Pieni sorvi ja jyrsin?

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja peltsi, 7.10.2016.

Tags:
  1. Luulija

    Luulija 3rd gear

    Jos tuolle kuulalle melkein kaikki mitat käy lähtisin ajan kanssa potkimaan kasoja romuliikkeen laanille.

    Ainakin sopivia aihioita luulisi löytyvän helpolla. Saattaa jopa löytyä jotain joka saa ajattelemaan koko homman ihan uudelta kantilta.

    Omalla itsellä puhdas laiskuus on melkoinen muusa hyvien ideoiden synnyssä ja monesti kirkastuu se ajatus vasta kun jotain puolisopivaa murkulaa alkaa mielessään sorvata sopivaksi... :rotfl:
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei mahda mistään aplikaatiosta löytyä riittävän suurta kuulaa, tossa pyöritelly ajatusta ja mittanauhaa kourassa, niin voi olla ettei 80mm riitä kuulalle kooksi tai jää olakkeeksi niin pieni ala

    Itellä ei ole ohjelmaa jolla vois laskea sen kuulaa putkessa pitävän olakkeen koon eri kuula koolla


    Niijjoo lähimmälle romulaanille on 10km, mutta siellä ei varmasti ole ja seuraavat taitaa olla 200km päässä, niin hiuka pitkällinen matka kasoja tonkimaan

    Mutta romusta ajatuksena homma oli toteuttaa, esim 10x10cm pätkä jotain akselia ja siihen sopivaa 50mm akselia 10cm pätkä ja reikä kuulaa sopivalla seevauksella, niin sehän kuula on jo siinä.

    Eikä se loppuunsa tartte ees ollakkaan kuula, puolipallo riittää
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Mulla on toi sun kuulas jo rupailtu, materiaalina Imatra Moc 410 kun normaalia akselia ei mistään löytynyt.
    Halkaisjaksi kuulalle tulee 85mm(jos toi halk. kelpaa?), varren mitta 50mm.

    Meinasin yhdistää tuon sun kuulas ja oman prässin työkalun tarpeen ja tolla samalla kalulla täytys tehdä 10kpl 2mm alumiinista 89mm alumiiniputkelle pyöreitä päätyjä, siitä toi halkasia.
    Kustannuksia tulee 20€ luokkaa(materiaalikulut), ja lähetyksestä/noudosta voidaan sopia kun sen hetki koittaa.
    Hetken kun vielä saan aikaa niin saan noi omat hommat sillä tehtyä...
    Piti tässä lähipäivinä laittaa Nikuzai sulle yksityisviestiä aiheesta, kun kuula olis valmis. Yritän saada sen vielä tän viikon aikana valmiiksi, on vaan niin pirusti kaikkee muutakin puuhaa tässä jonossa vaikka mielellään sitä kuulahommaa tekisinkin.
     
    Muokattu: 19.1.2017
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos se 20e + toimitus on niin sitten tehdään kaupat :odbiggrin:

    Eikä sillä kiire ole keväällä tosiaan vasta ensimmäisen kerran tarvetta, jos keväälläkään ehtii asiaa ihmetellä
    Eli tee omat hommat mitä tarttee ja vaikka pari päätyä varastoon, sen kuulan kerkee sitten kun sen aika on
    Aikasimmillaan mahdollisuus varmaan käyttää on jossain toukokuun lopulla kesäkuun vaihteessa
    Ja kaikki muukin puuttuu siihen kuulan käyttöön liittyen :odoops:
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Nyt olis kuula vapaana toimitettavaksi, pistän vielä sulle Nikuzai aiheesta yyveetä.

    [​IMG]

    Mutta noin neuvona, jos täytyy pyöreitä pintoja sorvailla muuhunkin kuin muoviin tai pehmeisiin metalleihin niin Remmivedon ja CDI:n vinkkaama malli on way to go. Toi mun tekemä on hidas ja muutenkin rajoittunut, en suosittele.
     
    peltsi tykkää tästä.
  6. GBS

    GBS 2nd gear

  7. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Testasin TH350:n öljypumpun rungon sorvausta.
    Tuossa kun on portaaton kierrosten säätö niin voi lisätä kierrosta kun halkaisija pienenee,hyvän jäljen teki.

    [​IMG]
     
    Mikkis ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Ostin sellasen metrinpitusen sorvin, jossa tuli taajuusmuuttaja mukana. Kytkennät on kyllä sellaset, että tokkopa on pelannu sillä. Yks johtokin oli poikki.
    Perikunta oli laittanut aikasemmin kaikki terät, ja sikkikoneen rullat romunkeräykseen, kun ei ymmärtänyt niille mitään muuta arvoa!
    Nyt katkasuterä on jo, ja reikäterä. Muut pitää jostain hankkia. Tahtoo olla terät arvokkaampia, kuin tuo sorvi.
    Valurautaankin tahtoo näköjään jäädä homeenhaju aika tiukkaan. Olen nyt putsaillu, ja maalaillu kaikki osat. Ei juurikaan haise enään.
    Taajuusmuuttaja on ABB ACS201.Pitää alkaa ettimään ohjeita siihen.
    Kärkipylkässä, se tukikartion laakerointi oli vähän erikoinen. Siinä oli ensin isompi laakeri, ja sitten pienempi laakeri. Isommalle laakerille ei pesässä ollut mitään olkapäätä, joten pikkulaakeri kantoi kaiken päittäiskuorman. Ilmankos pikkulaakeri ei pyörinytkään jurisematta. Vaihteli vähän toisenlaisen laakeroinnin.
    Hihnan kiristysrullasta oli kans menny laakerit. Vaihtelin nekin. Aina noissa käytetyissä omat juttunsa on, ennenkuin niillä pääsee tekeen mitään.
    Muuten itse perus sorvi tuntuu olevan hyvässä kunnossa.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oli sentään leuat pakkaan mukana?

    Kuullut sellaisestakin tapauksesta jossa isäntä osti näkemättä tietämänsä sorvin ja perikunta oli nakellut kaikki pakan leukoja teräpitimiä ja takapylkkää myöten roskiin

    Pikkasen kuulemma oli vitutukselle pomppinut, mutta ei pahaa ettei hyvääkin seassa, se jolta jutun kuulin oli ostanut käypäsellä hinnalla sen sorvin rungon, kun hänellä itellä oli kaikki muutososat samanlaiseen, niin ei tartte pakkoja vaihdella vaihtaa vaan sorvia ja samalla toisessa voi olla tuumaset ja toisessa metriset rattaat


    Jos tahtoo laitakko YV;llä paljon moisen hinta on?
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Kehtaan kertoo vasta, kun saan taajuusmuuttajan toimimaan.......
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko pyörivä?

    Englantilaisilla näkyy olevan kiinnostavia sähkölaitteita :odeek: :odroll:

    Itellä haaveessa sorvi ja ei mitään tietoa paljonko käypänen hinta moisesta on
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Sain sorvini taajuusmuuttajan toimimaan! ABB:ltä sain englanninkielisen käyttöohjeen tuohon vanhaan laitteeseen.
    Kaverini auttoi asetusten hakemisessa, ja nyt moottori pyörii.
    Käytössä on vielä puutetta. Alkuperäiselle on joku haaveri käynyt, kun moottori, ja sen peti on ropellettu uusiksi. Moottorin alumiininen hihnapyörä vipottaa, ja se on yksuranen. Vaatii moottorin sivuttaisen siirron, aina kun hihnavälitystä muuttaa.
    Tekasin sille sorville semmosen aluskaukalon, johon nesteet, ja lastut kerääntyy.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin ku niku kyseli hintoja niin 1,5m 1000kg tanskalainen 2kpl 3pakkoja leukoineen ja 4pakka ja tasolevy ja teriä kärkiä ja sälää makso 1000e.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Onneks olkoon edullisesta ostoksesta! Kovin moni ei tuolla hintaa luovu omastaan.
    Mulle ei noin iso olis nyt mahtunutkaan, eikä tarvekkaan ole isolle. Tuo metrin pitunen oli mulle just, eikä ollu nyt varaa uuteen. Saan tuosta omaan käyttöön soivan pelin. Yhdeltä kaverilta sain kierretaulukon, jotta saan akseleiden väliset hammaspyörät asenneltua niin, että tulee sopiva nousu.
    Löysin toiselta kaveriltani semmosen "joulukuusi" pyörän, kolmella uralla. Pitää vielä löytää 19mm akselille joku kiristysholkki, ettei tartte hihnapyörää alkaa hakkaamaan akselille. Meneehän se lämpösenä, mutta sitten se irrotus. Niin, ja hihnapyörässä on 22 reikä. Holkituksen se vaatis joka tapauksessa.
    Jos tuosta sorvista luopua tarvii, niin tappiota ei tule, mutta työlleen ei tuu palkkaa, kun sitä on kunnostanut (kuuluu osana harrastukseeni). Monen olis kannattanu ostaa uus, niin olis voinu heti alkaa töihin. En ole rahalle koskaan ollu ahne, enkä toisilta väkisin sitä repiny, niin siksi olen tottunut toisten hylkäämistä laitteista korjaamalla tekemään itselle laitteita aina, kun on tarve. Jälkikasvulla on nyt mahdollisuus tehdä vähän kaikkee...... Tyttären pojan Crossipyörän pakoputken katkennutta pulttia aletaan illalla kaivamaan, jotta pääsee ajeleen.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oisko kykenevää sorvaria tekemään lamelli pyörää ohjaustehostimen pumppuun?

    Ei ole monimutkainen homma. Pyöree pötkylä jossa 10 lamellille urat ja keskelle 17 hampainen spoori
    Koko luokka on 6x6cm tienoilla

    Jyrsin helpottais lamelli urien teossa, mutta hyvällä sahalla ne onnistuu myös
    Rälläkkä ja vapaa käsi ei välttiinsä ole se ihan onnistunein
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Ehken halvin ehtiä pumppu mistä vaikka ottaa.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Njoo ei se osa ole kuin 100-200 luokkaa, vaan ongelma tulee siinä kivassa et mallista ei hirveemmin ole tietoa, kaikki 10-70 sarjaset on samalla 10 lamellisella pyörällä
    Spoori on se mikä vaihtelee ja paksuus joissain malleista

    Sit on valmistajat joita äkikseltää en muista mutta ainakin 10 jotka valmistaa samaa mallia, kaikissa tietysti siinä spoorissa se eroavaisuus

    Viralliselta varaosavalmistajalta ei tietenkään löydy listoista kokoja tai muita tunnisteellisia ominaisuuksia
    Pumppu on valmistettu joskus 60 luvulla jolloin ei pahemmin viititty valmistelätkiä laitella vehkeisiin kiinni, joten siitäkään ei ole apua


    Vaikein hommahan siinä on sen spoorin tekeminen, paitti jos jyrsii sen kahdesta puoliskosta ja ne lämpökrymppää ja lukitus pultilla kiinnittää siihen lamellipyörään
    Tuskin haittaiskaan vaikka tig;illä nappaisi päädyistä pikkasen kiinni, niin ei tartteis pulteillakaan lukita
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos
    Jos on matala boori nii pistopäällä vois tehdä. Mut on siinä monta vaihetta tehdä et jos käypäsen löytää niin helpoin ehken ja jopa halvin.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Eikö voi sovittaa mitään muuta pumppua tuon tilalle?
    Kyllä boorien tekemisen sijaan sanoisin kriitillisemmäksi niiden lamellien urien teon, verraten tarkkaa hommaa mitallisesti ja pinnanlaadullisesti hydraulipumpussa.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei tahdo löytyä kun kuitenkin taitaa 200bar olla tarve, ja ei viittisi muuten alkuperäiseen koneeseen alkaa kauheemmin muita pumppuja virittelemään, kun pitää tehdä koko teline uusiksi ja harvempi pumppu taitaa olla etupäästä ripustettava kuten tässä tapauksessa pitää olla, muuten telinee joutuu tekemään koko pumpun ympärille
     

Kerro tästä muillekin!