Pistäkääpä erikoisempia Megasquirtattuja vehkeitä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jopas_jotakin, 14.1.2017.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, kun tuntuu, että melkein pitää lähteä sitä megasquirtia jossakin vaiheessa asentamaan. Mitä oon netistä kattonu, ni tuntuu, että joillakin se on peace of cake, ja joillakin on milloin kipinä hukassa ja milloin mitäkin. Tuonne finsquirtin foorumillekkin kirjauduin. Mulla tulee onneksi kipinä ihan vakiona olevalla suositulla edis-sytytysjärjestelmällä, edis-6 on siis kuuspyttysille.

    Ja maffiakaan ei tarvita, vaan ilmansuodattimen saa asentaa "suoraan" 75mm Mustangin tuninki -kaasuläpällä, josta lähtee siis 75mm alumiiniputki, jonka perään kartiosuotimen, pitänee ottaa parista kohtaa alipaine, joista ainakin 1 on ilmanotossa.

    Kun pääsis käpistelemään tommosta boxia ja kattoa miten sen johtosarjankin tekee, eli kuudet johdot suuttimille, bensapumpun heräte, rpm -signaali, lambda-arvo laajakaistalambdalta, ja imusarjan paine, -otetaanko muuten mistä, plenumista kaasuläppäkoteloa vastapäätä, vai 5cm ennen kaasuläppää-, kun suunnittelen ihan tosissaan uuden imusarjan tekoa sitten ens talveksi...
    Pitäisiköhän tälle kesälle tehdä nokka-akselista vähän turhankin pitkillä aukioloilla, jos ens talven jälkeen koittais miten se kiertäs 8000rpm, teettäs vaan tylysti 282/278 ja 11mm nousua venttiileiltä, noihin lukemiin tarvii nokkaa, ja kireällä nokalla alakierrosvääntö tippuu aika paljon, onneksi cr 11.4:1.
    Sitten lähtis kahdella vierekkäisellä ja jo hyvän aikaa yhdistettyä plenumia, vähän niin ku tässä hienossa esimerkkikuvassa.

    Ai niin, onneksi on ne rullakeinut ja paksusti perusympyrää, niin aika hyvää tulee.
    Ei tarvii niin paljoa työstää ite nokkakeppiä, kun vipusuhde on kuitenki melkeen 2, elikäs 1.85.
     
    Muokattu: 14.1.2017
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Elikäs tähän vaan päälle jälkimmäinen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuo jälkimmäinen ei ole "aivan" mitoissaan, mutta helppo olis tehdä kun alempi imukansi hoitaa suuttimet, bensakiskon ja suuttimien ohjauksen.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa on aika erikoinen ja melko tehokaskin taitaa olla.


    Tässäkin maassa on yks pullinkiauto megalla. Ja sitten tulee mieleen yks keltanen taksi joka suhaa vartin 7sekunnissa megalla.
     
  4. plagu

    plagu Gearhead

    Tilaa se autotune.fi:n ohjain se on mega. Samaten sieltä johtosarja kylkeen. Kaikista helpointa ja melkein halvintaki.
     
  5. late991

    late991 3rd gear

    Viime keväänä asentelin ms1 v2.2 edis 4 sytkällä turbo ohc sierraan ja se sujui kyllä hyvin vaikka en ollut ennen ruiskuihin koskenut, laakista käyntiin megan luomilla kartoilla ja kävi jopa tyhjää paremmin kuin koskaan ennen kaasuttimilla varustettuna. Johtosarjat tein itse mutta esim protopartsilta saa johtosarja-aihion tai vaikka valmiin sarjan suoraan mega yhteensopivilla antureilla. Parin viikon illat kun lueskelee aiheesta ennen asennusta niin ei ole kyllä mahdoton tehtävä. Finsquirtin sivuilta kannattaa ladata megamanuaali josta selviää perusasiat.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, koko ajan selkeytyy, alkaa tuntua, että kaasuttimet on. melkeempä hankalampia saada kohilleent, -ensimmäiset tuplakaasarit asensin b19seen, muistan ku sain tuplasolexit 500 markalla, muistaakseni siihen pantiin joku aika kireä nokka,pattipäämännät ja tehoja lie joku 140hp-, helpoin ois ollu vaan vaihtaa b23nen, mutta: sama teho,mutta viri potentiaali isompi.

    Täytyy het maanantaina sumplia tarkat nokkakortit, jos tekijällä on aikaa niitä mulle selvittää.

    Tuosta näkee pakokanavan muodon, ja näkee myös sylinteriin, koska venat ei oo paikollaan.
    Pakokanavaa on keskeltä nostettu semmoset 2mm, saman homman tein pakosarjoille.

    [​IMG]IMG_3974 by
     
  7. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Ei mikään erikoinen mutta mulla on vanha Lincoln jossa Autotunen Freedrive. Efi ja suorasytkä... Eipä tossa juurikaan ongelmia ollu käyttöönotossa.
     
  8. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    Freeride msx3 ohjaa Barracudassa 5,7 Hemiä
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    1982 toyota carina yariksesta peräisin olevalla 1.3 litraisella 2NZ-FE moottorilla jossa ms1 v2.2 levyllä ja varsin monihyväisellä lisälevyllä. 10.2 puristeinen kone ja ahtoa parhaimmillaan 2bar, joten tehoakin alkaa vähän tulla 1.2bar jo 205hevosta pyörätehoa. Moottori on edelleen vakio nokka-akseleilla ainoastaan ajoituksia muuteltu. Polttoaineena luonnollisesti e85. 2kpl toyotan w57 sarjan vaihteistoa tällä jo hajotettu nyt kiinni w58 mk4 suprasta, joka on toistaiseksi kestäny kun vuorostaan perä on rikki.

    https://goo.gl/photos/4LGrgpsrqeqdwPpL7
     
  10. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Tässä joitain mihin on aikoinaan sekaantunut...
    - Budjetti ahdettu OHC Sierra, 500hp koneelta
    - Bemari "316", silloisella tekniikalla jotain +700hp
    - Yamaha Nytro moottorikelkka, ahdettu, n. 300hp
    - Rodi remmiahdetulla pikkulohkochevyllä
    - PS540 Taxi Ooppeli, ex-keskipakoahdettuna, tuleva turbotettu
    - PET1353 Musse, remmiahdettu SBC
    - Junnudragsteri, V-twini megaruutattuna
    - 383ci stroukkeri SBC, sekventiaalisena
    yms yms...
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tuntuu, että kaikki moottorit on ahdettuja, jolloin ymmärrän paremmimn kunnon moottorinohjauksen tarpeen.

    Onko antaa kellään vinkkejä, miten toimia, koska turhaanhan ukot tekee kokeile-pura-kokeile meiningillä.

    Se mua kiinnostaa, että lähteekö boksilta vain kuusi johtoparia suuttimille, rpm -tieto, pumpun heräte ja sitten sisääntuloja boxille on tps, lambda, map, saisi vähän johtosarjoja miettiä.

    Ilmeisesti tuosta ei irtoaisi enempää juuri tehoja kuin vakionakaan eli 205hp. Ja sitten mega osaa ottaa muutokset, puristusten radikaali nosto, nokka-akselien uudet profiilit, isomman ylemmän imukannen lyhyillä imuputkilla. ja sun muut.

    Otsikko on vähän huono, jos moderaattori kuulee, niin sen voisi vaihtaa vaikka: megasquirtin asennus tms.
     
  12. late991

    late991 3rd gear

  13. maddis

    maddis Gearhead

    Itsellä on Caminossa 350-TBI:ssä mega ohjaamassa ruiskua ja hukkakipinää. Alkuun mietin, että laitan pelkän ruiskun ekana ja kipinän sitten kun saa ruiskun toimimaan, mutta malttanut sitten odottaa ja laitoin kaikki kerralla.

    Monipisteruiskuakin mietin, mutta menin TBI:llä, kun se sattui olemaan koneessa valmiina. Monipisteruiskussakaan olisi ollut ongelmia juurikaan johdotusta enempää. Sekventiaalista kun en aatellut alkaa tekemään.

    Kone lähti toisella yrittämällä käyntiin (ekalla jäi lähtemättä, kun sytkä oli about 12 astetta liian myöhäisellä.). Sen jälkeen onkin ollut lähinnä läppärillä säätämistä eikä ole ruiskuun itseensä tarvinnut koskea.

    Minäkin etukäteen luin foorumilta että kauheen tappelun takana etc. Mutta foorumille harvoin kukaan kirjoittelee kuinka helposti asennus meni.

    Säätäähän tuota saa vaikka maailman tappiin jos haluaa, mutta itsellä meni toinen kesä jo aika pitkälti pelkästään ajaessa. Eka kesä jäi aika tyngäksi, kun sain auton ajoon vasta heinäkuun lopulla.
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    t
    Mulle taitaa sitten kuitenkin tulla sitten megasquirt 1 v3.0, kun en tarvii mitään hienouksia, saa fordin oma edis-6 toimia kipinänantajana. Onko suuttimilla väliä? Että onko korkeaohmiset vai matalaohmiset, voiko vastuksen itte mitata.

    Tämmöset mulla on.
    Set of 6 Genuine Bosch Type II rebuilt Fuel Injectors.
    0 280 155 700 on numero.
    Liittimet on semmoset kantikkaat.
     
    Muokattu: 15.1.2017
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tämmöset.
    [​IMG]IMG_3848 by

    Uskaltaakohan noita itte mitata?
    Uskalsin mitata, ja mittari näytti 12.2ohmia, st200 19lbs oli 15.5.

    Mutta megaruuta: kelpuuttaako se nuo mun hienot remanufactured -suuttimet?

    Ilmeisesti bank1:seen voi laittaa 3 noita ja bank2:seen toiset 3.
    Vai miten se pitäisi tehä?
     
    Muokattu: 15.1.2017
  16. late991

    late991 3rd gear

    Joo nuo suuttimet toimii suoraan kun ovat korkea ohmiset ja kytkentä noin kun laitoit.
     
  17. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Tuolla on juttua mun käyttiksestä jos kiinnostaa. Osta Protopartsilta puolivalmis johtosarja, se nopeuttaa hommia ihan perkeleesti. Mulle tuli tälle setilleni eli MS 2 v3.0, EDIS 8 yms.

    https://cruisingnight.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=23

    [​IMG]

    Tuossa on vielä pari erittäin hyvää linkkiä. Mullaki oli mm IAC:n kanssa ihmetystä kui se kytketään mutta tuolta MSExtrasta löytyy kaikki ihan mihin vaa setuppiin. Se on kyllä kultakaivos.

    http://www.msextra.com/doc/pdf/html/MS2V30_Hardware-3.3.pdf/MS2V30_Hardware-3.3.html

    http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Megasquirt2_Setting_Up-3.4.pdf/Megasquirt2_Setting_Up-3.4.html

    http://www.msextra.com/manuals/
     
  18. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Juu, sitä mieltä olivat finsquirtissakin.
    Keskitän Megasquirtin kyselyt sinne.
     

Kerro tästä muillekin!