Piilofarmarin muutos henkilöautoksi ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja oasep, 26.1.2010.

  1. oasep

    oasep 1st gear

    Kertokaahan paljonko on maksettava autoveroa jos katsastaa -84 Caprice pakun henkilöautoksi ? Kiitos.
     
  2. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Mahtaa olla vähän alle 15000€
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Enpä osaa sanoa tarkkaa summaa mut paljon se maksais, liikaa.
    Mut heitetään nyt hatusta jotta muistelen joskus aikaisemmin lukeneeni että jotkut liika henkilöautomaiseks katotut pakut olis saanu kiinni jäädessään niskaansa tuon veron ja summat olis olleet jotain 10000€ luokkaa :-?
     
  4. harri60

    harri60 Gearhead

    AKE:n sivulta pari esimerkkiä.


    Esimerkkejä Trafin veropäätöksistä:



    Chevrolet Caprice Classic Wagon –auto oli rekisteröity 7.11.1989 verovapaana pakettiautona (omamassa väh. 1 800 kg). Rekisteritietojen mukaan auton tavaratilaan ei ollut ennen 15.7.1993 asennettu tilapäisistuimia. Trafin suorittamassa tarkastuksessa 18.6.1999 todettiin, että auton tavaratilaan oli asennettu vanerista valmistettu tilapäisistuin. Tilapäistuin oli asennettu autoon vuonna 1998. Trafi maksuunpani auton omistajalle maahantuonnin yhteydessä perimättä jätetyn autoveron 12 643 euroa. Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi verovelvollisen tekemän valituksen.



    Chevrolet Caprice Classic –auto oli rekisteröity 14.12.1989 verovapaana pakettiautona (omamassa väh. 1 800 kg). Vuosikatsastuksessa 27.4.1999 todettiin, että auton tavaratilaan oli asennettu pehmeät henkilöauton istuimet. Auton omistajan mukaan autoa oli käytetty pääasiassa työkomennuksilla ulkomailla, jolloin myös istuimet oli asennettu. Trafi maksuunpani auton omistajalle maahantuonnin yhteydessä perimättä jätetyn autoveron 12 612 euroa. Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi verovelvollisen tekemän valituksen.

    Eipä kannata :eek: Tuo ulkomailta hyvän farkun ja maksaa muutaman satasen verot, kannattaa.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No tossahan ne Harri60:n viestissä tulikin ne esimerkit mitä itekin muistelin eli kallista on :poff:
     
  6. oasep

    oasep 1st gear

    Kiitos vastauksista. Hieman ihmettelen sitä,että vuosikatsastuksessa tehdyn huomion perusteella määrättäisiin maksamaan vero...Olin viimeksi sileillä renkailla leimalla.Katsastusmies antoi ´hylätyn`eli käski tulla uudestaan paremmilla renkailla.En kuitenkaan saanut sakkoa ´laittomasta´ajoneuvosta.
    Luulisin,että penkki- asiassakin annettaisiin korjaus mahdollisuus.
    Jos näin ei ole,voi katsastus olla jollekin juuri käytetyn jenkkifarmarin ostaneelle todella traumaattinen kokemus.
     
  7. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    mulla kyllä on katastuksessa olleet lisäpekit paikoillaan..pitäsköhän seuraavan katastukseen irrotella..koskaan eivät kyllä ole kurkanneet sinne :eek: jos oisivat niin siis hirmusakko ois siis tullu..??? :odroll:eli 6hengen pakuksi katastettu aikoinaan vaikka paikkoja on 8 :-?
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä noissa kannattaa tarkkana olla, etenkin siksi että se auton omistaja jonka aikana verotukseen liittyvät muutokset huomataan kärsii vahingon. Voihan sitä hakea vahingonkorvausta jos tietää muutoksen tekijältä, mutta se on eri juttu ja varmastikin hankalaa.

    Ja tässä ei ole kyse sakosta, vaan verosta.
     
  9. oasep

    oasep 1st gear

    Sakko tai vero ,molemmat ovat rangaistuksia saajalle.Olen kyllä luullut,että katsastuksessa todetaan ajoneuvon kelvollisuus tieliikenteeseen siinä ajoneuvoluokassa ,joka on rek.otteeseen merkitty.Ja jos näin ei ole annetaan korjausaikaa.P.S.Sakon voi antaa vain poliisi (ehkä myös tulli).Onkohan katsastumiehellä oikeus veron määräämiseen?
     
  10. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    niin,siis veroa tarkotin.. :oops:noh,täytyypä nykästä penkit pois enen seukki katastusta :) muuten..mitäs ne tarkottaa tuolla väliseinällä tuossa otteessa?mulla ollu kun tuo koira kalterit ja hyvinhän tuo meni läpi..jossain oon vaan nähny hienoja vaneri virityksiä selkänojan takana
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Katsastusmiehellä on käsittääkseni velvollisuus tarkastaa auton kunto ja se että se on asetusten mukainen. Katastusmies ei määrää veroja eikä sakkoja.

    Mielestäni on hieno juttu että meillä on paljon jenkkiharrasteautoja jotka on voitu tuoda maahan verovapaasti siten että niistä on "tehty" lakipykälät täyttäviä pakettiautoja.

    Onhan noita jenkkifarkkuja pehmeäpenkkisinäkin jos sellaista haluaa. Hinta tietysi on korkeampi, niissähän on verojen osuus ollut aikoinaan mukana. Mullakin on yksi pehmeäpenkkinen projektifarkku, mutta ei sitä kukaan näköjään halua ostaa edes pienellä rahalla.
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Noo, ei se vero käytännössä niin helposti maksuun mene. Tuttavalla (Od:llakin käyvällä) oli hetken aikaa lava-Camaro. Oli alunperin ollut mallia "majavanhäntä", eli valojen välissä sellainen 30-40cm ponnahduslauta. Joku edellisistä omistajista oli sahannut tän hännän pois ja oli muuttanut auton vastaamaan täysin normaalia Camaroa, lukuunottamatta takapenkkejä.

    Tää auto tuli kaverilleni vaihdossa toiseen autoon ja oli ehtinyt olla jo liikkeessäkin "normaaliksi" muutettuna. 4-5 kertaa katsastettukin jossain itä-Suomessa.

    Täällä Pohjanmaalla se sitten pomppasi. Katsastus keskeytettiin ja hommaa alettiin selvittämään. AKE:n lakimiehen kanssa kaveri jutteli paljonkin ja lakimiehen kanta oli, että auton nykyinen omistaja ei ole syyllinen, vaan se, joka auton on muuttanut. Olihan ne AKE:n jehut kuullustelleet kaikki auton edelliset suomalaiset omistajat, mutta kumma kyllä, kukaan ei ollut tunnustanut. :poff: Homma jäi avoimeksi, syyllistä ei löydetty, auto jäi katsastamatta ja kaveri sai siitä paperittomana kilpuriaihiona saman, mitä vastaavasta lava-Camarosta pyydetään nettiautossa. Kaikki olivat tyytyväisiä.

    Kaikki tämä sotku ja AKE:n vaivannäkö jonkun 1000€:n V6-Camaron takia. :rotfl: Onneksi tuhlaavat veronmaksajien rahoja, muuten saattais ruveta hirvittämään.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Aikoinaan yhden farkun Suomensin ja siihen piti rakentaa umpinainen väliseinä takapenki taakse. Ei voinut edes pleksiikkunaa laittaa kun halusivat jonkun todistuksen pleksin kestävyydestä :poff:
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Kirjavaa on ollut käytäntö, mulla pari caprice pakua oli alkup selkänojalla mutta ohuella pehmusteella. Istuinosarunko sitten vanerista.
    Ei muuta verkkoa tai seinää tms.
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Entäs jos nyt muuttaisi jonkun pysyseinäkoiraverkkopenkin kaikista lievimmän mukaiseksi? Siis laittaisi sen alkuperäisen penkin rungon ja penkinpäällisen, joten ero alkuperäiseen on tosi pieni. Kellä nyt tämmöisiä sitten on.
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onhan noitakin nähty mutta ne on hyväksytty silloin aikoinaan. Ei kannata härnätä verta nenästä ja maksaa siitä ilosta noin 12000€ tai en ainakaan minä riskeeraisi moisen sanktion uhalla. Olkoot meidän Vanin ja Buikin penkit sellaisia kuin aikoinaan joku on ne tehnyt. Siinä sitten myydään talo ja niin edelleen jos sattuu se "huono säkä" kohdalle :cry:
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    Katsastusmiehellä on velvollisuus ilmoittaa AKE:lle jos ajoneuvossa ei täyty verovapauden ehdot. Asiakkaalle ei tarvitse asiasta mainita... Näin siis katsastuskoulutuksessa kerrottiin. Suurin pelastus taitaa olla siinä että monikaan katsuri ei muista 20v vanhoja säädöksiä ulkoa/viitsi puuttua asiaan.
     
  18. TexFinn

    TexFinn 1st gear

    Vai etta 12 tonnia...? :eek: Sillahan saa jo varsin komean ja vahan ajetun LT1-koneisen long-roofin kilpiin. Ihan laillsesti, siis. Ilman mitaan pelleilyja.
     
  19. hara64

    hara64 1st gear

    pisteet smuigen vastaukselle.

    mulla aikoinaan oli pikkarin lavapressun tilalla vanerista tehty kansi.
    sattuvat sitten sheriffit pysäyttämään matkan teon (muista syistä :wink: )
    siinä sitten papereita kaivaessani toinen sheriffeistä koputteli sitä vanerikantta ja sano että tää voi tulla katsastuksessa kalliiksi.

    eli tässä(kin) tapauksessa leimamies meni hierarkiassa poliisin ylä puolelle
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    ^ Onneksi niin poliiseissa, kuin katsastusmiehissäkin on sen verran ihmisiä, etteivät rojauta kenellekään yli 10000€:n maksulappua, jostain toisarvoisesta asiasta. AKE:ssa ei olekaan ihmisiä töissä. On vain virkamiehiä. Tai no, onhan siellä se kuuluisa siivooja. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!