Perävaunun paino kun otteessa ei mainintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Mano, 21.6.2005.

  1. Mano

    Mano 1st gear

    Notta mitenkähän toi perävaunun paino määritellään kun siitä ei otteessa lue mitään ?

    :eek: :eek: :eek:
    Auto on Dodge Caravan -91 (eli melkeen sama kun Grand Voyager)
     

  2. Ha ja paku: 750 kg jarrutonta max / tai puolet vetoauton painosta, siis alle 1500 kg autoissa vain puolet omapainosta..

    Jarrullista saa kiskoa Ha:ssa auton omapainon verran ja PA:ssa auton kokonaispainon verran , jos muuta ei lue missään..


    Nelivetoisissa muinoin sai kiskoa 2x auton omapaino.. Jos muuta rajoitusta ei ollut. En vaan tiedä onko yhä voimassa
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kannattaa tarkastaa esim katsastuskonttorilta. Esim meidän vanilla jarruton oli muistaakseni 450kg ja jarrullinen 1350kg tai jotain samallaisella voi olla tuplat. paitsi jarruton on max 750 kg.
     
  4. Juuri tilanteessa, missä ei lue MITÄÄN otteessa. Ei TULE "tarkistaa" konttorilta, vaan pelata lain antamilla säännöillä! Ja juuri siksi miksi mainitsit tuon "Esim meidän vanilla jarruton oli muistaakseni 450kg ja jarrullinen 1350kg tai jotain samallaisella voi olla tuplat."!! :soosoo:

    Jos otteessa ei muuta mainita, niin laki pätee.. Vai onko täällä lisää virkakoneistoa palvovia Setä Tuomoja? :odroll: Selväähän on, että nuo vanhat tiedot , jotka vaihtelevat autosta toiseen on vedetty hatusta. Miksi pistää oma päänsä liekaan, jos ei tarvitse?? :eek:
     
  5. Mano

    Mano 1st gear

    Yhteenveto :
    Dodge painaa 1520/2290 kg, joten jarruton olis ton 750 kg. Jarrullinen sitte ruhtinaalliset 2290, kun on kerran pakettiauto 8)
    Paitti että sillon kun niitä pikku-E kortteja jaettiin niin olin ite PA eli jäi hakematta, joten ite saan vetää vaan 1520......
    Jossain nimittäin oli että aina kun perävaunu on vetoautoa painavampi niin pitää olla e-kortti :soosoo:

    Pääasia että tolla voi Dartin hakea trailerilla jos vaan kuski löytyy :D
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep.. Itse kävin pikku E:een pokkaamassa, ja olen vetänyt omalla 2500 kg kokonaispainoisella pakullani ihan pokkana jarrullisella trailerilla lähes 2500 kg.. (1900 kg auto + traileri 400kg) Kas kun otteessa ei mitään vetopainoista mainita. Jos kyseessä olisi ha, niin 1980 kg olisi omapainon vuoksi rajana, vaan koska auto on paku, niin kokonaispaino on rajana :)..

    Ja joku täällä horisi, ettei 307Y:llä voi vetää mitään? Hyvinhän toi noin 4.6 tonnia 140 hepalla kulki. Ja mäkistä maastoa.. Tosin laatikko asennossa D , ja peräruuvina 3.23 , ja riittävän iso cooleri laatikolle..
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Aikanaan kun noita kävin kyselemässä buick farkkuun niin konttorilla sanottiin ensinnäkin ettei noita autoja ole Suomessa kuin tuo yksi. NO toisekseen sanottiin, että ei heiltä löydy tietoja mitä sillä saa vetää (siis ei mainintaa otteessa) ja pitää kysyä liikkuvalta poliisilta, hehän sitä valvoo :eek:

    No sitten on noudatettu lakia... ja vedetty vain 1600kg kärryä (kun ei ole painavampaa tarvinnut).

    Dodgen ohjekirjassa oli sitten tehdas määrittänyt painoksi 5000lbs tuolla 318 koneella. 6000lbs olisi ollut 360 koneella. Lootakin kyllä taitaa vaihtua siinä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuleehan tossa vastaan se aisapainokin. Jos koukun kiinnitys on jotenkin epäilyttävä, niinku vaikka vetotappi puskurissa kiinni, tulee helposti kaikenlaisia rajotuksia.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    8) kyllähän tuo itse koukkukin jotain rajoittaa............ :soosoo:
     
  10. Mano

    Mano 1st gear

    Näitä juttuja tulee aina pikkuhiljaa mieleen.... Kaveri teki koukun -61 Chrysleriin, ja rekisteriotteessa lukee kärrin painona 3500 kg !!!!!
    Ei kuulemma noin vanhaan löytyny mitään tietoja :p
    Pitänee vilkasta onko omassa koukussa mitään lätkää, siinähän pitäs olla ja painot.
    Toinen juttu on toi aisapaino, joku väitti kerran että tien päällä voidaan tulkita ainoastaan se mitä vaaka kertoo, aisapaino menee silloin auton kuormaksi. :eek:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Auton kannettavahan se aisapaino on? Akselien kantavuus ei saa ylittyä missään olosuhteissa ja siittä voi tulla joskus aika kummiakin tulkintoja.

    Aisapainoon voi muuten vaikuttaa vaikkapa kuormaamalla vaunu sopivasti... tosin takapainoinen kärry, joka nostelee auton perää ilmaan, on aikaslailla hengenvaarallinen, eikä sen kärrynkään kantavuutta tietenkään saa ylittää. Aina kumminkin se ensimmäisenä vastaan tuleva mitta on määräävä, kun lappuja aletaan kirjoitella.

    Kuulinpa muuten joskus, että ylikuormaratsiassa oli naristu siitä, että kuorma-autossa oli about 100 kg yli-kuormaa etu-akselilla, ja täsmällisesti ottaen apparin puolella, vaikka auton kantavuus riitti pari tonnia isompaan kuormaan. Kuorman painopiste vaan oli vissiin liikaa edessä ja oikeella. Nolla toleranssi rules.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just näin. Painot mitataan pyörien alta ja jos veturi on riittävän rankka niin esim 1500 kg kärriin saa 1800kg jos tuo 300kg on aisapainona.
    Tietysti taka-akselin suurin sallittu massa tulee vastaan ja taisihan tuolle sallitulle aisapainollekin olla joku määritelmä?
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    300 kg AISAPAINOA... :eek: :eek: NO HUH HUH !!!!!!!!!

    70-75kg lähempänä oikeata...ei missään tapauksessa enempää,muttei milelellään vähempääkään.
    Oikea kuormaus on kaiken A ja O.

    Tästä syystä henkilö- tai pakettiautolla ei saa vetää täysperääkään...siinä ei ole aisapainoa.
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No juu toi oli vaan hatusta tempastu esimerkki.
    Nii, ei se tietysti oikein ole mutta jos takajouset kantaa kuorman hyvin niin tuolla saa hieman apuja tarkalle menevään painoon. Ei suositella kinnereille..... :lol:
     
  15. Pitu

    Pitu Gearhead

    Nykyautojen koukuissa on kilpi, jossa on kyseisen koukun suurin sallittu kuorma. Yleensä suurempi kun mitä auton suurin sallittu vetokuorma.

    Raahattiin tänään emännälle käyttövehkeeksi -95 Voyager. Siinä rekisteriotteeseen merkityt painot oli 400kg jarruttomalle ja 800kg jarrulliselle :odroll: Samaa luokkaa kun jossain Eskortissa :mad:

    Eipä silti vaikuttaa toi 2,5 tekniikkakin suht hepposelta tohon autoon.

    Pitäs vaaan saaha vautia siihen Jeepin tekoon..
     
  16. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Meillä on -96 Chrysler Town&County LXi (vastaa grand voyageria), jossa on tehtaan oma "hinauspaketti" eli isompi jäähdytin vaihteistolle, nivomat-iskarit takana ja peräkoukku. Tästä linkistä löysin meidän vehkeeseen vetorajan 3800lbs. Myöskään meidän menopelin rekisteriotteessa ei ollut mitään mainintaa vedettävän kärrin massasta, tarkistivat asian jopa katsastuskonttorin tietokannasta, kun pyysin, mutta mitään tietoa ei löytynyt.

    http://www.trailerboats.com/images/elem ... atings.pdf
     

Kerro tästä muillekin!