pinion kulman laskentaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja timopajala, 17.8.2015.

  1. timopajala

    timopajala Gearhead

    Osaako joku sanoo miten nää arvot menee ja pitääkö simmi levyä laittaa perään tms? Elikkä tässä olis kulmia auton alta mitattuna:

    Laatikko 2astetta alaspäin
    kardaani 2astetta ylöspäin
    perä 0astetta

    Mulla perässä toi madallus palikka vissiin tuumanen. Pitäskö laatikon häntää nostaa vai pitäskö heivata madallus palikka mäkeen?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kartaani toimii "oikein" silloin kun molemmat kulmat on samoja. Nyt sulla on lootan päässä 4°.
    Ite sain tosta sen käsityksen että lootan häntä sojottaa alaspäin ja jortaani on pinionin kanssa suorassa? Pinionia tarttis siis nostaa sen 2° niin molemmissa on sama kulma.
     
  3. timopajala

    timopajala Gearhead

    mulla siis laatikon häntä osoittaa 2 astetta alaspäin, sit kun mittasin kardaanin siitä vierestä niin se taas lähtee 2 astetta ylöspäin eli perä on korkeemmalla kun laatikon häntä. Perä taasen vaakasuorassa
     
  4. timopajala

    timopajala Gearhead


    Joo taisin tajuta mitä tarkoitit ja tosiaan tohon samaan 2 asteen nostoon ite kans päädyin kun koitin tota pähkäillä. Saako tollasia shimmelevyjä jostain suoraan?
     
  5. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Olikos sulla joku tärinäongelma taustalla tässä vai mitä?
    Kannattaa kans huomioida että varsinkin jos on lehtijouset, pinionin pää nousee hieman ajossa vedon voimasta.

    Valmiita kiiloja on kyllä kaupan mutta melko paskoja ovat ihan niinkuin valualumiiniset madalluspalatkin. Melko herkkiä halkeamaan. Ite lopulta oon tehnyt teräksestä kaikki ja hionut sitten halutun kulman suoraan siihen kalikkaan.
     
  6. CAM67

    CAM67 Gearhead

  7. timopajala

    timopajala Gearhead

    siis joo tärinä ongelma nimenomaan kun vedättää rajummin niin kovemmilla kierroksilla alkaa vatkaan aika rajusti. Mulla vaan yks lehtiset jouset takana et voihan se tietty niistäkin johtua?? Koneen toimii LT1 corveten motti joka uusiks rakenneltu ja piristelty hieman. Voisikohan olla et noi lehtijouset ei pysy kyydissä mukana?
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Testasin joskus ko. Appsia Samsungilla ja hiukan kyllä oli kulmat metsässä verrattuna digitaalisen kulmamittariin verrattuna. Vaatii varmaa aikas laadukkaan luurin että toimii jotenkin luotettavavasti. Tämä siis oma kokemukseni kun värinäongelmien kanssa joskus tappelin.

    Jep, sama kulma molempiin niveliin ja eri suuntaan. Pinionin pitäisi sojottaa samaan suuntaan kuin laatikonkin.

    Mutta jos pinionia nostaa tästä sen 2°, vaikuttaa se myös kardaaniin ja laatikon väliseen kulmaan sitä edelleen suurentavasti?
     
  9. timopajala

    timopajala Gearhead

    eiks noi kulmat pidä olla samat? Siis sillee et laatikko osoittaa alas 2 astetta ja perä ylös 2 astetta?
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Juu samat kulmat. Meinasin vaan että kun nostat pinionia tuosta niin laatikon ja kardaanin välinen kulma jyrkkenee hieman entisestään. Jos sulla on laatikko 2° alas ja kardaani 2° ylös niin eturistikon kulma on 4°.
    0,5° - 3,5° olisi ideaali. Mitä pienempi sen värinättömämpi. Mutta kulmaa on kuitenkin oltava jotta ristikon neulat vielä pyörii.
    Muistan kun Ford merkkisen vanhan ajokkini kanssa tappelin pitkään ja uusien moottorikumien, laatikon kumin, jousien, kardaanin, perän ym. jälkeen oli aika homma saada järkevät kulmat. Kun toista muuttaa niin toinenkin muuttuu.
    0,5° max eroa etu ja takanivelen välillä niin tulee hyvä..
     
  11. timopajala

    timopajala Gearhead

    no mitäs jos nostan sit laatikon hännän siihen nollaan kanssa? eli palikkaa sen verran alle et nousis 0 asteeseen?
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    No se on ainakin helppo tunkilla kokeilla ja mitata sitten missä kulmassa kardaani on. Todennäköisesti tilanne ainakin paranee nykyisestä jos sulla on 2° nyt loota ja perä 0°. Ja se perä kyllä kiipee hiukan ylös jos on lehtijouset..
     
  13. timopajala

    timopajala Gearhead

    juu, tarvii testata miten toi reagoi tohon nostoon. Tarvii laitella noi traction barit kans sinne taakse kun kuulemma noissa vehkeissä ilmenee aika paljon tota wheel hoppia jos hiukankin tehokkaampi moottori.
     
  14. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    En ole missään nimessä aiheen asiantuntija ja matikassa geometrian numero taisi olla kutonen, mutta siinä käsityksessä, että mukaan pitää ottaa kolmas muuttuja eli itse akselin kulma. Harvoin kardaani varmaan on täysin vaakatasossa eli 0 astetta ja pysyy siinä silloin kun sen kiinnityspisteitä eli laatikon häntää ja perää muutetaan

    Ideaali tilanne on, että kardaanin työkulmat ovat sekä moottorin, että perän päässä alle on 3 astetta, kuitenkin yli nolla astetta kummassakin päässä.

    Se, että sekä kone, että kardaani ovat samoissa vastakkaisissa asteteissa esim. kone -4 astetta (86 astetta suorasta kulmasta) ja perä +4 astetta (94 astetta suorasta kulmasta) aiheutti ainakin mulla jäätävää tärinää.
     
  15. timopajala

    timopajala Gearhead

    joo mulla kardaanin kulma on tuossa laatikon kohdalla 2 astetta ylöspäin ja siis luultavasti sen saman alaspäin sitten perän kohdalla koska itse perä on nollassa. Tilasin perään 1,5 asteen shimmilevyt valmiiks ja testaan niitä ensin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tää on aika hyvä.

    [youtube]T4P75ZQvpws[/youtube]
     
  17. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Vähän suuntaa lehtien taipumisesta voi katella silleen että mittari kiinni banjossa kyttää mitä tapahtuu, kun kaveri hieman jarrua vasten painaa kaasua.

    Mä sain parin asteen taipuman jo tuolla tyylillä moni lehtisessä jousessa. Mulla on "ennakkoa" tuossa omassa 6 astetta ja on nyt värinätön.

    Pitkään tuli vikaa haettua mutta lopulta kaikki värinä katos kun remppas laatikon.
     
  18. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

  19. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Itekkin harkinnut tätä mutta tullut hylättyä aina ratkaisun monimutkaisuutta ja hintaa ajatellen.
     
  20. timopajala

    timopajala Gearhead

    Mun laatikko tuli justiinsa rempasta et vaikee uskoo et vika olis siellä. Luulen et vika on noissa kulmissa ja lehtijousien taipumisessa.
     

Kerro tästä muillekin!