Pika kysym. sähköflekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja coupe 74, 21.9.2005.

  1. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    :eek:

    onko seksuaalista merkitystä kummin päin laittaa?

    joo kuulostaa typerältä, tarkoitin siis jos vaikka cherryn puhallin imee!?! ja laitan sen puhaltamaan johtojen paikkaa vaihtamalla?

    vaikuttaako puhallustehoon yms :odroll:
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Jos sen autoon meinaat laittaa niin laita puhaltamaan puskurista koneeseen päin. Niinhän se ilma ajossakin liikkuu????
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Imevällä flektillä on parempi jäähdytysteho.
     
  4. Stingray

    Stingray Gearhead

    Riippuu flektistä, mutta joissain on lavat muotoiltu niin, että toimii kunnolla vain toiseen suuntaan. Eli jos on esim. tarkoitettu puhaltavaksi ja vaihdat vaan johdot toisin päin, ei liikuta ilmaa yhtä tehokkaasti. Tarkista lapojen muotoilu, jos on profiili suora lapa, niin voi vaihtaa huoletta suunnan, mutta jos on muotoiltu silleen kuperaksi se lavan profiili, ei toimi väärinpäin kunnolla.
     
  5. jyha

    jyha 1st gear

    puhaltava on aremmassa paikassa kosteutta ja paskaa ajatellen, onko eroa suojauksessa?
    vaikuttaako ilman virtaussuunta flektin moottorin jäähdytykseen?
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä oli pikupissa ens kaks isoa Flex-A-Liten sähköflektiä syylärin etupuolella ja kone kävi aika pirun kuumana. Ne laitettiin ekaks noinpäin koska sijoittaminen oli silleen helpompaa mut ton kuumanakäymisen takia homma on nyt muutettu niin että ne on syylärin takana ja lämpöongelmat loppu siihen kun nyt ilmaa puskee ikäänkuin kahta kautta. Ja viileenäpysyminen tehostui entisestään kun lootalle laitettiin vielä oma kunnon lauhduttimensa :D
     
  7. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Jeps eli jos lavat on suorat niin sherryn flekti koristaa piakkoin blazerin keulaa :odroll:

    eli kun tuuli laitettua mootoriöljylle ja vaihteistoöljylle jäähdyttimet tuohon syylärin etupuolelle vierekkäin niin ratsunin pöhötin käypi siihen aika mainiosti..ainakin mitoiltaan..

    oma tuulitunneli ja visko säilyvät kyllä paikallaan..tämä on vaan tämmönen hätävara jos alkaa askin ölppä kuumenemaan liikaa 8)
     
  8. Tweek

    Tweek Gearhead

    Flektin teho himmenee huomattavasti jos se ropeli laitetaan pyörimään toiseen suuntaan kuin alunperin tarkoitettu :soosoo:

    Kokeile vaikka, ota flekti käteen, kääntele napaisuutta ja vertaile. Ero on ihan käsipelillä havaittava, vaikka et siihen pyörivään ropeliin koskisikaan :rotfl:

    Kerran yritin tehdä Kerryn flektistä puhaltavaa kääntämällä ropelin toisinpäin, vaan eihän se Juutas ehjänä akselistaan irronnut :-?

    Tommosena "lisäpuhaltimena" ehkä menettelis, mutta sinuna kuitenkin kääntäisin sen ropelin toisinpäin tai etsisin toisen sopivan puhaltavaksi tarkoitetun flektin, sillä pelkästään piuhat kääntämällä voi tulla aika onneton "hätävara" :odroll:
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Eipä tuota voi yleistää kaikkiin flekteihin, johan siinä tulee fysiikan lait vastaan. Eli siitä muotoilusta on paljon kiinni.
     
  10. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Mulla oli aikoinaan Chevy Camper Special 4 X 4 ja mätin siihen
    Audi 100:sen imevän sähköflektin samoin kuin se on Audissakin:
    sisäpuolella ja kyllä muuten raitista piisasi !!!
    Luullakseni kannattaa sijoittaa samoin kun Cherryssäkin on se alun-
    pitäen ollut.
     
  11. Tweek

    Tweek Gearhead

    Fysiikan lait ovat hieman outoja minulle, mutta ilmeisesti valaiset niitä minulle?

    Mitä yleistämiseen tulee, niin yritin kyllä ymmärrettävästi yleistää ainoastaan Kerryn flektejä :D
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    K O K E I L E jos öljy lämpenee liikaa niin ei riitä :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
     
  14. Timmo

    Timmo 1st gear

    Jos lapa on ns. suora niin kyllä ilma siirtyy samalla tavalla riippumatta siitä kumpaan suuntaan hyrrä pyörii.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos lapa on ns. suora niin kyllä ilma siirtyy samalla tavalla riippumatta siitä kumpaan suuntaan hyrrä pyörii.

    Ei pidä täysin paikkaansa. Imevä on tehosuhteelta parempi. Pakkautuva ilma on raskaampaa lykätä kuin vetää pakkautumatonta ilmaa kennon läpi.

    Onko merkitystä on sitten eri asia,eihän ne Cherryn insinöörit sitä puhallinta kuitenkaan ole suunnitelleet Blatseriin jos saadaan aikaan haluttu jäähtyminen niin ok



    Kattokaa sitten kun asentelette niitä Propelleja ettei jää mitään turhia ohivirtauspaikkoja. Ton öljyn lämpöjen seuraamisesta. Itellä on Vanin laatikon lähtevässä putkessa pintaasennettuna ja lämpöeriset nauhalla suojattuna mittarin anturi ja on muuten aika jännää seurata kun ajaa lukolla tai ilman.
    Pahimmillaan ilman lukkoa lauhduttimelle menevä öljy oli kesällä noin 120C.
    Lukko päällä pysyi noin 80C.
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    Kirsikassa on tod.näk. sama flekti kun aurinkoisessakin. Se on muotoilultaan mallia imevä. Ja niinkuin Tweek totesi, joutuu pyörimisssuunnan muutoksissa liimaus hommiin.
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mitenhän mahtais olla, olisko paras asentaa vaan ihan oma virallinen ölppälämpömittari lootalle vai kertoisko mitään totuutta vähän tommonen sydeemi mistä mietmi-3 tossa kertoi eli jos oikein ymmärsin niin siinähän mittaillaan lootapuolellekin jäähdyttimen lämpöjä. Meillä homma on semmonen että autossa on iso 4-rivinen syyläri tuplaflekteillä ja lootalle on oma lisäjäähdyttimensä. Jostain tuota lootapuolen lämpiämistäkin lienee syytä tarkkailla kun autossa on 3500 stall turbiini ja sehän tarkoittaa sitä että käytännössä kaikessa muussa ajossa paitsi kunnon kiihdytyksissä kierrokset pysyy tuon alle jolloin loota luistaa vähän koko ajan ja silloinhan siellä myös lämmöt nousee.
     
  18. simppa

    simppa 1st gear

    Saa sitä propelia käännellä vaikka miten päin mutta pyörimissuunta määrää ilman kulun suunnan. 8) Muuta en tiijä
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mun piti pistää molemmin puolin lauhdutinta toi mittaus mutta ei ollut kuin yks mittari niin halusin kokeilla aluksi mihin arvoihin se lootan lämpö oikeasti nousee ennen lauhdutusta.
    Jeepillä poltin yhden th-400 lootan kun ei ollut syyläri lauhdutusta eikä tullut pistettyä öljyn jäähdyttimen kennolle puhallinta.Siinä muuten räkä kiehuu kun sylkäs lootan kylkeen.
    Se sluhdutus on tosiaan tarpeen.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, pitänee nyt talven aikana perehtyä vielä kunnolla siihen että loota saa mahdollisimman hyvän jäähdytyksen ja että sitä pystyy sit seuraamaan jollain lailla. Tää "öljyn jäähdyttimen kennolle puhallin" ideahan on hyvä, semmosta meillä ei vielä oo mut mikäpä ettei laittais :wink:
    Toi meidän lootakin on TH400 johon on nyt tehty kaikki vahvistukset, levyjen vaihdot yms. tarpeelliset ja viimeisen vuoden aikana sen remppaamiseen plus uuteen kunnon turbiiniin upposkin reilut 2500 € (osiin, työkuluja tossa ei oo paljoakaan) Ei viittis ihan heti taas räjäyttää sitä :-?
     

Kerro tästä muillekin!