Perävälitys=kierrokset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kimmeli, 13.12.2007.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Minkälaisia kierroksia tulee koneelle eri perävälityksillä, vaikkapa 80km/h? Ei ylivaihteita vaan suoralla vedolla. 3.55? 4.11?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Riippuen renkaan halkaisijasta ja tietysti lootan&turbiinin luistosta!

    Esim. 245/60-15 kumeilla ja 4,10:1 välityksellä 100km/h n.3300r/min.
     
  3. Selli

    Selli Gearhead

    255/50/16 n.4 välityksellä 350lootalla 2400stallilla 100kmh:3000rpm tasan
     
  4. greenrtse

    greenrtse 1st gear

  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tämäpäs olikin hyvä linkki, mutta mimmosta prosenttia turbiinille pitäis antaa? Perus virimalli, stallia vaikkapa 3000rpm?
     
  6. Zoidberg

    Zoidberg Gearhead

    Leikin tuolla laskurilla ja otin dynolapusta ( ilmeisesti mallia inertia) huippukierrokset ja laskennalisen nopeuden niin jouduin laittamaan turbiinin luistoksi +20%, että luvut kohtasivat.
    Maantiellä kun ajaa mittarin mukaan 100:sta niin kierrokset huitelee 2900-3000 haarukassa ( laatikko th350, renkaat 255/45/17 ja perävälitys 3.23?) niin edelleen tuohon laskuriin joutuu laittamaan luistoksi 15-20%. Onkohan vika laskurissa, käyttäjässä vai autossa?
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos toimitaan kierroksilla jotka on selvästi yli turbiinin stalspeedin ei luiston pitäisi olla kuin muutama prosentti, ei millään 20%.

    Eli kannattaa kyllä vielä tarkistaa se peränvälitys, että se on oikeesti sellanen, ja nopeus- ja kierroslukumittarit.
    Laskuri nimittäin näyttäs toimivan oikein :rotfl:
     
  8. Zoidberg

    Zoidberg Gearhead

    Jatkoin tänään kokeilua ja ajoin gps:n mukaan 100:sta niin kierrokset oli 3000:ssa. Ja siltä se kuulostaakin kabiinissa. Sen jälkeen parkkiksella toinen takapyörä ilmaan ja merkit kardaaniin ja renkaaseen. Rengasta pyöritin 2 kertaa ja kardaani pyörähti alle kolme kierrosta (n. 2,75?). Ajattelin myös, että jos pyörittäis 20 kertaa rengasta niin sais tarkemman tuloksen mut olkapää tuli sen verran kipeäksi 10 kierroksen kohdalla että se jäi siihen (kardaani oli muistaakseni pyörähtänyt 13 kertaa).

    Autohan on -83 camaro 350+th350. Joku ei tunnu täsmäävän, ei kai tuo kierroslukumittari voi heittää niin paljoa? Vai voiko tuota välityksen laskemista sotkea jos tuossa laitteessa on risa lukkoperä?
     
  9. DC

    DC Gearhead

    Kyllä niitten molempien renkaitten pitää pyöriä yhtäaikaa välitystä laskettaessa ainakin lukottomassa perässä.Hyviä laskukaavoja on tarjolla joten ei tuon välityksen/kierrosten laskeminen pitäisi olla kovinkaan vaikeaa (jopa mie osaan :) )
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    höpöhöpö.
    Zoidbergillä on 2.73 välitys, ei kai siinä sen kummempaa.
     
  11. DC

    DC Gearhead

    öh...no niin...eli jos pyörittää 2 kierrosta yhtä rengasta, niin se kardaani pyörii sit sen välityksen mukaisesti ja antaa oikean välityksen...vai antaako...?Mielestäni ei...
    Laskemalla ainakin tuo esimerkki rengas antaa 3000 rpm kierroksilla ja 2,75 välityksellä ilman turbiinin luistoa ja "suoralla" 3. vaihteella vauhdiksi n. 140 Km/h...Ja jos vauhdiksi haluttaisiin 100 Km/h niin silloin perävälityksen tulisi olla n. 3,7 luokkaa...
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tottakai pitää molempien pyörien pyöriä lukottomalla perällä!!!
    Tasauspyörästö "puolittaa" saadun tuloksen jos toinen pysyy paikoillaan...
    En silti sano etteikö 80luvun muovikiilassa voisi olla 2.75 välitys, tod näk onkin... :eek:
     
  13. Zoidberg

    Zoidberg Gearhead

    Nyt tuli perheen kanssa reippailtua ja työnneltyä autoa pitkin parkkipaikkaa. Lopputuloksena se, että kun rengas pyörähti kerran niin kardaani alle kolme.
    Eli kysymyksenä voiko kierroslukumittari heittää vajaa 900 kierrosta tai turbiini/laatikko olla niin heikossa kunnossa että luistaa tuon verran.
    Aloin tuossa miettiä voisiko todennäköisin syy olla ettei laatikko ikinä vaihda kolmoselle asti?
     
  14. B 50

    B 50 Gearhead

    ...mistä syystä sitä yhtä pyörää pitää pyörittää 2 kierrosta niinkuin tossa ylempänä mainittiin.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Onko 1+1 alle, yli, vai tasan 2?
     
  16. DC

    DC Gearhead

    :oops: ...puolustuspuheenvuoro...Joo,kellonaika ei ollut otollinen tuota vähemmän viisasta kommenttia kirjoittaessani...Ja joo,olisihan se outoa jos välityssuhteesta häviäisi osa jonnekkin tuntemattomaan ulottuvuuteen :D

    Tuohon kierroslukumittarin näyttämään vielä...eli jos se välitys nyt sitten on tuo n. 2,7 , niin pakkohan sen kierrolukumittarin on näytettävä päin honkia...Olisiko 6-koneisen mittaristo...
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    ei anna jos toinen rengas on maassa kiinni/pysyy paikallaan!!!! sen takia siel on pikkurattaat siellä "tasauspyörästössä"..."vai mikä se oli"... :rotfl:

    kyl molemmat pyörät täytyy olla vapaana/pyörii sammaa vauhtiii...."vai kuin se oli" :oops:
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Siis ihan oikein, jos molemmat on pyörät on ilmassa niin riittää 1 kierros, ja jos vain toinen pyörä ilmassa, niin sitä pitää pyörittää 2 kierrosta. Kummassakin tapauksessa kardaani pyörii yhtä monta kierrosta.
     

Kerro tästä muillekin!