Pinionin stefan vaihto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja aaCHEVY, 30.5.2003.

  1. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Oon vaihtamassa pinionin stefaa ja "ryppy-holkkia" Blazeriin. Perä on 12pulttinen. Mikähän mahtaisi olla oikea kiristysmomentti?
    Ite oon tutkinu omia oppaitani, mutta niistä en ole kyseistä momenttia löytänyt.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ainakin vanhoissa chevyn perissä (x-frame, eteenpäin aukeava) ohje kertoo seuraavaa:
    - kardaani pois
    - toinen takarengas ilmaan
    - toinen takarengas luotettavasti jumiin ( esim säädät rumpujarrussa kengät rumpuun kiinni)
    - pinionin mutterista pyörität viisarilla varustetulla momenttiavaimella ja laitat ylös tarkan momentin, millä tasauspyörästö pyörii
    - pinionin mutteri pois, yoke pois, stefa pois, puristusholkki pois
    - uusi puristusholkki ja stefa paikoilleen, yoke paikoilleen ja mutteri paikoillen
    - kiristät riittävän järeillä vehkeillä ( 3/4" vääntiöt ja 6-kulmainen hylsy sekä n 2 metriä vartta) vähän kerrallaan kunnes tasauspyörästön vaatima pyöritysmomentti on SAMA kuin ennen purkua.
    Tämä pätee vain jos ET vaihda laakereita.

    Tämä siis semmoselle vanhemmalle perälle, mutta miksei toimisi 12 pulttiselle ????, kunhan laakereiden pre-load tulee oikeaksi (edellyttäen että se on ollut oikein ennen purkamisen aloittamista...)
     
  3. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Täytyypä huomenna kokeilla, kiitos hyvästä vinkistä! :grin: :grin: :grin:
     
  4. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    No onnistuhan se, olipa aika kovassa se mutteri, mutta aukesi ilman kalusto vaurioita. Yleensä kovassa olevissa tapauksissa kun ensin särkyy vehkeet ja sitten palaa hihat ja sitten vasta lähtee auki. Oli muuten kummalliset urat kulunu siihen yokeen, voi olla että kun stefa vähän kovenee niin alkaa taas vuotaan. Sit varmaan täytyy hitsata lisää tavaraa ja käyttää yoke sorvissa.
     

Kerro tästä muillekin!