Pisaralle pisimmälle vinkkelikasilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 3.12.2022.

  1. Tuli vastaan Ebayssa tämmöinen läpyskä:

    [​IMG]
    Siinä itse David Vizard on kirjoittanut vertailun Holleyn Z:n ja Edelbrockin tiedätte kyllä minkä välille. Hamittavasti ei ole jälkimmäistä sivua, mutta tuloksenkin varmaan tiedämme..

    [​IMG]
     
  2. Tässäkin mainos, jossa mainostetaan polttoaineen kulutuksella ja päästöillä (!).

    [​IMG]
     
  3. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Eilen käväisin Pudasjärvellä vähän varttimailia kiihdyttelemässä. Menomatkalla oli aamutuimaan hyvin rauhallista liikenteessä, niin Oulun kohdalla keskinopeus 98.1 km/h ja keskikulutus 8.4 l/100 km. Varttimailirykäisyjä 7 kpl varikkoköröttelyineen ja paluumatkan jälkeen kotipihassa keskinopeus 88.9 km/h ja keskikulutus 9.3 l/100 km kokonaismatkan ollessa n. 950 km.
     
    Gary Grand, Vallu 426, 4d sedan ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Nätillä kulutuksella menee Vette.
    Minkäaista tulosta tuli varttimaililta?
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei tällä kertaa jää ihmeemmin aikakirjoihin kehuttavaa jälkipolville, mutku seliseli oli kuuma keli, niin varmaan tuli se pelätty "heat soak", kun päivän paras veto oli heti ensimmäinen vähän sinnepäin räppäistynä 12.667 s / 183.64 km/h.

    Ja sen jälkeen mää ku luulin, että nyt parannetaan niinkuin viime kesänä. No ei parannettu yhtään. Kaikki muut 6 vetoa olivatkin sitten 12.9-13.0 s 179-181 loppareilla. Varmaan imuilman lämmöt taivaissa ja ennakot poissa, mutta siitäkään ei oo mitään dataa varmistukseksi, kun HPTuners kyykkäs ensimmäisessä lähdössä eikä suostunut enää löytämään yhteyttä, vaikka boottasin läppärin ja käynnistin softan pariin kertaan. Semmoista tällä kertaa.

    Viime kesänä meni parhaimmalla rykäisyllä 12.450 s/184.67 km/h ja useampi veto 12.5 pintaan, 60-jalkaisetkin oli n. kymmenyksen parempia. Nyt oli kuitenkin mosa säädettynä ja laatikon softaakin ropeloitu ja vaihdot tuntuivat paremmilta ja nopeammilta, joten toiveissa oli saada edes pientä parannusta. Ei se aina onnaa. Täytyy kattella, josko sattuis vielä jossain vaiheessa vähän viileämmällä kelillä joku soppeli tapahtuma tälle kesälle.
     
    impala67 tykkää tästä.
  6. vekku

    vekku 2nd gear

    Onko kokemusta kuinka paljon seokset vaikuttaa kulutukseen? Minulla mopar 512 motilla, noin 650hv ja seokset 2500r/min n.11.5
    Kaasutin kaupan hyllyltä holley 950xp ja auto pelaa ok, vartilla 11.0s.
    Nyt syö tuolla matkavauhdilla ja 2500r n.25l/100km, millaisiin lukemiin vois päästä jos sais seokset esim.14.7? Kannattaako alkaa räpeltään ja kuinka laihalla seokset voi olla matka-ajossa?
     
    fenix tykkää tästä.
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä kait sitä vois kokeilla laihentaa, lopulta se kait alkais nykii jos menee liian laihalle mutta ei sitä käsittääkseni rikki saa jos ei väkisin aja super laihalla. Ennakkoa se vaatii vissiin myös lisää noille matkakierroksille niin saa kulutusta alas. Tämä yleistietona perstuntumalta, noin rallista motista ei ole käytännön kokemusta. Mutta kyllähän se moparikin fysiikan lakeja tottelee.
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Seoksen vaikutuksesta kulutukseen ei tässä topicissa ole juurikaan vielä keskusteltu.
    Mielenkiinnolla kuulisi, jos joku olisi testannut vaikuttaako 14.7 a/f tasolta laihentaminen 15.5-16 tasolle minkä verran. Teoreettisesti 15.5 a/f (1.05 lambda) on taloudellisin. Toki vain kevyt maantieajo toimii noin laihalla, mutta pisaralla pisimmälle tarinoita tässä haettiin.
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyl mä laittasin noi seokset kuntoon. Jos sulla on tasakaasu 11.5afr, niin se on jopa täyskaasulle aika paksu seos. XP sarjalaisis on kaikenlisäks pirun hyvät säätöominaisuudet.

    Mulla söi alkukesästä kun kiersin tapahtumia, 540cid b body 740hv, 3 piirinen 1150 dominaattori 2200-2400 matkakierroksilla (2.76 välitys) reippaassa maantie+moottoritieajossa 19litr. AFR siinä 13.2-13.8. Kun vaihdoin välityksen 3.91, lisääntyi kulutus sellasen 5-6 litraa matkassa.
     
  10. fenix

    fenix 3rd gear

    Oma kokemus,
    Efi <10.5 seoksella käy jo pintakasulla niin raskaasti, ettei tukehtuminen ole kovin kaukana.
    Jos 2-3 pykälää tuosta 11.5 kärsii laihentaa, niin onhan sillä oltava ihan tuntuva vaikutus.
     
  11. Isky välillä yllättää. Iskyllä on polttoainesääästönokka-akseleita nimellä Mile-A-Mor Cam.

    Tässä esimerkkinä SBC:

    Model: 671M

    Product Features:
    RPM-Range 1000-3800
    1.6:1 Rocker Ratio
    Grind No./Type Mile-A-Mor Hydraulic
    Mileage And Maximum Lower RPM Torque For Late Model
    Low Compression 8-9.5:1 Max

    Mile-A-Mor Cam
    Hyd.
    Valve Lift Int/Ext. 0.425/0.425
    ADV Duration Int/Ext. 248/248
    0.050 Duration Int/Ext. 194/194
    Lobe Center 108
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Katos ku on tällanen keskustelu jääny kokonaan noteeraamatta.

    Omat saavutukset aika kehnoja, en oo just muita mitannu ku Aspenin mil pääsin kutosella 15.7 litraa ekskikulutukseen ja kasilla 19.1. Dartin 528 vei perstuntuman mukaan sellanen 30 litraa vastaavassa toimessa, ja matka-ajossa pääs alle 20:n.

    Mut juu, Mopar Performancen raamatussa on myös bensansäästöneuvoja useempi sivu. Tarvii kaivaa ku kirjan löytää...
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...rengaspaineet pumppaan aina maksimiin. Ja lirut öljyt. Siinä tärkeimmät tehtaan oppaasta.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Oli siin paljon muutakin, vähemmän öljyä moottoriin, perään ja lootaan, kapeammat renkaat, tietty pidempää välitystä, kapeemmat apulaitehihnat, ja moottoriasioitakin oli. Mut kaivan kuhan kerkeen.
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Perus tune upit tietty. Öljynpaineenlaskeminen max 40-45 psi. Vähävastuksinen pakoputkisto. Peltisarjat, pieniprimääriset. Puristussuhteen nosto. Performanssi venatyöt. Pienempi nokka. Sopiv a kaasari. Pienempi moottori. Sit kopalle, rengaspaineet, pyöräsuuntaukset, painon vähennys, pitkä perävälitys, matal stalli, lukkoturbiini, manuaali, pienempi kori. Ja tärkein asia, ajotapa.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muovihemi lisukkeineen entisen isolohkon tilalle.
     
    Kustom STW ja Fuselage tykkäävät tästä.
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, se on hyvä vaihtoehto jos on tarkoitus parantaa taloudellisuutta. Myös Fiat 1100 fire moottori ois kova sana. Sen verran noit erilaisii tullu tehtyy et hyötysuhteen paraneminen uusis moottoreissa on tosiasia. Sitä pystyy jonkinverran parantamaan vanhemmissakin moteissa ja se sit taas näkyy varmasti kulutuksessakin jos niitä sitä silmälläpitäen rakentaa.

    Mut ainakin moparilla osien fyysinen koko jo tekee sen et samaan ei päästä. Tehohäviöt on niissä paljon pienempiä. Ehkä jollain stroukkipikku- tai B-lohkolla riittävällä koolla vois päästä niilt osin liki. Kannet ja palotilat on tärkeitä, niihin ei helpolla ainakaan vanhoilla tuotanto-osilla pääse. Palamistapahtuman tehokkuudesata varmaan kertoo jotain vaadittava sysytysennakkokin.

    En oo viel noit uusii motoreita nähnyt oikeen sellasia jotka ois työntänyt törkeetä alavääntöä, vaikka aika hyviä ne muuttuvine ajoituksineen ja imusarjoineen on siinäkin. Ne antaa paremmin alhaallakin kun vanhat lurut tuotantomotit, mut ovat kaikki kuitenkin selkeesti kierroksista tykkääviä. Osaltaan siks kai niis on 7-10 vaihdetta.

    Mä en oikein osaa kauheen hyvin hyväksyä noita alle kymmenen litran dinosauruskulutuksia, kun ei ne mitenkään vastaa esimerkiks lehtitestien kulutuksia. Eikä omia kokemuksia sellaisista. Dynossa tietty mitataan lähinnä täyskaasukulutusta, mut sellanen numero ku BSFC on varmaan myös tärkeä. Oisko se sit jonkinlainen ominaiskulutus?

    Eli paljonko polttoainetta kulutetaan tuottamaan yks hevosvoima. En tie miten se menee osakaasulla ku ei oo koskaan tullu mitattua, mut tokkopa se ihan mielettömästi vaihtelee jos säädöt on kohallaan, useita kymmeniä prosentteja. Ja kulutus sit taas riippuu pitkälti siitä paljonko tehoa käyteään. Siin on paino taas sit merkittävä tekijä. Samoin automaatin tehotarve.

    Tasanopeudessa ei paljoakaan, sellanen 30-40 heppaa riittänee perusjenkissä pitämään yllä matkanopeutta siin satasessa ja alle. Kiihdytyksessä taas enempi, ja tietty siinä taas vaikuttaa ajotapa. Itellä se ei ilmeisesti oo kuulunut ihan bensaa säästävimpiin.

    Jos kattoo noita vanhoja testejä jostain TM:stä sun muista, niin ei nää eurooppalaiset luksuspirssitkään, tai edes auton kokoset, oo mitään bensasäästäjiä olleet. Mut kai niiskin on kuskeja jotka niil on päässy viidellä litralla sata kilsaa...
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Gen 3 Hemi on vähän epäreilu vertailu kohta, juurikin todella tehokkaan palotilan takia ja hyvin virtaavan kannen takia.
    Mutta toisaalta ois kiva nähdä joku SBM 360 nykyaikasella kuivalla imusarjalla ja isolla läppärungolla (ei Magnum) ja moderneilla alumiini kansilla. Varsinkin 5.7 Hemiä (Netti huhu, että piti olla alunperin 360cid) vastaan, kun nokan saisi helposti pysymään samoissa.
    Mopareissahan oli pitkään vain 5 lovinen laatikko 2005-2014, kunnes tuli 8 lovinen joka sit voittaa kiihtyvyydessä 5 lovisen samoilla tehoilla.
     
  19. Ihan kuin täällä mietittäisiin Moparin säästävinkkejä..

    Tässä olisi jollekin hyvä projekti nimettynä Uncle Tony tyyliin:

    "Mahoton rojekti. 10 l/100 km V8-Aspen"

    Tässä on minun resepti. (Shining Whitilla löytyy varmasti parempia ideoita?):

    Eli 318, johon Iskyn säästönokka:

    Model: 3902M

    Product Features:
    RPM-Range 1000-3800
    1.5:1 Rocker Ratio
    Grind No./Type Mile-A-Mor Hydraulic
    Mileage And Maximum Lower RPM Torque
    For 1972 And Later 273-318 CI Low Comp. Engines

    Mile-A-Mor Cam
    Hyd.
    Valve Lift Int/Ext. 0.375/0.375
    Valve Lash Hot Int/Ext. 0.000
    ADV Duration Int/Ext. 236/236
    0.050 Duration Int/Ext. 186/186
    Lobe Center 108


    Tai sitten jos oikein ruvetaan hurjaksi isoveljen nokka:

    Model: 3901M

    Product Features:
    RPM-Range 1000-3800
    1.5:1 Rocker Ratio
    Grind No./Type Mile-A-Mor Hydraulic

    Mile-A-Mor Cam
    Hyd.
    Valve Lift Int/Ext. 0.400/0.400
    Valve Lash Hot Int/Ext. 0.000
    ADV Duration Int/Ext. 248/248
    0.050 Duration Int/Ext. 194/194
    Lobe Center 108
    Mileage And Maximum Lower RPM Torque
    For 1972 And Later 340-360 CI Low Comp. Engines


    Imusarjaksi Edelbrock SP2P-318:

    [​IMG]
    Kansiksi -302 kevyesti portattuna ja noin 9:1 puristukset.

    Ja dynossa noin 100 heppaa..
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    LS ja Hemi, niil on yks oleellinen ero verrattuna dinosauruksiin ja se on kansi. Huonoinkin LS-kansi pieksee virtauksiltaan gen1 parhaat mikkihiirikannet mennen tullen. Palotiloista ei kannata edes puhua samana päivänä. Hemin suhteen tilanne on vielä dramaattisempi, kehnoinkin pieksee jo aika hyvät aftermakret kannet, perus 5.7 Eagleen ei yllä oikein mikään. Kanavat on myös kohtuu suuret ja käyttää alueen hyvin, sen takia niistä tulee mitättömän pienillä nokilla huikeesti voimaa.

    Edestakas liikkuvat massat pitää tietty saada kevyiks ja männänrenkaat ohuiks. Kitkassa on ero jonka tuntee, ja massan edestakas veivaus on tässä tapauksessa pelkkää energiahukkaa. Tos Miguelosin ehdotuksessa mä harkitsisin magnum kansia. Niist vois vaikka imukanavaa pienentää imusarjaan sopivaks. Ne on paljon paremmat sekä palotilaltaan että kanaviltaan kuin 302:t.
     

Kerro tästä muillekin!