pikku mopen kutittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jenkkijuuso, 14.4.2002.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Terve! koska 360:n kannet käy 318:an niin onko niissä kuinka isot kanavat ja minkä kokoset on 318:ssa? Jos tekisi kyseisen vaihdon niin kuinka paljon voisi laskea kantta, hyöty ja mites imusarja käy paikoilleen kun koneessa on Edellbrockn viri sarja 318/360? Saako ko. koneeseen rulla keppiä ja nostajia ja onko kallista/hyötyä?
    Entäs olisko jollain muita niksei kun kone on rempattu ja alla tuplaputket ja nelikurkkunen holley 650????? Miten saan tietää mitkä välitykset perässä on?

    P.S. kone on porattu 0.30 ylikokoon ja vakio männät.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    340/360 kansissa on noin 5mm korkeammat ja 3 mm leveämmät imukanavat kun 273/318 kansissa.
    360 kansissa on myös isommat venttiilit ja palotilat kuin 318 kansissa. Jos puristussuhde säilyy samana tehohyöty muista osista riippuen on tyypillisessä katumotissa n.10-30 hv.

    Kantta voit laskea reilusti, ja kannattaakin sillä 318 on matala puristuksinen moottori. Sellanen 1.5 milliä kun otat pois niin sillä alkaa olla jo jotain vaikutusta, enemmänkin voit jos uskallat. Noi hommat pitää kuitenkin laskea, eli jätä se höyläys viimeiseksi kun olet irrottanut vanhat kantesi ja laskenut/mitannut nykyisen puristussuhteen. Se lienee vähemmän kuin 8:1.

    Kun höyläät kannen tasosta, niin höylää vastaavasti myös kannen imusarjan tasoja jotta imusarja istuu paikalleen. Joudut myös ehkä hieman viilaamaan imusarjaa päistä, ettei se jää lohkon kulmista kantamaan, pääty tiivisteinä pelkkää RTV:tä.

    Moottoriin saa toki mitä vain osia, myös rullakeppiä jne, mutta niistä ei ihan kannata aloittaa. Rullakeppiin kaikkine hiluineen saa tuhlattua liki parituhatta euroa ja sillä rahalla saa paljon hyödyllisempiäkin juttuja katumoottoriin. Nokan valinnassa ei kannata mennä mielettömyyksiin, 318 on aika pieni kone ja kadottaa helposti alakierros vääntönsä. En menis ihan heti alkuperäistä "340" nokkaa isompaan ellei voimansiirto (välitys, turbiini) ole tehtävänsä tasalla.

    Jos ei autossa ole peltisarjoja, niin laita ne; ehkä halvimpia hevosia mitä on. Muista, että jos hommaat nokan tarvitset myös siihen sopivat venttiilijouset, ja jos höyläät kansia reilusti pitää myös nostajien preloadit tarkistaa ja korjata tarvittaessa vaikkapa keinuvipuakseleita shimmaamalla. Tollasella perus katuvirityksellä 360 kansilla 318:ta saa helpohkosti sellanen 250+ heppaa mikä on liki tuplasti vakiomoottorin teho.


    os tekisi kyseisen vaihdon niin kuinka paljon voisi laskea kantta, hyöty ja mites imusarja käy paikoilleen kun koneessa on Edellbrockn viri sarja 318/360? Saako ko. koneeseen rulla keppiä ja nostajia ja onko kallista/hyötyä?
    Entäs olisko jollain muita niksei kun kone on rempattu ja alla tuplaputket ja nelikurkkunen holley 650????? Miten saan tietää mitkä välitykset perässä on?

    P.S. kone on porattu 0.30 ylikokoon ja vakio männät.
     
  3. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Joo peltisatsit laittasin jos ei ois nii vaikee tapaus eli auto on 64 dartti ja käsittääkseni ei saa muuta kun fenderwellit enkä viittis pilkkoo. Jos duunais alusta asti ite niin pitääkö laskee virtauksia (hyötyä) ja muuta? rtv:lla tarkotit varmaan moottorisilikonia vai? eikö riitä että imusarjasta viilaa lohkon ja satsin välisestä liitos kohdasta, löytyiskö vielä ulko muistista 340:n nokan specsit??????

    ja tärkein meinas unohtuu kiitos tieto pamauksesta!!!!!!
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    340 nokan arvot on 268/276, .429/.444". Se on kuitenkin jo aika vanha disaini, joten ehkä parempi olis koettaa jotain modernimpaa. Vaikkapa Mopar Performancen 260/268, .430/.450".

    Early a-body on vähän ongelmallinen pakosarjojen suhteen. Street tyylisiä sarjoja ei oikein oo löytyneet kun järkyttävän kalliit Doug Thorleyt joita käytettiin alunperin vuoden '66 D-Dartissa. Ne on kokonaan alakautta menevät sarjat.

    Hookerilla on myös 1 5/8" primääreillä olevat sarjat joissa ulostulo on korin alla, mutta pari putkea kiertää runkopalkin. Eli vaatii reiät sisälokareihin, tosin ei kovin suuria. Ne maksaa suunnilleen puolet siitä mitä noi Doug Thorleyt, mutta on silti kalliit, vissiin neljän-viiden tonnin hujakoilla vanhaa rahaa.

    Vaan nyt vois olla hiukka valoa tunnelin päässä; Harold Johnson niminen heppu tekee Spitfire merkkisiä sarjoja early A-bodeihin jotka menevät alakautta, yhteyttä saa poly318hj@aol.com osoitteesta tai soittamalla 990-1-501-479-1551,
    Harold Jonson. Sarjat makso 175$ ja ovat kuulemma korkealaatuisia. kuvia löytyy netistä mm. http://www.angelfire.com/ak4/spitfireheaders/. Aikasemmin niissä oli pitkät toimitusajat ja noi kuvat taitaa olla vielä prototyypeistä, mutta nykyään niitä tehdään "liukuhihnalta" ja toimitusaika on muutaman viikon.

    Jos et laita peltisarjoja niin tule edelleen alaspäin nokkavalinnassa, orkkis valusarjat jotka early A-bodeihin sopivat ovat aika tukkosia ja jos hommaat korkeakierroksisen nokan tapat ikäänkuin kaksi kärpästä samalla iskulla; ei vedä alhaalta, ei hönkää kierroksilla.
     
  5. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Tuolla nettisaitilla oli nii hyvät kuvat et kyllä ainakin kokeilla pitäis joten kai se puikko sen verran luulis pysyvän räpylässä. Kuskin puolellehan ne vaikeemmat on vääntää tosin ei se läpihuuto homma toisellekaan puolelle oo, minkähän kokosta primäärii oilis hyvä käyttää ja kollektorii?? OLISKO millään mahdollista että luopusit laipoista pientä korvausta vastaan :smile:??? onko haittaa jos duunaa pelti sarjat ennen kansien vaihtoa,laskua????? KIITTOXIA KAIKILLE
     

Kerro tästä muillekin!