Pertronix Ignitor 2:n piuhoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rivieraruisaaja, 7.4.2014.

  1. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Kelläs olisi kokemusta ja valokuvamuisti otsikon härpäkkeen kanssa pelaamisesta? Mitä piuhoja siellä pitäisi olla ja mihin niiden pitäisi mennä? Kävi niin että Buickiin lämppärin kennoa vaihtaessa tuli mitä ilmeisimmin reuhdottua konepellin alla siihen malliin että puolalta jakajalle menevä piuha meni poikki. Mutta ongelma on siinä että mä en tajua kyseisen piuhan tarkoitusta ollenkaan, moista ei ole missään kuvissa. Lähtee siis puolan + -navalta, ja toinen pää löytyi jakajan roottorin juuresta kiinni. Mikä se on?

    Ymmärrän että puolalta Ignitorille menee punainen ja musta piuha siihen modulille, mutta tätä piuhaa en tajua. Lisäksi mulle on ihan mysteeri mistä puola on saanut virtansa koska minkäänlaista virtajohtoa en ole vielä penkomiseltani löytänyt...
     
  2. Granaatu

    Granaatu Gearhead

  3. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Kiitos, nää mäkin olin jo löytänyt mutta ei valitettavasti vastaa mun kysymykseeni. Semmoista piuhaa mikä menee roottorin juureen ei edelleenkään näy kuvissa.

    Noista irtosi lisäkysymys: Tarvitsenko vai enkö tarvitse resistoria virtalukon ja puolan väliin? Toiset sanoo että kyllä, jännite ei saa olla 12 volttia ajon aikana, taas tuossa manuskassa selkeästi sanotaan että revi hiiteen resistorit? Puolana mulla on joku jälkiasennettu japanilainen.
     
  4. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Ei siihen mulikalle kuulu mennä kuin ne punainen ja musta johto.

    Itellä on kaikki pertronixit ollu puolissa kiinni joissa on etuvastus. Ei oo tuottanu mitään ongelmia. Pitää kyllä tarkistaa että kummalle puolelle etuvastusta se + karva on tullu laitettuu... Vilkasen kun pääsen auton tykö jso ei kukaan muu kerkiä vastata sillä välin.

    Tuosta irtopiuhasta on vaikee sanoo kun ei ole itte näkemässä sitä :)
     
  5. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Mulle olisi tietty helpompi jos uskaltaisi vetää puolalle virran yhdellä piuhalla lukolta, ilman etuvastusta. Jos siis näin voi tai peräti kuuluu tehdä?

    Tässä kuva mysteeripiuhasta tai lähinnä sen nysästä. Siellä se on kiinni roottorin alla siinä pellissä, ja tuli samasta läpiviennistä ulos kuin ne puolan navoille menevät punainen ja musta. Se tässä nyt eniten ihmetyttää että puolan plus-navassa oli kiinni 20-senttinen, myös katkennut piuha, ihan samaa jäykkää ja haurasta piuhaa. Jotenkin tekisi mieli laskea 1+1 mutta mikä tämän piuhan tarkoitus on?

    [​IMG]
     
  6. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Signaali kierroslukumittarille?
     
  7. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Ei ole kulkineessa varvikelloa, ei ole koskaan ollutkaan!
     
  8. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Joo, mutta kun nuo pertroniksit tarvikeosia. Voisiko olla varaus rundarille?
     
  9. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Periaatteessa miksipä ei, mutta tuntuis vähän omituiselta jättää siihen tököttämään 4 senttiä kuppaista piuhaa. Vaan eihän amerikan joesta aina tiedä.
     
  10. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Lisäystä ekan viestin ongelmaan: Sain vedettyä puolalle plussaan 12 voltin piuhan, eikä tapahtunut vieläkään mitään. Ei kipinää. Ohmimittari sanoo puolan napojen välistä notta noin 1, eli on siellä vissiin henki. Enkä mä tiedä mikä sen paikallaan seistessä rikkoisi.

    Voiko olla mahdollista että tuo onneton johdonnysä roottorin juuresta on ollut kiinni puolan plussassa olevassa pidemmässä piuhanpätkässä? Samaa piuhaa, molemmat haperoa ja poikki, sopivalla etäisyydellä toisistaan, eikä mitään muitakaan johdonpätkiä näy? Miten hemmetissä puola olis sieltä saanut virtaa? Ja jos ei niin mikä tuo piuha sitten on. Perhana menee järki.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joissain autoissa (ok, durasparkeissa) menee puolan plussasta johto kondensaattoriin (häiriön poisto). Tulee mieleen jos siellä on ollut konkka kärkiä varten, ja sitä samaa on käyttänyt puola? Suriseeko radio :rotfl:

    Minulla on yksi Pertronix (veneen sbc 350) ja siinä killuu vielä kärkien vanha konkka jakajan kyljessä johtoineen.

    On mulla kotona korjaamokirjassa kaaviot Buickillekin, mikä vuosi, mikä kone?
     
  12. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Musta tuntuu että tässä on kaikki mahdollista, nuo sähköt on rakennettu uudestaan ainakin 8 kertaa 50 vuoden aikana. -63 Riviera, 401 Naulapää. Tänks!
     
  13. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Tuosta kuvasta näkee nyt paremmin tämän mun mysteeripiuhan. Tuo on siis jakajan roottorin alla akselin juuressa. Ignitor 2:n kuvissa ei moista ole, enkä oikein tajua miksi asentaja olisi sen tuonne jättänyt jos ei sillä mitään roolia ole. Tähän kun vielä lisätään puolan plus-navasta löytynyt ihan samanlaista piuhaa oleva toinen katkennut pätkä jonka mitta vielä olis ihan passeli niin perhana. Miksi siinä välissä olisi piuha?

    [​IMG]
     
  14. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    eikä tuo ole jakajan maadotus piuha, liikkuva sisäosan ja rungon väliin, on ihan normijakajoissakin, ainakin fomocon, muista en tiedä.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tommoset kuvat oli, pari erilaista Delco-Romu versiota 60-luvun alun kattavasta kirjasta. Sinänsä ihan normisettiähän nuo on.


    [​IMG]
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jakajan sisäiseltä maapiuhalta näyttää, eli maadoittaa kärkien levyn jakajan runkoon ettei sähkö kulje laakerin kautta. Kuvassahan myös näkyy paikka mistä se on irronnu. J kyllä se ignitorikin sen tarvitsee koska sehän maadoittaa itsensä jakajaan kuten kärjetkin.
     
  17. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    -69 corvetessani on vastaavan näköinen piuha ja menee juuri tuohon liittimeen mikä näkyy johdon vieressä
     
  18. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Tuollanen kuva löyty netin syövereistä...

    Ihan järkeenkäypä kytkentä
    [​IMG]
     
  19. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Pari perusasiaa noista erilaisista puolista.
    Etuvastuspuola, ns. "8 voltin puola", kytketään juuri noin kuin tuossa yläkuvassa on. Puola
    saa vain 8V jännitteen tuon etuvastuksen takia. Kuvasta puuttuu johto, joka tulee virtalukon
    "start"-navalta. Siis starin heräte. Se tulee myös tuohon puolan (+) napaan, jolloin puola saa
    "ylijännitettä" kun startataan. Tällä varmistetaan riittävän suuri kipinä, kun startti yrittää pölliä
    kaikki sähköt. Jos tuo etuvastus vaan heivataan kuuseen, puola saa aina ylijänniettä ja hajoaa.

    Jos et ole varma minkä tyyppinen puola autossasi on, hanki uusi. Vastuksella tai ilman, kytkennästä
    riipuen. Aika turhaa arpomista jos vaan nurkista löytyy joku vanha Datsunin puola joka sulaa kesken reissun.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    2 johtoa koko vekottimessa joista toinen puolaan ja tapauksesta riippuen toiseen se virta sopivasta kohdasta,thats it.
    Et tarvi minkäänmoista etuvastusta elikkäs voit ottaa sen pois,vaan toimii se vastuksenkin kera mutta Pertronix suosittelee kipinän takia että ottaa pois koska enempi haittaa.
    Pertronix 2 systeemi tarvitsee hyvin pieniohmisen puolan joita löytyy saman merkkisenä heidän valmistamiaan,löytyy myös muunmerkkisiä toki.
    Pertronix 1 malli toimii sillä vakiopuolalla eikä kaipaa tuota puolanvaihtoa.
    Kyllähän ne toimii vaikka millä Skoodan tai Ooppelin tms puolalla tovin ja näin voi tehdäkkin tietty jos "jää välille"niin pääsee ainakin kotiin,mutta systeemi ei ole tuon "väärän "puolan kera pitkäikäinen=menee joko puola tai se Pertronix särki.
    Olettaen että kaikki tietänevät että niin 4-6 kuin 8 sylinterisillä on omanmoiset puolat arvoiltaan(ohmit)eli Suomeksi 4 bangerin puola ei passaa pitkäikäisesnä sinne V8 kaveriksi,kestää toki joko lyhyen aikaa tai hyvin lyhyen...siis erittäin epävarma tilapäisratkaisu jättää pysyväksi.
     

Kerro tästä muillekin!