Pinion mutterin momentti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja montego, 7.11.2009.

  1. montego

    montego 1st gear

    Tuli ostettua pikkukakkoseen tuollainen takatuuppari toyota hiluxin lukkoperä hilppeineen,ja näyttää vuotavan tiiviste tuolta pinion akselin juuresta(kaiketi siellä on stefa)ja kokoamisessa pitäs vissiin tuo kardaanin nkiinnitys laipan mutteri vääntää momenttiin? olisko jollakin tuo momentti tiedossa ja viittis sen kertoa??
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei kai hiaksissakaan ole mitään momenttia, vaan mutteria kiristetään sen perusteella mitä on vierintävastus pinioinilla välyksen poistumisen jälkeen??
    Amerikaperissä useasti kysseinen vastus ilmaistaan muodossa ins./lb. ja oletan että se on hiaksissa muutamia newtoneita?
     
  3. montego

    montego 1st gear

    Taijampa vetästä mutu tuntumalla :-?
     
  4. ripe

    ripe 1st gear

    En tie momenttia, mut jos se jää löysälle perä mouruaa kaasua löysätessä.
    Jos näin käy, niin sit vaan kiristää lisää, jos vaan viitsii sitä moneen kertaan huukata.

    Luulisin että sen saa kääntää metrisellä varrella ja silti saa ottaa olkavarresta voimaa ulos.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Merkkaa nyt ainakin mutterin asento ennen avaamista ja sitten kun kiristät, niin käännä aavistuksen pidemmälle mitä oli.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja liian kireellä ollessaan tuhoaa laakerit.
    Yks vaihtoehtohan on merkata se mutteri huolella ja laittaa samaan asentoon kun oli. Mittaus syvyydestä okso med. Tulee ihan varmasti parempi noin kun mututuntumalla, eikä se stefakaan pidä jos se pinioni lemputtaa :odroll:
     
  7. bootsi

    bootsi Gearhead

    Oikeestihan sinne pitäis vaihtaa sellainen "krymppi", "joustava pusla" ja sit kiristettäessä mittailla monentteja....
    mutta vedä summissa, sopivan tiukkaan. :wink:
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Kaikissa perissähän ei tuota "krymppiholkkia" ole ja silloin tuolle mutterille ilmoitetaan joku momentti.
     
  9. montego

    montego 1st gear

    Juuh,taidan tehdä tuon homman ihan kunnolla,tuon mutterin asentoa ei voi olla huomaamatta kun se on lukittu akseliin iskemällä kunnon kolo,sitä ei saa edes irti ilman että oikasee tampilla lyömällä tuo olake ensin suoraksi.

    Odotellaan ensin sitä inspistä,meinaa olla vähän hukassa muutenkin tuon uuden projektin kanssa :-?
     

Kerro tästä muillekin!