Pienien tuotantomäärien autoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja PauliP, 19.7.2008.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko palstan seuraajilla pienien tuotantomäärien autoja? Omaan talouteen on muutama päätynyt ja ihan mielenkiinnosta olisi mukava kuulla millaisia määriä valmistettuja harrastepelejä muilla on? Näistä harrastaessahan alkaa usein olemaan vastassa se ongelma, että mitään ei oikein raaskisi enää muuttaa.

    Siis tehtaan valmistusmääriä mallisarjan-, tekniikan tai optioiden mukaan listattuna.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sisäinen pilkunviilaaja heräsi heti koiranunestaan: mikä on pienen tuotantomäärän määritelmä?

    Nykyiset autot taitaa olla todellisia tusina-autoja ainakin valmistusajankohta huomioiden. Vähän vähemmän yleisiä olleet -63 Starfire (muistaakseni jotain 20 000 kpl) ja -93 Typhoon (2 200 kpl). Noitakaan en vielä sanoisi pienen tuotantomäärän autoiksi, pitää se nyt max. 3-numeroinen luku olla.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No noita Coronet farkkuja joka mulla on , on tehty ainakin kaksisohvaisena vaan jotain 1300 ja rapiat.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Epäilen että toi oma käyttiskin saattaa olla suhteellisen vähän valmistettu, harmi vaan kun en ole valmistusmäärää mistään löytänyt.

    Eli siis tollanen tusina auto kuin -81 Electra Estate Wagon Diesel optio koneella :rotfl:
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Yritin hakea tuolla termillä myös muita kuin "erikoisautoja". Typhoon on vähän rajatapaus, onhan se jo erikoisauto, mutta mielestäni juuri pienen valmistusmäärän yksilö tuosta kohtuuyleisestä mallisarjasta.

    Mielestäni joku yleisen perheautomallin muutaman tuhannen valmistusmäärän versio täyttää hyvin määritelmän. Erikoisautothan on tietysti eri sarjassa kymmenien ja muutamien satojen tuotannoillaan.

    Noissa yleisemmissä malleissa ja niiden pienissä valmistuserissä on se mukava piirre, että niitä voi vielä löytää jopa kohtuulliseen hintaan. Ja eikös suomeen ole tullut orkkiksena aika paljon juuri noita erikoisesti varusteltuja tai varustelemattomia malleja.
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    :rotfl:

    yks tiettävä harvinaisuus mulla on myös.
    nimittäin Saratoga.
    Amerikan etuvetopalstoilla pojat kusi hunajaa kun mulla on oikein saratoga. ehkä pettyivät kun näkivät kuvasta että on ihan acclaim / spirit linjaa. :poff:
    mutta ne on eurooppaan tuotu saratogina ja se lukee ihan lätkissä ja papereissa... :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Joo niin kyseessä tämä 90 luvun malli.
     
  7. ata

    ata Gearhead

    Ei noin tarkkaa määrää löydy tosiaan tuosta "raamatustakaan", mutta ei niitä varmaan ole paljoa tehty, kun kirjan mukaan yleensäkään '81 Electra Estate Wagoneita ole tehty kuin 6334 kpl, kirja ei vain erottele bensa- ja dieselmalleja, mainitsee vain että V8D 350 on ollut optiona LeSabreen, Electraan, Electra Wagoniin ja Rivieraan.

    Itsellläni '04 GTO:ta on tehty 15 784 kpl, joista samalla tekniikka- ja värikombinaatiolla 1014 kpl, late model tuotantoautoksi pienehkö määrä, mutta aika paljon silti, vaikkei päässytkään suunniteltuun tuotantomäärään (auton piti olla limited 18000 kpl, mutta niin montaa ei tehty). harmi kun eurooppalaisista autoista ei tahdo löytää mistään vuosikohtaisia valmistusmääriä, mutta tuota toista signaturen autoani on tehty viiden vuoden aikana 12000 kpl tuolla tekniikkakombinaatiolla, eli vuodessa aika vähän.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mikä on "pienien tuotantomäärien auto"? Muutaman tuhat, kymmenentuhatta, sata, vai kymmeniä vain kourallinen tehty?

    Mulla on ihan GM STW, jota ko. vuonna oli tehty erään lähteen mukaan n. 12 305 kpl. Aikaisemmin olivat prässänneet parhaina vuosina 100 -200 000 kpl/vuosi vastavilla muoteilla + merkkisisaret, mutta. Ja tuosta joukosta 12 000 joukosta ei liene monia satoja E-versioita metrisillä mittareilla yms..

    Mikä on harvinaista?

    Esim loppupään Custom Cruiserit tuotantomäärien valossa ovat aikalailla harvinaisempia. Taisi tuotanto pyöriä jonain vuonna jopa alle 10 000 kpl?
     
  9. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    mun harvinaisin on varmaan opel kadett combo 1,6 -90 ei varmasti oo montaa säilyny ja ei tuu useesti vastaan..
    niin ja sitte vielä siinä on semmone jumalattoman korkee kattokorotus mikä tehty veronkierron takia jota ei ulkomailla ole.

    ehjät jää varmasti alta sataan maailmassa noilla optioilla. osaisko ATA kertoo tuontilukuja tolla isolohko koneella?
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuota minun Checkeriä (1967 Marathon) on tehty 975 kpl.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Laitetaan nyt omakin (tai oikeastaan pojan) Buick Regal Sport Coupe turbo '81, valmistettu 2891kpl. Mielestäni harvinainen ja säilyttämisen arvoinen.
     
  12. unknown

    unknown 3rd gear

    Lamborghini Countach 5000S:

    Kaikki Countach malleja valmistettu 16 vuoden aikana: 1998kpl
    Countach 500S/5000S maaliskuu 1982 - maaliskuu 1985 valmistettu: 323kpl

    joista tällä väriyhdistelmällä tunnetaan 6kpl black (exterior) champagne (interior)

    Joista Euro mallisia eli kaasareilla on 4kpl

    joita vuonna 1982 tehtiin vain yksi ja sekin kullanvärisillä vanteilla.

    Mutta ei euroopassa ole tapana nyhjätä minkään väriyhdistelmän kanssa, joten 323kpl on ihan riittävän vähälukuinen.
    [​IMG]

    Itseäni aina huvittaa kun puhutaan jostain avo Hemi Cudasta missä on jokin väri/vaihteisto/moottori/kylkilista yhdistelmä mitä on tehty vain muutama kappale. Jotenkin tuntuu että hiukan väkisin tehdyltä.
    Samaa "mun auto on erivärinen kuin sun auto, mutta muuten sama" -teemaa ei löydy eurooppalaisista autoista, kaikki tietää että automaalari saa autosta minkä laisen vain, myös jälkikäteen.
    Joitain harvinaisuuksia silti löytyy; Ferrarin punainen on kaikille selviö nykyaikana että Ferrari on punainen, mutta näin ei ole aina ollut. Silloin kun Enzo hallitsi omaa firmaansa rautaisella kädellä niin asia oli selvä; punaisilla autoilla ajettiin vain kilpaa, asikkaat sai sitten valita mitä tahansa muun värin, oli rahaa kuinka paljon vain. Usein autot mitkä menivät Yhdysvaltoihin tilattiin toisen värisenä ja maalattiin sitten punaiseksi siellä.
    Fiatin syrjäytettyä Enzon, myös tavalliset ostajat saivat tilata punaisia autoja ja se pieni harvinaisuus että jollakin olisi punainen tehtaalta peräisin oleva Ferrari, yleistyi räjähdysmäisesti.
    Jos erikoisia värejä hakee niin Ferrariin niitä todella löytyy, aivan minkä laisia vain ja yksittäiskappaleita. Mutta muutama erikoisuus löytyy silti. Jos aikoinaan kun ruksasit kaikki lisävarusteet 308:n oli lista seuraava:

    Ilmastointi
    Metalliväri
    Leveät vanteet
    Matala etuspoileri
    Sumuvalot
    Pirelli P7 16tuuman vanteilla
    Boxer paint -maali

    Ilmastoinit oli varmasti jokaisessa autossa, mutta harva tilasi matalaa spoileria, mikä varmasti johtui myyjän suosituksesta koska spoileri on oikeasti matala, kuin myös Boxer paint -maalaus missä haettiin samaa teemaa kuin oli 365BB:ssä eli kylkikanttauksen alempi osa oli maalattu mattamustaksi. Joten näitä autoja ei montaa ole missä on alunperin tehtaalta tullut mattamusta alaosa.
    Tässä autossa on vastaavanlaisella tavalla maalattu alaosa, mutta sininen (eli ei alkuperäinen matta musta):

    [​IMG]
    (Huom! kuva ei omasta autosta, kyseinen auto entisöitävänä.)

    Ymmästääkseni vain noin 20 autoa 1975-80 on maalattu kyseiseen teemaan ja vain kolme keltaisella pää värillä , no tuolla tallissa on yksi niistä, tosin joku on kyllästynyt väri yhdistelmään ja pyyhkässyt alaosan myös keltaiseksi jossain vaiheessa.
    Tätä autoa on valmistettu 1977-1980 2185kpl luvussa on mukana eurooppa ja USA -mallit.

    Sattui jopa niin että todennäköisesti tallissa on myös toinen Boxer-paint auto(myös alaosa maalattu pääväriin myöhemmin), harvinaisella kahdela sähköpeilillä, mitä ei lisävaruste listasta löydy (oikeasti pitää olla suhteita tehtaalle että saa tilattua jotain ekstraa!), matalalla spoilerilla, ilmastoinnilla ja kattospoilerilla, mikä tuli vasta 1982 lisävarustelistalle auton ollessa vuosimallia 1981.
    [​IMG]
    Tätä autoa on valmistettu 1980-1982 494kpl Luvussa on mukana eurooppa ja USA -mallit.

    Jos joku nyt ajattelee että helppohan tuo on nykäistä mustaksi tuo alaosa niin niinhän se on, mutta alkuperäisessä valmistus listassa pitää olla maininta auton väri yhdistelmästä.

    Joten löytyy niitä erikoisuuksia muualtakin kun Yhdysvalloista. En vain ymmärrä miksi jokin auto on niin paljon erikoisempi että se maksaa monta kymmentä kertaa enemmän kuin jonkun toisen värinen auto, ihmetystä lisää vielä se että ne "harvinaisemmat" jenkit ovat Ferrari hinnoissa.
    Ehkä on ihan hyvä että autolle ei tarvitse etsiä "erikoisuutta" jollain väriyhdistelmällä tai varustepaketilla.
     
  13. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    herra unknown:in kanssa oon tässä(ki) lauseessa samaa mieltä:

    *Itseäni aina huvittaa kun puhutaan jostain avo Hemi Cudasta missä on jokin väri/vaihteisto/moottori/kylkilista yhdistelmä mitä on tehty vain muutama kappale. Jotenkin tuntuu että hiukan väkisin tehdyltä. *
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Juu, tuskin kovin moni harrastusta tunteva väittää autoansa harvinaisuudeksi, jos se on vakiokamaa ja jälkikäteen maalattu joksikin erikoismalliksi. Puhumattakaan YearOne -osaklooneista tai tekniikanvaihdoista.
    Toisaalta, jos on harvinainen malli jo alunperin ja sitten maalattu, niin on se silti harvinainen.
     
  15. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    niin siis.. sehän on selvä jos auto on jokun kloonattu juttu niin eihän se ole silloin tavallaan oikein mikään, ei originaali, eikä se harvinainen malli, vaan perusmallista rakennettu omatuotos.(missä ei sinänsä ole mitään vikaa, jos ei auton väitetä olevan jokin originaali harvinaisuus)

    Kunhan auto on tehdastekoisesti harvinainen, se on harvinainen.

    Minusta se lasketaan kyllä harvinaisuudeksi , jos tietyn mallisarjan paremmin varustellut mallit ovat vähempi valmistettuja. Monestihan noissa autoissa on paljon muitakin eroja.
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tuota omaa rakkinetta ('72 Camaro SS, 350cid) on tehty 5592kpl. Suoranaisena automallina ei silti mikään kummoisenkaan harvinainen kapistus.

    Jos nyt jotain optioita tms. nippelitietoa pitää kaivella, niin auto on tullut uutena Skandinaviaan ja on varustettu mm. kilometrimittarilla.
     
  17. -70 avo Hemicudaa on tullut tehtaalta 14 kpl, 5 manuaalilla ja 9 automaatilla ja -71 avo Hemicudaa 7 kpl, 2 manuaalilla ja 5 automaatilla. Kahden vuoden aikana siis 21 kpl, että se niistä huvittavuuksista. Mutta sitten itse aiheeseen. Omasta tallista löytyy -69 300 Convertible, valmistusmäärä 1933 kpl.
     
  18. rrauta

    rrauta 3rd gear

    joo löytyy varmasti, venäjältäkin löytyy autoharvinaisuuksia joita on valmistettu kovin rajoitetusti. enkä kyllä huomannut että kukaan olis edes muuta väittänyt.
    enkä oikein usko sitäkään että joku auto olisi pelkän värin takia kymmeniä kertoja jotain toista autoa kalliimpi.
    enkä kyllä ymmärrä sitäkään että miksei joku auto saisi maksaa yhtä paljon kuin joku fiiatin sporttimalli, eiköhän se hinta kuitenkin määräydy kysynnän ja tarjonnan mukaan.
     
  19. Harvinaisin malli minkä tiedän on avo Shelby Europa. Niitä on valmistettu 2 kpl ja kummankin omistaa eräs tämän forumin käyttäjä :eek:
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos jollakulla palstan seuraajalla näitä orkkiscudia on, niin toki ovat juuri niitä tässä threadissa tarkoitettuja. Jos niitä jossain amerikan museossa tai -tallissa on, niin ei ole suuremmin ketään omakohtaisesti koskettavaa.
     

Kerro tästä muillekin!