Piilofarmarin muutos henkilöautoksi ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja oasep, 26.1.2010.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    riippuu vähän vuosimallista, mut ekana tulee mieleen turvavaatimukset, nehän on erilaiset henkilö- ja pakuautoissa, kuten esmes turvavyöt, penkin rakenteenkin suhteen saattaa olla vaatimuksia.

    motiivia moiselle ku en tiiä, niin pakuista on käsittääkseni poistumassa ajoneuvokohtanen nopeusrajote, sen tarkemmin en tiiä, kuten että poistuuko se myös vanhoista ja kuinka vanhoista.

    ja jos ihan vaan alaikäisten kekaroiden takapenkillä kuskausta ajattelee, niin käsittääkseni kovapenkkiseen pakuun saa nykyään lisätä takavyöt.
     
  2. atobee

    atobee Gearhead

  3. DX

    DX Double Gearhead

    jep, näin on voimassaolevat säännöt ja joitain muutoksia lukuunottamatta olleet jo melko kauan,
    ovat käsittääkseni kuitenkin muuttumassa
     
  4. T&S

    T&S Gearhead

    Kovapenkkiseen pakuun sai jo yhdeksänkymmentäluvulla laittaa turvavyöt. Katsastusmiesten kanta oli että verottaja ei saa vaarantaa lasten turvallisuutta. Kiinnityksiin ei puututtu muuten kuin katsomalla että ovat riittävän vahvan näköiset.
     
  5. atobee

    atobee Gearhead

  6. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Ilmeisesti aika salattua tietoa kun ei kukaan tiedä edes suurin piirtein veron määrä. Kenellähän olis tämä tiedon jyvänen että voisi harkita köyhänä harrastajana että kannattaisko muuttaa tuo maasturi tai farmari henkilöautoksi ? Uskaltaakohan kukaan tähän kysymykseen vastata ?
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    joo, aattelin tota esmes valo- ja vaikkapa jarrusäännösten, eli välillä suoraan sanottuna tuuliviirimäisen, tulkinnan näkökulmasta, se mikä eilen oli sallittua ei välttämättä tänään ole sallittua ja huomenna se voikin taas olla vaikka asiaa koskeva laki säilyy koko ajan samana.

    että siks kaikki muutokset periaatteessa kannattais pyytää otteeseen vaikka se vähän maksaakin, koska tänään täysin vapaa ja kontrolloimaton muutos voi huomenna olla kokonaan kielletty.
     
    Nikuzai ja T&S tykkäävät tästä.
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Eikös niistä ole aika hyviä esimerkkejä tässä:
    https://www.overdrive.fi/forum/thre...kiloeautoksi-muutoksessa.298824/#post-2893068
     
  9. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    12345678910, Gary Grand ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  10. DD6

    DD6 Gearhead

    Eipä täällä ole kukaan muu noita summia huudellut kuin minä, ja sekin kaverin puolesta (ei kirjoittele täällä).
    Kuten linkistäkin löytyy, niin 1089€ oli -87 Capricelle verot hlöautoksi muuttamisesta. Varaa sen tonnin, niin ei pitäisi hirvittävästi mennä pieleen.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mutta olikos se niin että 8paikkaiseksi ei enää saa vaan jää 6paikkaiseksi? o_O
     
  12. lpr

    lpr 2nd gear

    Mobilisti-lehden -84 Buick Electra ainakin leimattiin 8-paikkaseks ja vero oli 654e. Se oli ensimmäinen pakusta h-autoks palautettu Suomessa. En tiiä onko pykälät tuosta henkilöluvusta sen jälkeen muuttunu parissa vuodessa.
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eiköhän paikkaluvut mene sen mukaan, mikä on ollut alkujaan. 6-paikkaisesta ei 8-paikkaista saa.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No tämmöstä huhua mä ainakin olin lukevinani jostain (täältä??) Että ei ois saanu enää 8 paikkaseks :confused:
     
  15. DD6

    DD6 Gearhead

    Paljoa ei kannata tälle painoarvoa laittaa, mutta (kuulopuheiden perusteella) selkä menosuuntaan ei saisi enää matkustaa, siksi vain 6-paikkaiseksi saisi nykyään. Tuo mainostamani Craprice saatiin pienellä suostuttelulla 8-paikkaiseksi vielä 2015.
     
  16. timant

    timant 2nd gear

    Uudessa Teslassa on kontissa penkit selkä menosuuntaan joten tuosta tuskin kyse?

    Olisiko tulkinnanvaraista saako tuollaiseen enään lisätä istumapaikkoja kun otteessa lukee 6 henkilöä?
     
  17. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Kiitos jälleen tiedoista. Onko olemassa joku laskentakaava vai kuinka tuo jäljellä oleva veron osuus määritellään. Löytyykö joku Trafin sivu tai vastaava mistä voisi saada lisätietoa. Tonni on kyllä liikaa mulle veroa maksaa pehmeämmästä penkistä. Mutta jotain olen valmis maksamaan muutosesta takaisin henkilö autoksi.
     
  18. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Tästä aiheesta on keskustelua käyty useammassakin ketjussa, esim: https://www.overdrive.fi/forum/threads/leppaekyljen-verotus-muuttuu-tai-sitten-ei.284363/ mutta tosiaan nihkeästi on verotietoja ilmoiteltu.
    Summat ovat ilmeisesti sen verran isompia verrattuna esim tuontiautojen verotuspäätöksiin, joita sentään on uskallettu / kehdattu ilmoitella 47 sivun verran http://www.overdrive.fi/forum/threads/tuontiautojen-veropaeaetoekset.71807/ ja autojen nauttima arvostuskin ilmeisesti monen mielestä eri luokkaa päätellen kommenteista, että tonnin vero vastaa koko auton arvoa.
     
  19. timant

    timant 2nd gear

    Eikös kuitenkin lain mukaan ”tulee sitä verottaa kuin vastaavaa käytettynä maahantuotavaa ajoneuvoa”.?

    http://www.belcar.fi/autoverolaskuri/ tuolta voi katsella toteutuneita veroja maahantuoduille autoille esim ->
    CHEVROLET BLAZER 2017/12 päätöspäivä, käyttöönottopvä 1988/12, ajokm 0, autovero 454 €

    mutta jos ei sitten menekään samanlailla kun paku rekataan henkilöautoksia..?
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mistäs tietävät mikä se on ollu alkujaan?
    2, 3, 5, 6, vai 8 paikkanen? Suomeen tuotaessa on penkit mätetty roskalavalle verottajan takia ja leimattu pienemmälle pääluvulle.
    Ei noihin huhuihin niin hirveetä uskomista ole.
    Konttorilta saa sen viimesimmän tiedon.

    Leimasin oman Capricen 8 paikkaseksi hlö-autoksi joku viikko sitten ja oottelen veropäätöstä vielä.
     

Kerro tästä muillekin!