Pintaruosteen poisto sisäkatosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja roku65, 23.5.2004.

  1. roku65

    roku65 Gearhead

    Eivätpä jenkkitehtaat paljoa maalia tuhlaa näkymättömille osille joten...kuinka poistaa/käsitellä laajojen peltipintojen sisäpuolinen ruoste?Kokemuksia?
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    hommaa rälläkkään sellanen rautalankalaikka, sillä sipsuttelet ruosteet pois. lähtee helposti ja peltiin ei tule jälkiä.

    ainiin, elä sorru ostamaan vastaavia kiekkoja porakoneeseen, ne ei ole yhtä tehokkaita ja muutenkin ne on huomattu huonoiksi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: -TH- 2004-05-24 12:54 ]</font>
     
  3. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Nelisen vuotta sitten putsasin dodgen sisäkaton sutimalla pensselillä ruosteen päälle bilteman happoa.Vaikeeta ja v-mäistä hommaa.Muut sisäpinnat hiekkapuhallettiin, mutta kattoa ei ainakaan käyttämäni hiekkapuhaltaja uskaltanut puhaltaa (voi venyä).Erityisesti sisävalon tukipellin yläpuolella oli syviä ruostekuoppia.

    Vaikeaksi homman teki se, että en halunnut päästää ainetta valumaan katon reunalta saumoihin ja koteloihin muhimaan.Lisäksi vielä pintaan tahtoi tulla sininen kelmu pintaan, ja sitä ei meinannut saada pois.Pinta vetää myös hapon poistamisen (joka oli työlästä)jälkeen äkkiä pintaruosteeseen, joten pinnan joutuu lopuksi putsaamaan vielä teräsharjalla.Sitten oli vielä varottava, ettei happoa tipu päälle tai mene jälkihionnassa keuhkoihin.

    En suosittele keinoa kenellekään lyhytpinnaiselle tai terveyttään arvostavalle, MUTTA KATOSTA TULI HYVÄ!Ei jäänyt ruostetta kuoppiin eikä tullut hiottua/puhallettua kattoa puhki.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oisko se just Por15:n paikka tämä?
     
  5. roku65

    roku65 Gearhead

    lancer225 2d kuulostaa tutulta...itsekin olen fosforihappoa käyttänyt.Ongelma juuri tuo litkun valuminen,joutuu koko ajan sivelemään uutta kerrosta ja väistelemään pisaroita.Voisikohan sitä paksuntaa millään? Koripukissahan tietysti voisi pöyräyttää kopan nurinpäin,harmi ku tuli jo runko laitettua alle.Somali eli nylonlaikkakin sopii varsin hyvin alkupuhdistukseen,mutta ahtaat kolot ongelmallisia erityisesti takasuojien yläpinnat.
     
  6. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Semmosiin teräsharjoihin, joissa max. kierrokset on jotain 4500, saa tehoja kummasti lisää kun antaa 20000 kierrosta niille. Kestoikä lyhenee kyllä aika paljon ja suojavarusteita on ihan oikeasti syytä käyttää.
    Mutta kun laittaa porakoneeseen tarkoitetun "Kuusamon Tussun" (neekerilaikka ja mitä kaikkia hauskoja nimiä sillä nyt onkaan)vinkuun kiinni niin johan lähtee. Pitää vaan olla aika varovainen kun ylittää sallitun kierrosluvun viisinkertaisesti.
    Ja rälläkkään tarkotettu vastaava laikka on kanssa pirun tehokas, mutta kallis.
    Itse hioin sisäkaton epäkeskolla, 60:lla paperilla. Ei tosin ollut mitään paksua ruostetta.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noita kulmahiomakoneen teräsharjoja käytettäessä kannattaa todellakin olla kunnon suojavarusteet. Tommonen kovaa lähtevä piikki kun lävistää jopa pahimmassa tapauksessa jonkinlaiset suojalasitkin ja menee vaatteiden läpi heittämällä.

    Netistä löytyy aika kuvottavia kuvia noiden aiheuttamista silmävaurioista.

    Itse suosittelisin jotain lamellilaikkaa tai kevyttä puhallusta pienellä paineella vaikka alum.silikaatilla.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Kuinka moni käyttää katkaisulaikkaa pintaruosteen karkeahiontaan esim hitsausta edeltävästi? Oletteko onnistuneet saamaan kunnolla "silmille"?
    Isot pojat sanoo että tosi vaarallista jos laikka hajoo. Mutta tuskin sitä riskiä niinkään jos on joku gerdt-merkkinen rälläkkä jossa kierroksia on kohtuu vähän?
    Hitsimaski päässä ja pitkät hitsarihanskat vähän hidastaa.
     

Kerro tästä muillekin!