauskohtainen. Pari esimerkkiä. 2010 Camarossa ostohetkellä 12 tkm. Huomasin heti että pihalta kääntäessä takaa kuuluu napsetta. Todennäköisesti tehtaan aineet perässä. Unohdin heti erilliset lisäaineet koska minusta turhaa ylimääräistä lotrausta. Kaadoin sisään Mobil shc LS aineen, loppui naputtelu. 2005 Mersussa oli 75 tkm, vaihdoin Redline öljyt, alkoi vetoakselien tiivisteistä vuotamaan, pakko oli tiivisteet vaihtaa. Nyt transussa myös Redline LS öljy, ei ongelmia.
     
  8. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitokset vastauksista kaikille! Eli joo, laitan si Nesteen W 80-90 öljyt perään seka tarpeen mukaan lukkoperän vaatiman lisäaineen tarpeen mukaan(todennäköisesti on tarve heittää pikkuputeli lukkoa varten sekaan).

    Tämäkö ok?
     
  9. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Itse olen käyttänyt Caprisessa Motonetin MAG 1 80W-90 peräöljyä per pullo0.9 l hintaan 9.99 € ja Us.partsista hakennut Fordin lukkoperän lisäainetta 12,30 € ( vastaa GM omaa lukkoperän lisäainetta). Toimii mulla ja vaihdan öljyt huolto-ohjelman mukaan 12.500 km kohdalla.
     
    Muokattu: 28.10.2024
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Minulla on Chevy pickupin 10 pulttisessa lisäaineena Motonetista saatava Lubeguard lisäaine. Lukon uutena asennuksen jälkeen yksi pullollinen ei riittänyt joten laitoin kaksi. Sisäänajon jälkeen riitti yksi pullollinen. Hyvin on toiminut. Pitää eikä rutise.

    En tiedä onko nykyöljyjen lisäaineistuksilla tällä väliä mutta ainakaan ennen kaikki perät ei kestäneet GL-5 luokiteltua öljyä. Syövyttää kuulemma jotain osia. GL-4:ssa on vähemmän lisäaineistusta ja vähemmän paineen kestoa. Eli oikea viskositeetti ei ole ainut asia noissa. Tuohon pickupin 10 pulttiseen on suosituksena GL-5.
     
    Muokattu: 28.10.2024
    fenix tykkää tästä.
  11. Manuaalivaihdelaatikossa tuolla on merkitystä. Siellä on syytä olla tarkka, mitä öljyä laittaa synkroinoinnin takia.
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Niin tuskinpa ne rattaat ja isommat laakerit öljystä rikki menee. En sitten tiedä onko jossain esim. pronssi- tai messinkiheloja tai muita keltaisia liukupintoja mille tuolla ilmeisesti on merkitystä.
     
  13. fenix

    fenix 3rd gear

    Ei ole taka-akseleissa mitään stefoja herkempia osia.
    Joten kyseessä varmaankin gl5 + vaihteisto.
     
  14. Isamu

    Isamu Gearhead

    https://www.tokmanni.fi/vetopyorasto-oljy-mobil-delvac-1-gear-oil-ls-7-5425037863810

    Pari purkkia tuota sisältää kaiken mitä perään tarvitset, tilavuus varmaan 2 quart luokkaa tai hieman alle.

    Käsivaihteistoissa tosiaan metalleja jotka vaatii tiettyjä lisäineitä/ominaisuuksia joten sinne GL-4 ja perään menee GL-5.
    Onhan sitten myös voimansiirtoöljyjä jotka täyttää molemmat luokitukset.
     
  15. Biltemassa on hyvä valikoima erilaisia Classic -öljyjä. Siellä on mm. GL-3 öljyä, jota ei ihan joka kivijalkakaupasta löydy:

    [​IMG]
     
    impala67 ja Catiska tykkäävät tästä.
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Niin en tiedä koskeeko näitä jenkkivehkeitä mutta jossain olen nähnyt pienissä vetopyörissä helat laakereina. Olisikohan ollut Fiatin tai Bemarin perä, joku eurovalmiste kuitenkin.

    Sitten on vielä erikseen hypoidivetopyörästölle tarkoitetut öljyt missä on omat lisäaineensa. Sitä en tiedä onko o.k. käyttää hypoidiöljyä tavallisessa perässä mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin hypoidivetopyörästö tarvitsee kuitenkin sen oman öljynsä. Monilla valmistajilla taitaa olla GL-5 ja hypoidi käytännössä sama asia mutta ei kaikilla. Tai ainakin kauppaavat hypoidiöljyjä erikseen.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eikös about 99% näistä harrastevehkeiden perävälityksistä ole hypoidi tyyppiä?
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Taitaa olla enemmän tai vähemmän. GM 10 bolt vähän vähemmän ja Ford 9" enemmän. Mihin sitten öljyvalmistajat vetää rajan noille hypoidilisäaineille normi GL-5:n lisäksi, tai onko niissä mitään eroa, niin sitä voi kai vain arvailla.
     
    Muokattu: 29.10.2024
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sinänsä mä en oo jaksanu hirveästi hifistellä peräöljyjen suhteen harrastevehkeissä paitti jos on toimiva kitkalukko jonka takia pitää olla just oikeat öljyt.

    Perusteluna esim toi maasturihomma, on ollu moneen kertaan semmoset vesikuramuussit päässy akseliin sisälle ja kuitenkin tullut ajeltua jonkun verran ennenkuin on huomannut, ei koskaan oo vielä menny yhtään laakeria tai välitystä kulumalla miksikään. Joskus on kyllä ollut niin rumat öljyt että on tullu tehtyä huuhteluöljynvaihto, eli pari kertaa peräkkäin vähän ajaen välissä.

    Samoin joskus aikanaan kun sai volvoon ton koneen vaihdettua ja ei ollut lukkoa, niin yhdellähän se suti ihan hulluna. No tasauspyörästöhän siinä rupes hajoamaan ja lopulta kun rupesin kemppaamaan sitä perää, niin se vähäinen öljy jota oli jäljellä oli semmoista harmaata puuroa jossa oli metallia kuin sorvin purualtaassa. Ja sillä oli kuitenkin ajeltu noilla puuroilla kuukausia. Tuli vähän hätä ettiä uutta vaihtoperää, mutta tollakin mentiin vuosia eikä mitään ongelmaa välityksessä eikä laakereissa.
     

Kerro tästä muillekin!