Pieni LS-moottori ikiwanhaan Camaroon/Firebirdiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 8.6.2023.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuossa pohdiskelen että mikähän LS voisi olla nykysääntöjen mukaan soppeli LS-moottori ekan generaation Camaroon (tai Firebirdiin) ja tietty ahdettuna.

    LY2 olisi valurautalohkolla 260...295 heppaa ja siihe 0.5 baaria ahtoja eli vajaa puolet lisää remmikäyttöisellä ahtimella.

    https://www.onallcylinders.com/2019...ce-bore-stroke-cylinder-heads-cam-specs-more/

    LH6 näyttäisi olevan vähän reilu 300-heppainen versio:

    https://www.onallcylinders.com/2019...ormance-bore-stroke-cylinder-heads-cam-specs/

    Camaro voisi painaa sen 1500 kiloa tai vähän yli riippuen onko alumiini- vai rautalohkoinen LS ja ahdinhilppeilla jotka tietty aina nostaa massaa.

    Vakiomoottoreista 396 taisi olla suurin moottori Camaroon mutta olennaista nykyään ilmeisesti vaan teho ja olikos se nyt 375 SAE brutto johon 0.7 kerroin?
     
  2. Wikipediassa on hyvä artikkeli eri lässyköistä.

    Noista pienistä sieltä eräs outolintu:

    The LS4 is a 5,327 cc (5.3 L; 325.1 cu in) version of the Generation IV block. Though it has the same displacement as the Vortec 5300 LY5, it features an aluminum block instead of iron, and uses the same cylinder head casting as the Generation III LS6 engine. The LS4 is adapted for transverse front-wheel drive applications, with a bell-housing bolt pattern that differs from the rear-wheel-drive blocks (so as to mate with the 4T65E).

    Joku jossain ketjussa pohdiskeli tämmöistä konetta.

    Tuo paino jäi mietityttää. Tässä artikkelissa mainitaan edellä mainitun paino:

    The LS4, weighing 478 pounds, is a unique production figure because it is a horizontal 5.3-liter and 325.1-inch Gen IV motor intended for front-wheel drive.

    Jos sitä vertaa perinteiseen pikkulohkoon:

    Chevy small block V8 575 (generic for '60s-'70s motors)

    Niin on se luokkaa 100 paunaa vähemmän.
     
  3. rotax

    rotax 2nd gear

    1969 Camaro 427 Zl1 alumiinilohkolla:D
     
    Gary Grand ja Selli tykkäävät tästä.
  4. Keme

    Keme Gearhead

    LS painoihin liittyen;
    Veikkaan, et toi LS4 on kokolailla lähellä LM4 moottorin painoa.
    Tässä on LM4 moottorin puntarointi ja siinä on mainittu mitä kyseisessä punnituksessa on kiinni moottorissa. Mielestäni se on suht harvinaista nettipuntarointituloksissa.
    https://www.instagram.com/p/B-aA1AohyQk/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
     
  5. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Juutuupista löytyy mielenkiintoinen trumppa-projekti, missä istutellaan LS4 pitkittäin, ja käydään läpi moottorin "erikoisuuksia", ja ongelmakohtia mitä pitkittäin tiputellessa tulee vastaan.
    Löytyy tuolta:
     
  6. jpe

    jpe 3rd gear

    Lasket mikä on paras teho-painosuhdeluokka, johon 1 koppaisen saa ja siitä painon mukaan max tehon.

    Sitten haet tuon mukaan perusmoottorin, kerrot sen tehot 0.9:llä, jonka jälkeen ahdoista lisäät tehoja vähintään 21%. Sitten pitäisi tuon laskelman mukaiset mitatut tehot pystyä esittämään, niin että ahtoa on vähintään 0,5bar, sekä mittauksesta todistus Trafin pohjalla.

    4.8 LR4 lienee helpoin saada ahdettuna papereihin jos sellaisen jostain löytää. Alulohkoiset noin 50kg kevyempiä, mutta ei pitäisi paino olla ongelma kun tuota on saanut rautaisolohkolla.
     
  7. Keme

    Keme Gearhead

    Miksi perusmoottorin teho kerrotaan 0.9? Ei toi pidä paikkaansa.
    Minimi ahtopainetta ei ole kirjoitettuna missään, joten sellaista ei ole. Vain tuo tehon nousun minimi 20% on kirjoitettuna.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No noilla tiedoilla laskettuna 375hv sae brt x 0,7 =262,5hv ja se kilowateiksi = ~193kW DIN
    No 1500kg/193kW = 7,8 kg/kWeli lukema saa pienentyä arvoo 5kg/kW
    1500kg jaettuna 5kg/kw= 300kW DIN eli 408hv DIN eli 453hv SAE net

    Jarrut ja muut tietysti pitää vastata sitä 396 moottorista.

    Tosin laskelmassa pitää huomioida vertailulukua määrittäessä, paljonko se 396 moottorinen versio painaa. Ja sitten muutoskatsastuksessa taas huomioidaan se, paljonko lopputulos painaa. Tuossa laskelmassa on oletuksena saman verran.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos se on ameriikan tehoilla eli SAE net, niin sitten muutetaan ensin DIN-tehoiksi kertoimella 0.9
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Mikäs se valmistusmäärän raja olikaan mikä nykymääräyksillä katsotaan vertailuatoksi? Vuonna -69 on L72 moottorioptiolla valmistettu n. 1000 kpl. Nämä ovat siis Yenko + muut COPO Camarot. Eli 427 isolohko missä 425 tai 430 SAE brutto hv. En laskenut onko tuolla merkitystä teho-paino -suhteen kannalta mitä nokalle saa laittaa mutta voi olla. Tuossa koneessahan on myös alumiinikannet eli ei ole aivan yhtä painava kuin kokonaan patarautaiset isolohkot.

    Edit: Vertailuautoksi riittää 500 kpl eli kyllähän noiden COPO Camaroiden pitäisi vertailuksi kelvata. Selvitykseksi riittää kirjallisuudesta löytyvä selvitys kun on noin vanhasta autosta kyse eli tuskin on kovin vaikeaa kaivaa perusteluksi. Netistä löytyy kaikenlaista. Ei taida tälläkään mennä teho-paino -suhde määräysten seuraavaksi parempaan kategoriaan mutta tuon 430 bhp päälle saa laittaa 20% suoraan ilman muutoksia.
     
    Muokattu: 9.6.2023
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, jos sinulla on semmoinen COPO Camaro, niin tottakai ilman muutoksia 20%.
    Mutta jos se on kuutoskoneinen 140hv alkujaan, niin se 20% lisäys meinaa juuri siihen malliin 20% lisää, ei siihen ilman muutoksia saa enempää. Eli 140hv +20% tai vertailun kautta tehokkaimpaan malliin ja jarrut sekä alusta sen vertailumallin mukaan.
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    On se näinkin mutta jos on 396 isolohko Camaro missä on sama alusta ja jarrut kuin COPO:ssa ei tarvitse muutella mitään. Tai näin minä ainakin olen ymmärtänyt.
     
  13. Vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta ja hienoa rakentamista.

    En ole silti varma, että kaveri on valinnut helpoimman tien tuohon. Itse ajattelisin, että joku V6 Camaron loota olisi helpompi.

    Tai sitten esim. sellanen Bemarin loota, johon hitsaisi siitä etuvetolootasta pätkän kytkinkoppaa ja siihen customvauhtis alkuperäisellä starttikehällä sekä startilla.

    Tai..
     

Kerro tästä muillekin!