Pisteet osallistumisesta vai voittamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Arto65FB, 28.9.2007.

  1. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kun kaveri ajoi tänä vuonna kisaa, niin tuli kiinnitettyä huomiota tohon pisteytykseen. Jos mä oikein tajusin, niin osallistumisesta lajitteluun saa tuhat pistettä, kun osallistujia on tietty määrä. Jos ilmeisesti ylivoimaisin voittaja, Kalliomäki, olisi osallistunut vain neljään kisaan ja voittanut ne, niin ei olisi silti voittanut Reeryhmää, ehkä olisi pokkaamaan päässyt. Kaikissa ryhmissä taitaa olla niin, että kukaan vain neljä kisaa ajanut olisi ylempänä kuin viisi kisaa ajaneet riippumatta eliminaattorimenestyksestä.

    Eli kysymys: palkitaanko lajitteluun osallistumista liikaa verrattuna pudotuskierroksilla jatkoonpääsystä?

    Niin ja todettakoon, että mun kiinnostus asiaan johtuu lähinnä siitä, että vastaan yhden toisen sarjan (enempi hupimielessä ajettavaa kuin varsinaista kilvanajoa) pyörityksestä ja sen pisteytyksistä, eikä siis tarpeesta muuttaa tuota FHRAn pisteytystä.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Finaalikisassa saa bonuspisteet, siitä ehkä toi väärä käsitys tuhannesta lajittelupisteestä. Finaaliin kai halutaan antaa noita bonuksia, että kaikki raahautuis myös sinne, eli mestaruus olis vielä ikäänkuin auki. Pisteytys on kyllä osallistumista suosivaa, mikä ei välttämättä oo niin huonokaan asia. Lajittelusijoituksesta ykkönen saa 16 pistettä, ja seuraavat aina 16. asti aina yhen pisteen vähemmän. Hyväksytystä katsastuksesta saa 100 pistettä, ja ensimmäisen pudotuskierroksen häviöstä 300 pistettä. Eli finaalikisaan osallistumisesta sai 500 bonuspistettä. Mut siis 500 saa joka kisassa sillä, että leimaa autonsa ja ajaa yhden lajittelulähdön (häviäjän pisteet saa, vaikkei ajaiskaan). Voittajan pisteet riippuu sitten kaavion koosta, finaaleissa jossa vaikkapa STREET D:SSÄ AJETTIIN 32 AUTON KAAVIO, ja voittaja olisi saanut 600 pistettä enemmän kuin ensimmäsien kierroksen putoaja. Eli normikisassa reilu kaks kertaa enemmän kuin "pelkälle osallistujalle".
     
  3. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Hävisin :eek: Vipottaja oli nopeempi :lol:
     
  4. Henski

    Henski 1st gear

    Mun mielestä ainakin pudotusajoon osallistumisesta EI palkita tarpeeksi.

    Eli saat ensimmäisen kierroksen häviäjä pisteet, vaikka olisit jo kotona, eli voit loppupisteissä saavuttaa paremman loppusijoituksen ajamatta ainuttakaan pudotuskisalähtöä, kuin kuljettaja joka on mukana häviävänä osapuolena kaikissa kisoissa ekalla rundilla.

    Pitäähän soolokierroksellekin tulla edes sytyttämään kuusi, ansaitakseen voittajapisteet.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Samaa mieltä henskin kanssa tosta, saadakseen kierroksen häviäjän pisteet pitäis mun mielestäni ylittää vähintäänkin lähtöviiva.
     
  6. Tea

    Tea 1st gear

    Mitkä bonuspisteet? Ihan normi pisteethän tuolla sai.
     
  7. Henski

    Henski 1st gear

    Tän vuoden kaikissa kisoissahan tuli toi extra 500pojoo sporttiryhmissä katsastuksesta. Kuulemma sen takia, ettei tulis niitä taktisia poisjäämisiä pistetilanteen salliessa. Eli jaossa oleva pistemäärä oli niin iso , että nyt oli edes raahauduttava paikalle...
     
  8. Tea

    Tea 1st gear

    Itseasiassa kun aloin tota tutkiin, niin säännöissä lukee että "hyväksytystä katsastuksesta 100 pistettä ja hyväksytystä lajittelusta 100 pistettä. Lisäksi FHRA voi määritellä ennen kauden alkua jaettavaksi määrätyissä kilpailuissa bonuspisteitä hyväksytystä lajittelusta."
    Kilpailukutsussa lukee että "jokaisessa kilpailussa saa hyväksytystä katsastuksesta 500 bonuspistettä".
    Liekö kilpailukutsussa sitten pieni painovirhe.
    Jokatapauksessa tää sääntö on ollu voimassa koko kauden, ei pelkästään finaaleissa. Tai jotain.
     
  9. Henski

    Henski 1st gear

    Jep, väärä muisti oli mulla; Lajittelusta ne extrapisteet tulikin, eikä katsastuksesta :oops:

    Eiku ei sittenkään, mähän tätä asiaa ihmettelin jo aiemmin:

    Ei nyt jaksa alkaa sääntökirjaa latailemaan, joten kerratkaapa säännöt vielä tosta pistekertymästä: Mun muistaakseni 100 pistettä hyväksytty katsastus, 100 pistettä hyväksytty lajittelulähtö + 1-16 pistettä sijoituksesta. Ekan kierroksen häviäjäpisteet oli vissiin 300? Ja siitä sitten 100 pistettä/kierros + voittajalle vielä 100 ylimäärästä.

    Mistäs loput pisteet sitte tulee, kun näyttää olevan minimi 600 pistettä, kun ryhmää ei ole ajettu ja siirretty toiseen ryhmään.

    Ja 1000+lajittelusijoituspisteet näyttäis olevan minimi, kun pudonnut ekalla kierroksella pois.

    Eli mistäs tuo ylim. 500 pistettä tulee sporttiryhmissä? Vai laitetaanko vaan päälle, ettei näytä niin köyhältä

    Takaisin alkuun



    luppe
    Lähetetty: 23.08.2007 14:55



    Vakiokävijä


    Liittynyt: 17.01.2003
    Viestejä: 158
    Paikkakunta: kerava

    Kilpailu kutsussa on mainittu että hyväksytystä katsastuksesta saa 500 pistettä, nämä pisteet on lähinnä sen takia että pyritään välttämään mahdolisuutta taktikointiin ja kuskithan näitä taktikointi juttuja aina
    miettivät että missä ryhmässä ajaa ja mihin kisoihin osallistuu ym.

    - Luppe -
     
  10. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    se on hyvä että osallistumisesta kisaan palkitaan reippaasti. koska muuten joku tahkois pisteet nippuun parissa ekassa kisassa ja jäis loppukaudeks kotiin.... itse oon pitkään pohtinut et miks suomessa jaetaan noita pisteitä kuin liiroja ja miksi lajittelun arvostus ei oo sama kuin muualla. mielestäni mm. NDRS ja FIA piste jako on selkeempi ja lajittelustakin saa isomman arvostuksen. Ymmärrän että sellaisissa ryhmissä joissa kärki on aina sama ja ennakkoon tiedossa kuten formuloissa, samat kuskit keräämään kaikki lajittelupisteet ja itse kilpailussa ei niin tarvikkaan pärjätä... mutta jostainhan se taso on silloinkin saavutettu. Taas mies miestävastaan ryhmissä joissa tunkua kärkeen on kovin, niin onnistuneesta lajittelusta pitäisikin palkita reilummin. samoin esim. super ryhmien .000 ajot vois olla lisäpisteiden arvoisia, ja samoin esim. uudet SM-ennätykset???? olis kiva kuulla muiden kuljettajien mietteitä pistejärjestelmästä....
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toisaalta joo, mut toisaalta taas miks korjaa jotain, mikä ei oo rikki? Joku idea, toivottavasti, tässä nykyisessäkin pistejakosysteemissä on, ja noi lajittelun "hajapisteet" kuitenkin määräs sijotuksia aika monessakin luokassa tälläkin kaudella. Jos tästä mennään toiseen systeemiin, niin onko se parempi vai huonompi kuin nykyinen, kuka sen määrittelee mikä tekee siitä paremman. Erilainen, varmasti, mutta parempi? Eli mun kanta pistejakoon; mieluummin miten vaan.
     
  12. Tea

    Tea 1st gear

    Tossa mä olen täysin samaa mieltä, ainakin ton .000 osalta :D
    Ja yks mikä mua ja varmaan montaa muutakin on harmittanut on se, että jos finaalit jää ajamatta esim sateen takia niin jää myös nuo pokaalit saamatta. Eli mun mielestä tähän olis kiva saada joku systeemi millä noi ykkös- ja kakkospokaalit vois jakaa. Olisko se se, että eniten pisteitä keränny olis ykkönen ja kakkoseks sijottuis se joka on sit finaaliparissa se vähempipisteinen. Joku ehdotti jopa sellastakin että heitettäs kolikkoo, mut mun mielestä toi että se ratkeaisi ton saavutetun pistemäärän pohjalta olis ihan hyvä käytäntö. Monelle se on silleen harmittavaa sit mennä kotiin että "olin mä finaalissa, mutta.."
    Koska vaikka joku sanoo että ei ne pystit niin tärkeitä oo, mutta joillekkin ne merkitsee jotakin. Varsinkin tilanne sille joka ensikertalaisena on line upissa odottamassa finaalilähtöä ja ehkä elämänsä ensimmäistä pokaalia, on aika ikävä.
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ainkin mulle ne on tärkeitä, talvella kun väännetään SFI 25.5 kehikkoa autoon, ni kokoajan hoetaan "ykköspyttyykköspyttyykkösp..." Tollasessa tapauksessa, että finaaliin asti päästään, toi pyttyjen jako olis kyllä oikeus ja kohtuus; ei se ainakaan sitä virtaa jatkossa vähennä.
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllähän se pytyn saaminen hienolle tuntui kun tiimikaveri sattumoisin sai kisoista pytyn,tosin paikalliskisassa mut kyllä se on huomiota herättänyt lajista mitään tietämättömienkin keskuudessa ja ompa sen johdosta jotain pientä sponssivääntöäkin saatu aikaiseksi...

    Ja armottomat pyttybileet :rotfl:
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Löytyhän se kaikkein tärkeinkin pointti sieltä :poff:
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Jeah,lievässä etunojassa poistuttiin :pinup: kanssa paikallisesta rokkibaarista yksityisille jatkoille juhlimaan varmaan meille ainukaista pyttyä ikinä 8)
     

Kerro tästä muillekin!