Pieni kollektori.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja max, 2.10.2016.

  1. max

    max Double Gearhead

    Nämä BBC shorty sarjat hankin hiljakkoin täältä OD:lta(kiitokset Hämeenlinnaan).
    Nämä sarjat löytävät tiensä max 400 hp.454 mottiin,ja ajavat varmaan asiansa,kun ovat aika hyvää duuniakin.

    Sitä vaan olisin kysynyt,että kun tuo kollektori on tosi pieni(58mm) ,niin jos tuollaista isompaa mottia sit haluaiskin enemmän huudattaa,niin alkaako ahistamaan tuosta pullonkaulasta?

    Tottakai loppu pakoputkisto on aina sitä 3" tavaraa,ja tuplana tietty.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eiköhän nuo toimi ihan hienosti tuon tehoisessa motissa.
    Tuostahan vois vaikka jatkaa tekemällä vähän matkaa 2.5 tuumasella ja sit vasta levittää 3 tuumaseks.
    Onks nuo primäärit jotain 1 3/4" vai isommat?

    Joskus olen muuttanut ylisuuret kollektorit siten, että ahtain kohta on 1.25 kertaa primääriputken halkaisija.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Jees,noi on 1 3/4 varttiset primääreiltään.
    Ovat muuten aika kalliit sarjat (P/N.8029-1) ja olivat JEGS:illä 333 taalaa.
    Täällä OD:lla 100 euroa.
    Ei siis kannnata lähteä Pomonan swappiin,vaan pysyä ihan täällä kotosuomessa.
     
  4. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei tarvitse isompaa. FAKTA. Muu on liiottelua ja luuloa.

    En nyt tähän aikaan yöstä jaksa lähteä ettimään linkkejä.:cool:
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kun nyt näin faktana esitetään niin olis mielenkiintoista kuulla perustelujakin...? Maxin mottia sen enempää tuntematta... Mihin asti 454:ää olis tarkoitus kierrättää?
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Näillä näkymin siis aivan matalapuristeinen Peanut kantinen trucki 454,ja uskon että se menee polvilleen 5000rpm.paikkeilla.
     
  7. Lade

    Lade Gearhead

    Maksimiväännön ollessa noin alhaalla primääriputket saisi olla reeeiiilusti pidemmät. Pieni kollektori on vaan hyvä, jotta virtausnopeus kollektorin yli säilyy. Googlaa vaikka hakusanalla "merge collector". Nykyäänhän tahdotaan käyttää venturi-muotoa kollektorissa.

    http://www.hotrod.com/articles/cams-carbs/
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niinhän jotkut urpåt kuristaa tarkoituksella.
    [​IMG]
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Kiitos vinkeistä,ja ei näemmä tämä kollektorin koko olekkaan ihan yksiselitteinen asia;siis isoin mahdollinen ei välttämättä olekkaan se tie autuuteen.

    Kun nyt olen täällä Jyväskylässä kyläilemässä frendin luona,niin paikallisesta JMT/Vianor putkasta löytyi sarjoihin Suomessa leikatut laipat,ja ainoastaan 6€ kipale.Siistiä duunia niinkuin näkyy.

    Myös kuva 454 motista johon noi tulevat.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead


    Riittääkö tää?
     
  11. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Tuo on vähän huono vertaus, mutta samat hemmot on aikaisemmin testannut ihan isolohkosarjojakin:



    Kyllähän tuolla isolla ja pitkällä sarjalla saa selkeästi lisää tehoa, mutta ei se moottori kuole tuohon shortyyn. 15min kohdalla aloittavat testaamaan shortyä.

    Itselläni on omassa 400hv 454:ssa shortyt pienillä primääreillä ja hyvin se pelaa kyllä niillä. Tarkoitus olisi kuitenkin jossain vaiheessa päivittää pitkiin sarjoihin isommilla primääreillä ja päivittää myös putkisto 2,5 -> 3" (nuo samat hemmot on testannut myös sen):

     
    Muokattu: 6.10.2016

Kerro tästä muillekin!